HJÄLP! Död instrumentbelysning!

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

HJÄLP! Död instrumentbelysning!

Inlägg av Dr_pepper »

Jag blir galen snart!
Pillade på lite kablar under facket vid växelspaken och så blev det kortslutning mellan kablarna till belysningen där (ena tråden hade lossat från lödningen). Hur som helst så dog belysningen till instrumenten, men det sjuka ät att alla säkringar är hela! Fattar inte vad som hänt.

Det som inte lyser är mätarhuset, extra-mätarna, cigutaget, myntfacksbelysningen och fläktpanelen. Har bytt säkringar fram och tillbaka men inget händer.

Snälla hjälp mig!

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Jag löste problemet själv, haha... :)
Fick ny energi efter en stunds uppgivenhet och kollade ljusdimmern. Drog ut ett kretskort ur den och fick till min glädje syn på en avbränd krets! Så nu var det bra igen..
Konstigt bara att det bränner kretsar i ljusreglage innan säkringen funderar på att gå av... Men men, det får man väl leva med.

Ha de!

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Bra tips! Gött att det löste sig, men man blir ju lite nervös när inte säkringen är det första som brinner upp.. :oops:
Nenne
GT-diggare
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jun 05, 2005 21:04
Ort: G

Inlägg av Nenne »

Komiskt....EXAKT samma sak hände mig. Och det var exakt samma fel som uppstod...brände sönder kretskortet i ljusregleringen...luktade INTE hallon, och rök ganska rejält från panelen, men säkringarna HÖLL.... ::
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Mitt luktade inte så mycket, gick antagligen ganska snabbt alltihop... Vad gjorde du för att kortsluta grejerna då?

Själv har jag snart ljus i växelknoppen, var det som ställde till lite problem för min del.

Fredrik
GT coupé -85
Jimpa_31
GT-diggare
Inlägg: 89
Blev medlem: ons dec 15, 2004 09:11
Ort: Kopparberg /

Inlägg av Jimpa_31 »

SAmma sak hände mig .. Fast under körning ... Så jag fick kabelbrand och massa rök i coupen .. tog mig 2 h att ta bort alla braända kablar effter det har jag inte ens årkat att försöka få igång det igen : ) ,... Sak nog installlera eget senare ,,, : ) .. Det jag e mest rålös över är att det inte gick någon säkring : / ... Borde det jue ha gjort : / ...



/mvh/ Jimmy
Audi Gt Coupe 82
Bild
Användarvisningsbild
gtdaniel
GT-intresserad
Inlägg: 38
Blev medlem: tor aug 11, 2005 06:35
Kontakt:

Inlägg av gtdaniel »

var sitter detta kretskort någonstans ?? är det vid reglaget till ljusdimmern, för jag har råkat göra samma misstag !
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

Tar upp en gammal tråd här, märkte idag att instrumenten inte lös!

Men, nu vill jag veta alla saker ni tror kan vara fel så man kan börja leta i den enklare ändan! :roll:
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

brukar vara knappen som man vrider styrkan på instrument belysningen som lägger av.
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

gt_87 skrev:brukar vara knappen som man vrider styrkan på instrument belysningen som lägger av.
den under 0-1-2 knappen? :roll:
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

japp under dimmljus knapparna om det sitter sånna där.
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

gt_87 skrev:japp under dimmljus knapparna om det sitter sånna där.
okej, har en sån i andra GTn, ska kanske testa o byta den då, är det nåt spec jag måste göra när jag tar lös den?
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

ok. det lättaste är att ta loss själva ramen som alla knapparna sitter i. sitter fast med 4 skruv. 2 uppe och 2 nere underifrån. sen är det bara att trycka utt knappen rakt.
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

läste lite nu och mäsrkte att jag formulerat mig lite konstigt!
såhär är det:
Extramätarna i mittkonsollen lyser, men inte själva instrumentbelysningen, alltså belysning till hast.mätare, varvmätare tankmätare osv, resten verkar funka!

och dimmern alltså den under 0-1-2 knappen funkar, iaf på extramätarna!

nåt annat som kan vara fel?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Har du kollat om lampan är hel? Kommer inte ihåg om det är en eller fler.

Ibland är det inte så krångligt som man vill att det ska vara :lol:
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

kan ju vara värt att titta :lol: men måste man ta lös hela mätarhuset då? eller går det att komma åt ändå? :roll:
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Wallin skrev:kan ju vara värt att titta :lol: men måste man ta lös hela mätarhuset då? eller går det att komma åt ändå? :roll:
Det räcker att du lossar kåpan som sitter över instrumenthuset. Var ute och kollade på ett extrahus jag har liggandes och det är två lampor, en i varje hörn på ovansidan (på baksidan). Tänk dock på att kopparbanan de sitter klämda emot är lite sladdrig, så det är nog lätt att paja den om man har otur. Med tanke på konstruktionen kan det säkert vara en lödning eller annat som är kasst.
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

okej, men tack för hjälpen :wink: ska ta o kolla på det där bara bilen är lackad o ihopplockad!

har ett extra mätarhus löst som jag kan kolla lite på!
Skriv svar