Virrig elektronik
Virrig elektronik
Hej
Jag heter Leif Granlund och är ny medlem, men är övertygad om att det på detta forum finns kunnigt folk, som kanske kan hjälpa mig.
Har en -86.a där elektroniken verkar tagit semester, eller kör ett eget race.
Startar bilen utan problem och halvljusautomatiken tänder lyset. Dock fungerar inga andra elektriska funktioner (fönsterhissar, fläkt, vindrutetorkare o.s.v.).
Jag tänder lyset och vips är alla funktioner på plats... nästan. Byter jag till helljus, så blinkar hellyset bara till som om inte lyset var på och endast halvljuset funkar. Byter en gång till till helljus och samma som ovan sker, men alla tidigare nämnda elfunktioner dör.
Hhhhm, provar igen. Hellyset blinkar till och alla elfunktioner går igång. Nästa gång jag försöker byta till helljus, dör allt igen.
Har någon av er stött på detta problem tidigare?
Tacksam för svar
MVH
Leif
Leif
Jag heter Leif Granlund och är ny medlem, men är övertygad om att det på detta forum finns kunnigt folk, som kanske kan hjälpa mig.
Har en -86.a där elektroniken verkar tagit semester, eller kör ett eget race.
Startar bilen utan problem och halvljusautomatiken tänder lyset. Dock fungerar inga andra elektriska funktioner (fönsterhissar, fläkt, vindrutetorkare o.s.v.).
Jag tänder lyset och vips är alla funktioner på plats... nästan. Byter jag till helljus, så blinkar hellyset bara till som om inte lyset var på och endast halvljuset funkar. Byter en gång till till helljus och samma som ovan sker, men alla tidigare nämnda elfunktioner dör.
Hhhhm, provar igen. Hellyset blinkar till och alla elfunktioner går igång. Nästa gång jag försöker byta till helljus, dör allt igen.
Har någon av er stött på detta problem tidigare?
Tacksam för svar
MVH
Leif
Leif
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
- Inlägg: 409
- Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
- Ort: Ljusdal i G
Tack för detRaven_LIII skrev:Välkommen till forumet
Kanske någon här som har ett elschema över GT.n, eller som känner till om det finns något på nätetRaven_LIII skrev:Tyvärr måste jag medge att jag har tyvärr ingen aning om vad som kan vara fel, Och elscheman är grekiska för mig, Men det finns nog någon här som kan mer..
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
- Inlägg: 409
- Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
- Ort: Ljusdal i G
Elfel
Tjena!
Låter inte roligt det där
Kan tänka mig att det kan bero på startkontakten som sitter bakom tändningslåset. En trasig sådan kan ge dessa symptom.
För att komma åt den måste man ta bort hela paketet, ratt, spakcentral och tändningslås. Det är en liten vit klump som sitter på baksidan i tändningslåset.
En före detta GT ägare
Låter inte roligt det där
Kan tänka mig att det kan bero på startkontakten som sitter bakom tändningslåset. En trasig sådan kan ge dessa symptom.
För att komma åt den måste man ta bort hela paketet, ratt, spakcentral och tändningslås. Det är en liten vit klump som sitter på baksidan i tändningslåset.
En före detta GT ägare
Hmmm...ja detta låter ju som ett spännande fenomen du införskaffat dig...
Har du testat med att ta bort halvljusreläet? Eller koppla loss strömställaren till ljuset? Skulle kunna tänka mig att det sitter ngt fel i ngn av dem. Eller ngt jordfel som påpekats tidigare. Jordpunkten till instrumenteringen sitter på torpedväggen nere vid fötterna på förarsidan. Men fungerar all belysning klanderfritt på utsidan av bilen, så borde det ju INTE vara ngt jordfel. Kontrollera gärna även ljusregleringen till instrumentbelysningen så att den inte har brunnit upp på kretskortet. Då dör all belysning inne, förutom varningsblinkers och taklampan....Felsöks genom att du vrider regleringen i MAX-läge, gärna "rackla" lite där...
