Koppla ur halvljus automatiken
Postat: sön okt 11, 2009 11:28
Hur gör man vart sitter relät säkring?
Phille hittade du felet varför ditt parkeringsljus lyser i läge 0?phille_hbg skrev:jag är inte så insatt i elektroniken än, men egentligen så borde man kunna modifiera vridströmsbrytaren till lamporna (den med 3 lägen. 0-1-2 till vänster om ratten på panelen). d.v.s. att i läge 0 så lyser inga lampor alls. det borde vara att endast koppla bort sladden till läge 0.
jag ska själv göra detta eftersom det inte riktigt funkar på min bil med halvljus-automatiken. i läge 0 så har jag endast parkeringsljus av någon anledning. ska spana lite mer på detta när jag får ut den på vägarna igen.
jag hoppas att du förstår vad jag menade..?
MVH Phille
zlobo skrev:Phille hittade du felet varför ditt parkeringsljus lyser i läge 0?phille_hbg skrev:jag är inte så insatt i elektroniken än, men egentligen så borde man kunna modifiera vridströmsbrytaren till lamporna (den med 3 lägen. 0-1-2 till vänster om ratten på panelen). d.v.s. att i läge 0 så lyser inga lampor alls. det borde vara att endast koppla bort sladden till läge 0.
jag ska själv göra detta eftersom det inte riktigt funkar på min bil med halvljus-automatiken. i läge 0 så har jag endast parkeringsljus av någon anledning. ska spana lite mer på detta när jag får ut den på vägarna igen.
jag hoppas att du förstår vad jag menade..?
MVH Phille
Nu var det längesedan jag körde bilen, men jag är nästan säker på att halvljuset ska tändas då, däremot tänds inte instrumentbelysningen och helljuset "fastnar" inte.zlobo skrev:Någon som vet hur den skall bete sig när man vrider på tändningen o den står i läge 0 skall ngt lysa då?
stämmer säkert väldigt bra, då detta system var likadant på bl.a. min Golf mk2 och Audi 80 B3. även likaså på några andra gamla audis jag kört. dom nya är jag inte så insatt i, men säkert något liknandeEdis skrev:Nu var det längesedan jag körde bilen, men jag är nästan säker på att halvljuset ska tändas då, däremot tänds inte instrumentbelysningen och helljuset "fastnar" inte.zlobo skrev:Någon som vet hur den skall bete sig när man vrider på tändningen o den står i läge 0 skall ngt lysa då?
I 1-läget tänds instrumentbelysningen men halvljuset slocknar, men man kan köra med dimljusen igång.
I 2-läget fungerar instrumentbelysning och helljuset "fastnar" vid användande.
Taget ur minnet, men jag tror det stämmer
har du möjlig het o verifiera skulle vara till stor hjälp i felsökningenEdis skrev:Nu var det längesedan jag körde bilen, men jag är nästan säker på att halvljuset ska tändas då, däremot tänds inte instrumentbelysningen och helljuset "fastnar" inte.zlobo skrev:Någon som vet hur den skall bete sig när man vrider på tändningen o den står i läge 0 skall ngt lysa då?
I 1-läget tänds instrumentbelysningen men halvljuset slocknar, men man kan köra med dimljusen igång.
I 2-läget fungerar instrumentbelysning och helljuset "fastnar" vid användande.
Taget ur minnet, men jag tror det stämmer
Det är farligt när man har för många bilar, rörde ihop det med hur det fungerar på Volvonzlobo skrev:har du möjlig het o verifiera skulle vara till stor hjälp i felsökningenEdis skrev: Nu var det längesedan jag körde bilen, men jag är nästan säker på att halvljuset ska tändas då, däremot tänds inte instrumentbelysningen och helljuset "fastnar" inte.
I 1-läget tänds instrumentbelysningen men halvljuset slocknar, men man kan köra med dimljusen igång.
I 2-läget fungerar instrumentbelysning och helljuset "fastnar" vid användande.
Taget ur minnet, men jag tror det stämmer
samma proplem var det på typ 89 serien med..Edis skrev:Jag hade bekymmer att få till det här med mina dimljus, för trots att allt verkade rätt enligt elschemat så lös de inte som de skulle. Men efter att ha bytt 0-1-2-reglaget fungerade allt! Någon varmgång hade förmodligen skadat brytaren, det är ju vanligt med varmgång i dessa om man har monterat starkare helljus någon gång.
Korkat att hela strömkretsen till belysningen går via helljusspaken och 0-1-2-brytaren...