distans-räknaren funkar ej

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

distans-räknaren funkar ej

Inlägg av phille_hbg »

halloj!

jag hoppas att jag lagt detta under rätt forumsdel nu.

nu är det såhär att mina km-räknare fungerar ej. allt annat i instrumentet funkar såsom lampor och alla andra mätare, men den räknar inga km. varken bilens distansmätare eller tripp-mätaren räknar...

förra ägaren har tydligen bytt hela huset så jag har 2 hus att välja på. varför han bytte vet jag inte. troligtvis så hade han fått för sig att vattentemp-mätaren inte fungerade för han har monterat en vattentemp-mätare ifrån feltema i bilen... :s
visst, det ser ju kul ut med extra-mätare och sånt i bilen, men den är helt onödig eftersom vattentemp-mätaren fungerar i det "nya" mätarhuset.

vattentemp-mätaren fungerar även i orginal mätarhuset eftersom jag testade den för nån vecka sen, så jag tänkte byta ut vattentemp-mätaren från biltema och sätta dit en oljetemp-mätare istället.

kan det vara fel på mätarhuset eftersom den inte räknar..? vad jag vet så går det via elektronik dom här distans-mätarna, eller är jag helt ute och cyklar?
någon som kan detta mer eller rentav har varit med om samma eller liknande bekymmer med sitt hus?

MVH Phille
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

troligvis plast hjulen i mätarhuset som gett sig vika. riktigt pill men roligt när man får ihop det
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Scorpio86 skrev:troligvis plast hjulen i mätarhuset som gett sig vika. riktigt pill men roligt när man får ihop det
tack för svaret!

kan man byta plasthjulen i huset eller det är bara att sätta dit ett annat hus? audi säljer väl inte såna plasthjul ens..? eller man kan hitta plasthjulen ifrån andra hus i andra bilar..?


MVH Phille
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

Du kan byta om du ha tillräckligt med tålamod. allt går bara man vill. Det är massa pill. Du kan ta från ett annat mätarhus. Helst audi men hittar du rätt storlek på kugghjulen så kör på. Men du hade väl ett hus till
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Scorpio86 skrev:Du kan byta om du ha tillräckligt med tålamod. allt går bara man vill. Det är massa pill. Du kan ta från ett annat mätarhus. Helst audi men hittar du rätt storlek på kugghjulen så kör på. Men du hade väl ett hus till
ja, det kan jag nästan tänka mig. får försöka hitta pincetter och dricka några öl så händerna slutar skaka så förbaskat om jag nu ger mig in på att pilla med såpass små prylar :P

ja, ett annat hus (tror det är orginal-huset efter att ha kikat igenom gamla besiktningsprotokoll), men jag vet inte vad som är trasigt eller om det är något som är trasigt. nånting måste det vara med det eftersom föregående ägare bytt ut huset. jag tänkte koppla in orginal-huset när jag har fått igång bilen igen och se ifall det funkar. skulle det vara någon mätare som inte funkar i det så kan jag byta ut mätaren eller försöka knåpa ihop ett hus som funkar åtminstone :P

men tack för svaren iaf! jag återkommer snarast möjligt (ser inte ljust ut nu med pengar och jobb tyvärr) så fort som jag har fått igång bilen igen! :)


MVH Phille
Skriv svar