Fel: Automatiskt Halvljus

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
GT-Bjorn
GT-fanatiker
Inlägg: 168
Blev medlem: sön okt 15, 2006 12:06

Fel: Automatiskt Halvljus

Inlägg av GT-Bjorn »

Som rubriken lyder, mitt automatiska halvljus fungerar inte och min stora fråga är var man ska börja gräva? Vad brukar oftast orsaka detta? Har inte fungerat sedan jag köpte bilen men tog mig tiden att fråga nu.. :wink:
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

det kan vara ett relä. minns inte om det funkade när jag hade den. men brukar sitta bakom facket under ratten ett vit relä som har med halvljus automatiken
GT-Bjorn
GT-fanatiker
Inlägg: 168
Blev medlem: sön okt 15, 2006 12:06

Inlägg av GT-Bjorn »

Tror inte det fungerade när jag hämtade bilen. Har för mig det iaf, men ska kolla på det relät :wink: Finns det fler tänkbara lösningar om det inte är reläet? Kablar som brukar ärga eller liknande?
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

ok. inte som jag minns men har några gt stammar hemma här nu. kan kolla vad det är som har med halvljuset att göra.
GT-Bjorn
GT-fanatiker
Inlägg: 168
Blev medlem: sön okt 15, 2006 12:06

Inlägg av GT-Bjorn »

man tackar :D Ska börja med bilen på allvar nu snart när det har blivit finare väder.. Så nästa träff kanske både ac:n fungerar och skinnklädseln är hel :wink:
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

japp. har bara varit lite mycket här nu. morsan gick bort nu i förrgår så får se när jag orkar gräva i allt/micke
GT-Bjorn
GT-fanatiker
Inlägg: 168
Blev medlem: sön okt 15, 2006 12:06

Inlägg av GT-Bjorn »

Ah okei, beklagar sorgen.. Du behöver absolut inte stressa med något. Ta det när du känner för det.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

tack så mycket Björn. nu har jag rotat runt bland kablar och tror jag hittat rätt sitter i kabelstammen som går till mätarhus fläkt knappar m,m.lite bilder

en brunkontakt finns bakom facket över pedalerna
Bild


ena ändan samma kabel går i ett plast hölje. på minner om golfarnas halvljus automatik så tror detta är rätt
Bild

ena kabeln går upp till säkringsboxen i den bruna kontakten ihop med den gula grova kabeln
Bild
hoppas detta är till någon hjälp

skall nog fixa lite i garaget imorgon. skulle kunna kolla och se hur det ser ut i min bil.
/micke
och den andra går in till en relä hållare.
Bild
GT-Bjorn
GT-fanatiker
Inlägg: 168
Blev medlem: sön okt 15, 2006 12:06

Inlägg av GT-Bjorn »

Kalas! Hoppas att det ser likadant ut på min. Ska börja gräva i allt det där.. Ska försöka riva bort massor av kablage och slipa till jordpunkter och dylikt.. Det var en del korrosion på dem så det kan vara därför elhissen har lagt av b.la.. Hoppas att det är smidigt med halvljuset. Tack för ditt engagemang micke! *yes*
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

jo det borde det göra. satt och tänkte lite att det måste vara rätt för dom kablarna som sitter i mitten på relät grå röd och grå svart är ju faktiskt samma som går till bakljusen. va så lite så. jag fick ju med lära mej något nytt *yes*
GT-Bjorn
GT-fanatiker
Inlägg: 168
Blev medlem: sön okt 15, 2006 12:06

Inlägg av GT-Bjorn »

Hehe *yes* Då kanske det bara är relä eller jordpunkt, fick nämligen göra iordning punkten bak då lyktorna pulserade och blinkade konstigt, då var det fram med dremel och slipa till det *yes*
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

aha jo brukar bli koristion där bak. i bilen alltså *yes* . kollade min idag och jag har inte ens en relä hållare till halvljus. lite små skumt men tror min gt kan vara impoterad för det fanns inte ens stols värme eller el speglar i den. men det ska väl vara standard?
GT-Bjorn
GT-fanatiker
Inlägg: 168
Blev medlem: sön okt 15, 2006 12:06

Inlägg av GT-Bjorn »

ja iallafall på de svenska modellerna.. Tror aldrig att jag har sett en svensk
utan elspeglar åtminstonde.. Korrosionen skall lösas med en dremel, hittade en innan :wink:
Ska även kolla över alla punkterna fram och i motorrummet, finns nog en del där med nu efter 24 år i tjänsten :D
Skriv svar