Lycka till!
/Nenne
Har du testat med att ta bort halvljusreläet? Eller koppla loss strömställaren till ljuset? Skulle kunna tänka mig att det sitter ngt fel i ngn av dem. Eller ngt jordfel som påpekats tidigare. Jordpunkten till instrumenteringen sitter på torpedväggen nere vid fötterna på förarsidan. Men fungerar all belysning klanderfritt på utsidan av bilen, så borde det ju INTE vara ngt jordfel. Kontrollera gärna även ljusregleringen till instrumentbelysningen så att den inte har brunnit upp på kretskortet. Då dör all belysning inne, förutom varningsblinkers och taklampan....Felsöks genom att du vrider regleringen i MAX-läge, gärna "rackla" lite där...
Lycka till!
/Nenne
Nämen tjenare och välkommen till GT:ns fantastiska konstigheter, jag har exakt samma problem som dej men för mej löser det sej när jag vrider till lite på tändningsnyckeln, misstänker att det är mitt tändningslås som håller på att ge sej alltså!
Pratade med sopgubben i byn *haha* han som kör sopbilen alltså ingen annan sopgubbe, i alla fall så sa han att han haft samma problem med sin GT och att det var tändmodulen som var helvirrig och audi hade ingen aning om hur i hela friden den kunde jäklas med resten av elsystemet, men i alla fall så bytte han den och det vart bra, tänkte byta tändmodul jag med om byte av tändningslås inte ger fullgott resultat!
Hoppas det ger nått det här och att det löser sej!
Mvh Jimmen.
Pratade med sopgubben i byn *haha* han som kör sopbilen alltså ingen annan sopgubbe, i alla fall så sa han att han haft samma problem med sin GT och att det var tändmodulen som var helvirrig och audi hade ingen aning om hur i hela friden den kunde jäklas med resten av elsystemet, men i alla fall så bytte han den och det vart bra, tänkte byta tändmodul jag med om byte av tändningslås inte ger fullgott resultat!
Hoppas det ger nått det här och att det löser sej!
Mvh Jimmen.
Välkommen hit!
Tråden är ganska gammal och en del av de som skrivit i den har sålt eller slutat posta. Jag har inte felet men jag skulle börja med att titta på tändningslåset. Det som beskrivs i tråden liknar någon som är en vanlig felkonstruktion hos VW bl.a. Jag hade det på min Polo -96 och har det på min Passat -92. Om man slår på lysknappen och håller in helljusspaken så får bilen tändningsström bakvägen via lyset. Det var rätt smidigt om man kom glömde rutorna nerhissade så kunde man hoppa i slå på lyset och hålla in helljusspaken så kunde man hissa upp elhissarna. Inte så jättebra kanske men det funkade. Därför skullel jag inte koncentrera mig på lyset då det normalt händer lite konstiga saker där. Kolla istället tändningslåset. Plocka isär, ruckla med nyckeln och känn på kontakt och bakplattan. Mät om du kan.
Berätta gärna hur det gick!
Vart finns ni i svedala?
/Bruzze
Tråden är ganska gammal och en del av de som skrivit i den har sålt eller slutat posta. Jag har inte felet men jag skulle börja med att titta på tändningslåset. Det som beskrivs i tråden liknar någon som är en vanlig felkonstruktion hos VW bl.a. Jag hade det på min Polo -96 och har det på min Passat -92. Om man slår på lysknappen och håller in helljusspaken så får bilen tändningsström bakvägen via lyset. Det var rätt smidigt om man kom glömde rutorna nerhissade så kunde man hoppa i slå på lyset och hålla in helljusspaken så kunde man hissa upp elhissarna. Inte så jättebra kanske men det funkade. Därför skullel jag inte koncentrera mig på lyset då det normalt händer lite konstiga saker där. Kolla istället tändningslåset. Plocka isär, ruckla med nyckeln och känn på kontakt och bakplattan. Mät om du kan.
Berätta gärna hur det gick!
Vart finns ni i svedala?
/Bruzze