Sida 1 av 1

Koppla ur halvljus automatiken

Postat: sön okt 11, 2009 11:28
av pumba
Hur gör man vart sitter relät säkring?

Postat: sön okt 11, 2009 15:52
av phille_hbg
jag är inte så insatt i elektroniken än, men egentligen så borde man kunna modifiera vridströmsbrytaren till lamporna (den med 3 lägen. 0-1-2 till vänster om ratten på panelen). d.v.s. att i läge 0 så lyser inga lampor alls. det borde vara att endast koppla bort sladden till läge 0.

jag ska själv göra detta eftersom det inte riktigt funkar på min bil med halvljus-automatiken. i läge 0 så har jag endast parkeringsljus av någon anledning. ska spana lite mer på detta när jag får ut den på vägarna igen.

jag hoppas att du förstår vad jag menade..? :)

MVH Phille

Postat: sön okt 11, 2009 15:59
av KeXis
på min 85:a sitter det en rund brun (om jag inte minns fel) kontakt under ratten som är till halvljusautomatiken. ska va 2 kablar som går till kontakten.
testa att koppla ur den och se *yes*
för då ska halvljuset inte lysa på läge 0

Postat: mån okt 12, 2009 18:34
av gt_87
Sitter ett relä bakom faket under ratten. brukar sitta en lapp på baksidan av faket vad alla relän är till

Postat: tis okt 13, 2009 04:43
av pumba
hittade ett vitt relä som gick till automatiken satt bakom plasten nu funkar de som ja vill *hehe*

Postat: tis okt 13, 2009 11:47
av gt_87
trevligt trevligt

Postat: ons mar 17, 2010 01:57
av zlobo
phille_hbg skrev:jag är inte så insatt i elektroniken än, men egentligen så borde man kunna modifiera vridströmsbrytaren till lamporna (den med 3 lägen. 0-1-2 till vänster om ratten på panelen). d.v.s. att i läge 0 så lyser inga lampor alls. det borde vara att endast koppla bort sladden till läge 0.

jag ska själv göra detta eftersom det inte riktigt funkar på min bil med halvljus-automatiken. i läge 0 så har jag endast parkeringsljus av någon anledning. ska spana lite mer på detta när jag får ut den på vägarna igen.

jag hoppas att du förstår vad jag menade..? :)

MVH Phille
Phille hittade du felet varför ditt parkeringsljus lyser i läge 0?

Postat: ons mar 17, 2010 13:19
av phille_hbg
zlobo skrev:
phille_hbg skrev:jag är inte så insatt i elektroniken än, men egentligen så borde man kunna modifiera vridströmsbrytaren till lamporna (den med 3 lägen. 0-1-2 till vänster om ratten på panelen). d.v.s. att i läge 0 så lyser inga lampor alls. det borde vara att endast koppla bort sladden till läge 0.

jag ska själv göra detta eftersom det inte riktigt funkar på min bil med halvljus-automatiken. i läge 0 så har jag endast parkeringsljus av någon anledning. ska spana lite mer på detta när jag får ut den på vägarna igen.

jag hoppas att du förstår vad jag menade..? :)

MVH Phille
Phille hittade du felet varför ditt parkeringsljus lyser i läge 0?

jag har inte haft motivationen att kolla upp detta då bilen stått avställd i nästan ett år nu.
jag skulle tippa på att det är relät till halvljus-automatiken som spökar.

jag hoppas att du får rätt på elen i din bil!

MVH Phille

Postat: ons mar 17, 2010 14:53
av zlobo
Någon som vet hur den skall bete sig när man vrider på tändningen o den står i läge 0 skall ngt lysa då?

Postat: ons mar 17, 2010 21:40
av Edis
zlobo skrev:Någon som vet hur den skall bete sig när man vrider på tändningen o den står i läge 0 skall ngt lysa då?
Nu var det längesedan jag körde bilen, men jag är nästan säker på att halvljuset ska tändas då, däremot tänds inte instrumentbelysningen och helljuset "fastnar" inte.

I 1-läget tänds instrumentbelysningen men halvljuset slocknar, men man kan köra med dimljusen igång.

I 2-läget fungerar instrumentbelysning och helljuset "fastnar" vid användande.

