Virrig elektronik

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Troll
Inlägg: 2
Blev medlem: tis nov 22, 2005 20:46
Ort: Roslagen
Kontakt:

Virrig elektronik

Inlägg av Troll »

Hej

Jag heter Leif Granlund och är ny medlem, men är övertygad om att det på detta forum finns kunnigt folk, som kanske kan hjälpa mig.
Har en -86.a där elektroniken verkar tagit semester, eller kör ett eget race. :?

Startar bilen utan problem och halvljusautomatiken tänder lyset. Dock fungerar inga andra elektriska funktioner (fönsterhissar, fläkt, vindrutetorkare o.s.v.).
Jag tänder lyset och vips är alla funktioner på plats... nästan. Byter jag till helljus, så blinkar hellyset bara till som om inte lyset var på och endast halvljuset funkar. Byter en gång till till helljus och samma som ovan sker, men alla tidigare nämnda elfunktioner dör. :shock:
Hhhhm, provar igen. Hellyset blinkar till och alla elfunktioner går igång. Nästa gång jag försöker byta till helljus, dör allt igen. :(

Har någon av er stött på detta problem tidigare?
Tacksam för svar

MVH

Leif

Leif
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Välkommen till forumet *yes*

Tyvärr måste jag medge att jag har tyvärr ingen aning om vad som kan vara fel, Och elscheman är grekiska för mig, Men det finns nog någon här som kan mer..
Troll
Inlägg: 2
Blev medlem: tis nov 22, 2005 20:46
Ort: Roslagen
Kontakt:

Inlägg av Troll »

Raven_LIII skrev:Välkommen till forumet *yes*
Tack för det
Raven_LIII skrev:Tyvärr måste jag medge att jag har tyvärr ingen aning om vad som kan vara fel, Och elscheman är grekiska för mig, Men det finns nog någon här som kan mer..
Kanske någon här som har ett elschema över GT.n, eller som känner till om det finns något på nätet :?:
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Jag har faktiskt elshemat med mig i haynesboken idag,,, men gudarna ska att jag fattar nada av det :oops:
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Välkommen hit :D

Sådana där skumma elfel brukar bero på jordfel... Det känns som att ditt "huvudsystem" saknar en jordpunkt, men får det när du slår på ljuset av någon anledning. Jag vet tyvärr inte var jordpunkterna sitter så jag kan inte hjälpa till så mycket, men det luktar jordfel iallafall... :?
Tobbe
Inlägg: 5
Blev medlem: lör okt 09, 2004 12:09
Ort: Skara

Elfel

Inlägg av Tobbe »

Tjena!
Låter inte roligt det där :cry:

Kan tänka mig att det kan bero på startkontakten som sitter bakom tändningslåset. En trasig sådan kan ge dessa symptom.
För att komma åt den måste man ta bort hela paketet, ratt, spakcentral och tändningslås. Det är en liten vit klump som sitter på baksidan i tändningslåset.

En före detta GT ägare
Nenne
GT-diggare
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jun 05, 2005 21:04
Ort: G

Inlägg av Nenne »

Hmmm...ja detta låter ju som ett spännande fenomen du införskaffat dig... ::
Har du testat med att ta bort halvljusreläet? Eller koppla loss strömställaren till ljuset? Skulle kunna tänka mig att det sitter ngt fel i ngn av dem. Eller ngt jordfel som påpekats tidigare. Jordpunkten till instrumenteringen sitter på torpedväggen nere vid fötterna på förarsidan. Men fungerar all belysning klanderfritt på utsidan av bilen, så borde det ju INTE vara ngt jordfel. Kontrollera gärna även ljusregleringen till instrumentbelysningen så att den inte har brunnit upp på kretskortet. Då dör all belysning inne, förutom varningsblinkers och taklampan....Felsöks genom att du vrider regleringen i MAX-läge, gärna "rackla" lite där...

Lycka till!

/Nenne
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker
Inlägg: 361
Blev medlem: sön okt 30, 2005 13:41
Ort: Vicktory Lake

Inlägg av Jimmen »

Nämen tjenare och välkommen till GT:ns fantastiska konstigheter, jag har exakt samma problem som dej men för mej löser det sej när jag vrider till lite på tändningsnyckeln, misstänker att det är mitt tändningslås som håller på att ge sej alltså!

Pratade med sopgubben i byn *haha* han som kör sopbilen alltså ingen annan sopgubbe, i alla fall så sa han att han haft samma problem med sin GT och att det var tändmodulen som var helvirrig och audi hade ingen aning om hur i hela friden den kunde jäklas med resten av elsystemet, men i alla fall så bytte han den och det vart bra, tänkte byta tändmodul jag med om byte av tändningslås inte ger fullgott resultat!

Hoppas det ger nått det här och att det löser sej!

Mvh Jimmen.
Shagman
GT-intresserad
Inlägg: 11
Blev medlem: fre aug 31, 2007 10:33
Ort: V

Inlägg av Shagman »

Hej!
Har skaffat en GT från -85 till sonen som har liknande elfel.
Helljuset blinkar bara till och så går tutan igång.

Hur har ni kommit tillrätta med felen?

MVH Stefan
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Välkommen hit!

Tråden är ganska gammal och en del av de som skrivit i den har sålt eller slutat posta. Jag har inte felet men jag skulle börja med att titta på tändningslåset. Det som beskrivs i tråden liknar någon som är en vanlig felkonstruktion hos VW bl.a. Jag hade det på min Polo -96 och har det på min Passat -92. Om man slår på lysknappen och håller in helljusspaken så får bilen tändningsström bakvägen via lyset. Det var rätt smidigt om man kom glömde rutorna nerhissade så kunde man hoppa i slå på lyset och hålla in helljusspaken så kunde man hissa upp elhissarna. Inte så jättebra kanske men det funkade. Därför skullel jag inte koncentrera mig på lyset då det normalt händer lite konstiga saker där. Kolla istället tändningslåset. Plocka isär, ruckla med nyckeln och känn på kontakt och bakplattan. Mät om du kan.

Berätta gärna hur det gick!

Vart finns ni i svedala?

/Bruzze
Shagman
GT-intresserad
Inlägg: 11
Blev medlem: fre aug 31, 2007 10:33
Ort: V

Inlägg av Shagman »

Tack!

Såg att det var en gammal tråd men man måste prova.
Tänkte mäta lite i helgen men man försöker ju hitta genvägar :D .
Har hittat lite dåligt skarvade ledningar, och kontakterna är väl inte de bästa.

Återkommer om hur det gick (eller inte gick).

Vi finns i Våmhus lite norr om Mora.
Shagman
GT-intresserad
Inlägg: 11
Blev medlem: fre aug 31, 2007 10:33
Ort: V

Inlägg av Shagman »

Det var startkontakten som var problemet + att det var lite utnött bakom ratten så den tutade när man svängde eller tryckte lite på ratten satte in en distans så nu funkar det.
Besiktigade bilen i morse så nu har en till GT väckts.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Härligt! Grattis!

Lägg gärna in lite bilder på den så vi får se vad det är för ett åk!

Bruzze
Shagman
GT-intresserad
Inlägg: 11
Blev medlem: fre aug 31, 2007 10:33
Ort: V

Inlägg av Shagman »

Tack
Bilder kommer så småningom när man tagit igen de sömnlösa nätterna som blev innan bes.
När ryggen börjar fungera igen är det dags att fortsätta.

Stefan
Skriv svar