Koppla ur halvljus automatiken

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
pumba
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: tis sep 08, 2009 13:44
Ort: Hyssna

Koppla ur halvljus automatiken

Inlägg av pumba »

Hur gör man vart sitter relät säkring?
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

jag är inte så insatt i elektroniken än, men egentligen så borde man kunna modifiera vridströmsbrytaren till lamporna (den med 3 lägen. 0-1-2 till vänster om ratten på panelen). d.v.s. att i läge 0 så lyser inga lampor alls. det borde vara att endast koppla bort sladden till läge 0.

jag ska själv göra detta eftersom det inte riktigt funkar på min bil med halvljus-automatiken. i läge 0 så har jag endast parkeringsljus av någon anledning. ska spana lite mer på detta när jag får ut den på vägarna igen.

jag hoppas att du förstår vad jag menade..? :)

MVH Phille
KeXis
GT-intresserad
Inlägg: 47
Blev medlem: tis maj 26, 2009 14:26
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av KeXis »

på min 85:a sitter det en rund brun (om jag inte minns fel) kontakt under ratten som är till halvljusautomatiken. ska va 2 kablar som går till kontakten.
testa att koppla ur den och se *yes*
för då ska halvljuset inte lysa på läge 0
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

Sitter ett relä bakom faket under ratten. brukar sitta en lapp på baksidan av faket vad alla relän är till
pumba
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: tis sep 08, 2009 13:44
Ort: Hyssna

Inlägg av pumba »

hittade ett vitt relä som gick till automatiken satt bakom plasten nu funkar de som ja vill *hehe*
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

trevligt trevligt
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

phille_hbg skrev:jag är inte så insatt i elektroniken än, men egentligen så borde man kunna modifiera vridströmsbrytaren till lamporna (den med 3 lägen. 0-1-2 till vänster om ratten på panelen). d.v.s. att i läge 0 så lyser inga lampor alls. det borde vara att endast koppla bort sladden till läge 0.

jag ska själv göra detta eftersom det inte riktigt funkar på min bil med halvljus-automatiken. i läge 0 så har jag endast parkeringsljus av någon anledning. ska spana lite mer på detta när jag får ut den på vägarna igen.

jag hoppas att du förstår vad jag menade..? :)

MVH Phille
Phille hittade du felet varför ditt parkeringsljus lyser i läge 0?
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

zlobo skrev:
phille_hbg skrev:jag är inte så insatt i elektroniken än, men egentligen så borde man kunna modifiera vridströmsbrytaren till lamporna (den med 3 lägen. 0-1-2 till vänster om ratten på panelen). d.v.s. att i läge 0 så lyser inga lampor alls. det borde vara att endast koppla bort sladden till läge 0.

jag ska själv göra detta eftersom det inte riktigt funkar på min bil med halvljus-automatiken. i läge 0 så har jag endast parkeringsljus av någon anledning. ska spana lite mer på detta när jag får ut den på vägarna igen.

jag hoppas att du förstår vad jag menade..? :)

MVH Phille
Phille hittade du felet varför ditt parkeringsljus lyser i läge 0?

jag har inte haft motivationen att kolla upp detta då bilen stått avställd i nästan ett år nu.
jag skulle tippa på att det är relät till halvljus-automatiken som spökar.

jag hoppas att du får rätt på elen i din bil!

MVH Phille
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Någon som vet hur den skall bete sig när man vrider på tändningen o den står i läge 0 skall ngt lysa då?
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

zlobo skrev:Någon som vet hur den skall bete sig när man vrider på tändningen o den står i läge 0 skall ngt lysa då?
Nu var det längesedan jag körde bilen, men jag är nästan säker på att halvljuset ska tändas då, däremot tänds inte instrumentbelysningen och helljuset "fastnar" inte.

I 1-läget tänds instrumentbelysningen men halvljuset slocknar, men man kan köra med dimljusen igång.

I 2-läget fungerar instrumentbelysning och helljuset "fastnar" vid användande.