Taget ur minnet, men jag tror det stämmer :oops:

Postat: ons mar 17, 2010 21:49
av phille_hbg
Edis skrev:
zlobo skrev:Någon som vet hur den skall bete sig när man vrider på tändningen o den står i läge 0 skall ngt lysa då?
Nu var det längesedan jag körde bilen, men jag är nästan säker på att halvljuset ska tändas då, däremot tänds inte instrumentbelysningen och helljuset "fastnar" inte.

I 1-läget tänds instrumentbelysningen men halvljuset slocknar, men man kan köra med dimljusen igång.

I 2-läget fungerar instrumentbelysning och helljuset "fastnar" vid användande.

Taget ur minnet, men jag tror det stämmer :oops:
stämmer säkert väldigt bra, då detta system var likadant på bl.a. min Golf mk2 och Audi 80 B3. även likaså på några andra gamla audis jag kört. dom nya är jag inte så insatt i, men säkert något liknande :)

MVH Phille

Postat: tor mar 18, 2010 02:56
av zlobo
Edis skrev:
zlobo skrev:Någon som vet hur den skall bete sig när man vrider på tändningen o den står i läge 0 skall ngt lysa då?
Nu var det längesedan jag körde bilen, men jag är nästan säker på att halvljuset ska tändas då, däremot tänds inte instrumentbelysningen och helljuset "fastnar" inte.

I 1-läget tänds instrumentbelysningen men halvljuset slocknar, men man kan köra med dimljusen igång.

I 2-läget fungerar instrumentbelysning och helljuset "fastnar" vid användande.

Taget ur minnet, men jag tror det stämmer :oops:
har du möjlig het o verifiera skulle vara till stor hjälp i felsökningen

Postat: tor mar 18, 2010 08:37
av Edis
zlobo skrev:
Edis skrev: Nu var det längesedan jag körde bilen, men jag är nästan säker på att halvljuset ska tändas då, däremot tänds inte instrumentbelysningen och helljuset "fastnar" inte.

I 1-läget tänds instrumentbelysningen men halvljuset slocknar, men man kan köra med dimljusen igång.

I 2-läget fungerar instrumentbelysning och helljuset "fastnar" vid användande.

Taget ur minnet, men jag tror det stämmer :oops:
har du möjlig het o verifiera skulle vara till stor hjälp i felsökningen
Det är farligt när man har för många bilar, rörde ihop det med hur det fungerar på Volvon :oops:

Så här är det på min GT:
0: Inget är tänt, inte ens parkeringsljuset
1: Parkeringsljus, går att köra med dimljus, helljuset "fastnar" inte.
2: Allt fungerar normalt

Postat: tor mar 18, 2010 08:58
av zlobo
ok Tack..

Tror ja har en hund bergaven i ett vitt relä under ratten ..
såg att kontacktstycet hade börjat smälta pga värme men kan inte säga om det har hänt tidigare..
när ja plockar bort den funkar lyset som det skal men o absen.

blir inte redigt klok på det . måste nog printa alla elscheman o kolla lite.

Postat: tor mar 18, 2010 09:06
av Edis
Jag hade bekymmer att få till det här med mina dimljus, för trots att allt verkade rätt enligt elschemat så lös de inte som de skulle. Men efter att ha bytt 0-1-2-reglaget fungerade allt! Någon varmgång hade förmodligen skadat brytaren, det är ju vanligt med varmgång i dessa om man har monterat starkare helljus någon gång.

Korkat att hela strömkretsen till belysningen går via helljusspaken och 0-1-2-brytaren... :?

Postat: tor mar 18, 2010 17:02
av zlobo
Edis skrev:Jag hade bekymmer att få till det här med mina dimljus, för trots att allt verkade rätt enligt elschemat så lös de inte som de skulle. Men efter att ha bytt 0-1-2-reglaget fungerade allt! Någon varmgång hade förmodligen skadat brytaren, det är ju vanligt med varmgång i dessa om man har monterat starkare helljus någon gång.

Korkat att hela strömkretsen till belysningen går via helljusspaken och 0-1-2-brytaren... :?
samma proplem var det på typ 89 serien med..

Börjar mer o mer mistänka ett ganska komplicerat el fel..
börjar nu undra om det kan ha ngt med att göra att dimljusrelät var bortplockat!!!

felet började ju ngn gng efter att ja uptäkt att det saknades o så satte ja i ett.. skall ta en titt på det i kväll.

Postat: tor mar 18, 2010 19:23
av zlobo
problemet löst..