Sida 1 av 1

HJÄLP! Död instrumentbelysning!

Postat: tor nov 17, 2005 18:38
av Dr_pepper
Jag blir galen snart!
Pillade på lite kablar under facket vid växelspaken och så blev det kortslutning mellan kablarna till belysningen där (ena tråden hade lossat från lödningen). Hur som helst så dog belysningen till instrumenten, men det sjuka ät att alla säkringar är hela! Fattar inte vad som hänt.

Det som inte lyser är mätarhuset, extra-mätarna, cigutaget, myntfacksbelysningen och fläktpanelen. Har bytt säkringar fram och tillbaka men inget händer.

Snälla hjälp mig!

Fredrik
GT coupé -85

Postat: tor nov 17, 2005 20:13
av Dr_pepper
Jag löste problemet själv, haha... :)
Fick ny energi efter en stunds uppgivenhet och kollade ljusdimmern. Drog ut ett kretskort ur den och fick till min glädje syn på en avbränd krets! Så nu var det bra igen..
Konstigt bara att det bränner kretsar i ljusreglage innan säkringen funderar på att gå av... Men men, det får man väl leva med.

Ha de!

Fredrik
GT coupé -85

Postat: tor nov 17, 2005 22:01
av Edis
Bra tips! Gött att det löste sig, men man blir ju lite nervös när inte säkringen är det första som brinner upp.. :oops:

Postat: fre nov 18, 2005 14:29
av Nenne
Komiskt....EXAKT samma sak hände mig. Och det var exakt samma fel som uppstod...brände sönder kretskortet i ljusregleringen...luktade INTE hallon, och rök ganska rejält från panelen, men säkringarna HÖLL.... ::

Postat: lör nov 19, 2005 15:32
av Dr_pepper
Mitt luktade inte så mycket, gick antagligen ganska snabbt alltihop... Vad gjorde du för att kortsluta grejerna då?

Själv har jag snart ljus i växelknoppen, var det som ställde till lite problem för min del.

Fredrik
GT coupé -85

Postat: fre dec 16, 2005 19:51
av Jimpa_31
SAmma sak hände mig .. Fast under körning ... Så jag fick kabelbrand och massa rök i coupen .. tog mig 2 h att ta bort alla braända kablar effter det har jag inte ens årkat att försöka få igång det igen : ) ,... Sak nog installlera eget senare ,,, : ) .. Det jag e mest rålös över är att det inte gick någon säkring : / ... Borde det jue ha gjort : / ...



/mvh/ Jimmy

Postat: ons maj 24, 2006 19:58
av gtdaniel
var sitter detta kretskort någonstans ?? är det vid reglaget till ljusdimmern, för jag har råkat göra samma misstag !

Postat: tis sep 08, 2009 17:58
av Wallin
Tar upp en gammal tråd här, märkte idag att instrumenten inte lös!

Men, nu vill jag veta alla saker ni tror kan vara fel så man kan börja leta i den enklare ändan! :roll:

Postat: tis sep 08, 2009 18:43
av gt_87
brukar vara knappen som man vrider styrkan på instrument belysningen som lägger av.

Postat: tis sep 08, 2009 18:59
av Wallin
gt_87 skrev:brukar vara knappen som man vrider styrkan på instrument belysningen som lägger av.
den under 0-1-2 knappen? :roll:

Postat: tis sep 08, 2009 19:15
av gt_87
japp under dimmljus knapparna om det sitter sånna där.

Postat: tis sep 08, 2009 19:19
av Wallin
gt_87 skrev:japp under dimmljus knapparna om det sitter sånna där.
okej, har en sån i andra GTn, ska kanske testa o byta den då, är det nåt spec jag måste göra när jag tar lös den?

Postat: tis sep 08, 2009 19:30
av gt_87
ok. det lättaste är att ta loss själva ramen som alla knapparna sitter i. sitter fast med 4 skruv. 2 uppe och 2 nere underifrån. sen är det bara att trycka utt knappen rakt.

Postat: fre sep 18, 2009 19:34
av Wallin
läste lite nu och mäsrkte att jag formulerat mig lite konstigt!
såhär är det:
Extramätarna i mittkonsollen lyser, men inte själva instrumentbelysningen, alltså belysning till hast.mätare, varvmätare tankmätare osv, resten verkar funka!

och dimmern alltså den under 0-1-2 knappen funkar, iaf på extramätarna!

nåt annat som kan vara fel?

Postat: fre sep 18, 2009 19:42
av Edis
Har du kollat om lampan är hel? Kommer inte ihåg om det är en eller fler.

Ibland är det inte så krångligt som man vill att det ska vara :lol:

Postat: fre sep 18, 2009 19:46
av Wallin
kan ju vara värt att titta :lol: men måste man ta lös hela mätarhuset då? eller går det att komma åt ändå? :roll:

Postat: fre sep 18, 2009 20:19
av Edis
Wallin skrev:kan ju vara värt att titta :lol: men måste man ta lös hela mätarhuset då? eller går det att komma åt ändå? :roll:
Det räcker att du lossar kåpan som sitter över instrumenthuset. Var ute och kollade på ett extrahus jag har liggandes och det är två lampor, en i varje hörn på ovansidan (på baksidan). Tänk dock på att kopparbanan de sitter klämda emot är lite sladdrig, så det är nog lätt att paja den om man har otur. Med tanke på konstruktionen kan det säkert vara en lödning eller annat som är kasst.

Postat: fre sep 18, 2009 20:24
av Wallin
okej, men tack för hjälpen :wink: ska ta o kolla på det där bara bilen är lackad o ihopplockad!

har ett extra mätarhus löst som jag kan kolla lite på!