Taget ur minnet, men jag tror det stämmer :oops:
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Edis skrev:
zlobo skrev:Någon som vet hur den skall bete sig när man vrider på tändningen o den står i läge 0 skall ngt lysa då?
Nu var det längesedan jag körde bilen, men jag är nästan säker på att halvljuset ska tändas då, däremot tänds inte instrumentbelysningen och helljuset "fastnar" inte.

I 1-läget tänds instrumentbelysningen men halvljuset slocknar, men man kan köra med dimljusen igång.

I 2-läget fungerar instrumentbelysning och helljuset "fastnar" vid användande.

Taget ur minnet, men jag tror det stämmer :oops:
stämmer säkert väldigt bra, då detta system var likadant på bl.a. min Golf mk2 och Audi 80 B3. även likaså på några andra gamla audis jag kört. dom nya är jag inte så insatt i, men säkert något liknande :)

MVH Phille
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Edis skrev:
zlobo skrev:Någon som vet hur den skall bete sig när man vrider på tändningen o den står i läge 0 skall ngt lysa då?
Nu var det längesedan jag körde bilen, men jag är nästan säker på att halvljuset ska tändas då, däremot tänds inte instrumentbelysningen och helljuset "fastnar" inte.

I 1-läget tänds instrumentbelysningen men halvljuset slocknar, men man kan köra med dimljusen igång.

I 2-läget fungerar instrumentbelysning och helljuset "fastnar" vid användande.

Taget ur minnet, men jag tror det stämmer :oops:
har du möjlig het o verifiera skulle vara till stor hjälp i felsökningen
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

zlobo skrev:
Edis skrev: Nu var det längesedan jag körde bilen, men jag är nästan säker på att halvljuset ska tändas då, däremot tänds inte instrumentbelysningen och helljuset "fastnar" inte.

I 1-läget tänds instrumentbelysningen men halvljuset slocknar, men man kan köra med dimljusen igång.

I 2-läget fungerar instrumentbelysning och helljuset "fastnar" vid användande.

Taget ur minnet, men jag tror det stämmer :oops:
har du möjlig het o verifiera skulle vara till stor hjälp i felsökningen
Det är farligt när man har för många bilar, rörde ihop det med hur det fungerar på Volvon :oops:

Så här är det på min GT:
0: Inget är tänt, inte ens parkeringsljuset
1: Parkeringsljus, går att köra med dimljus, helljuset "fastnar" inte.
2: Allt fungerar normalt
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

ok Tack..

Tror ja har en hund bergaven i ett vitt relä under ratten ..
såg att kontacktstycet hade börjat smälta pga värme men kan inte säga om det har hänt tidigare..
när ja plockar bort den funkar lyset som det skal men o absen.

blir inte redigt klok på det . måste nog printa alla elscheman o kolla lite.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag hade bekymmer att få till det här med mina dimljus, för trots att allt verkade rätt enligt elschemat så lös de inte som de skulle. Men efter att ha bytt 0-1-2-reglaget fungerade allt! Någon varmgång hade förmodligen skadat brytaren, det är ju vanligt med varmgång i dessa om man har monterat starkare helljus någon gång.

Korkat att hela strömkretsen till belysningen går via helljusspaken och 0-1-2-brytaren... :?
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Edis skrev:Jag hade bekymmer att få till det här med mina dimljus, för trots att allt verkade rätt enligt elschemat så lös de inte som de skulle. Men efter att ha bytt 0-1-2-reglaget fungerade allt! Någon varmgång hade förmodligen skadat brytaren, det är ju vanligt med varmgång i dessa om man har monterat starkare helljus någon gång.

Korkat att hela strömkretsen till belysningen går via helljusspaken och 0-1-2-brytaren... :?
samma proplem var det på typ 89 serien med..

Börjar mer o mer mistänka ett ganska komplicerat el fel..
börjar nu undra om det kan ha ngt med att göra att dimljusrelät var bortplockat!!!

felet började ju ngn gng efter att ja uptäkt att det saknades o så satte ja i ett.. skall ta en titt på det i kväll.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

problemet löst..
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Skriv svar