elfel?

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
tuborg_
GT-intresserad
Inlägg: 15
Blev medlem: mån jan 04, 2010 22:23

elfel?

Inlägg av tuborg_ »

har ett problem... när jag var påväg hem idag så tvärsmall det till under bilen och nånting flög förbi.
Tänkte bara att det var en större isklump som jag kört på å tänkte inte mer på det tills jag tittar ner på hastighetsmätaren, laddningslampan lyser och jag har typ 8 volt på voltmätarn.

Skyndar mig hem upp med huven, generatorremmen är hel, och när jag ska starta bilen igen går en summer igång som jag aldrig hört förut, chansar och startar bilen summern slutar att gå och laddingslampan lyser väldigt svagt för att sedan lysa starkare vid gaspådrag, och summern som jag har förstått har med indikeringen av lågt oljetryck att göra.

el-fel är inte min grejj så jag är väldigt tacksam för hjälp
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

kolla så att kolet i generatorn är i bra skick.

kontrollera även så att alla sladdar till och från generatorn är i bra skick.

hissa även upp bilen och kolla så att allting är som det ska. du kan ha kört på nånting, eller tappat nånting.

man vet ju aldrig. uteslutningsmetoden är väl det som gäller i ditt fall :)

lycka till!

MVH Phille
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det verkar ju jättekonstigt, men jag hade kollat upp allt runt generatorn. Jag hade även kollat så att alla jordkablar sitter som de ska, fast har du tappat något borde det ju inte kunna vara något sådant som har lossnat eftersom de är skruvade i båda ändarna.

Det kan ju vara en sten eller något som kom flygandes och slog sönder något. Eller rev av en kabel och jordade den så att det blev en kortslutning. Lossa batteriet och mät motståndet mellan plus och minuskablarna (OBS, glöm inte lossa batteriet!)

Svårt att ge tips när man inte är i närheten av bilen :?
Användarvisningsbild
tuborg_
GT-intresserad
Inlägg: 15
Blev medlem: mån jan 04, 2010 22:23

Inlägg av tuborg_ »

tack för svar. ska undersöka allting när det blir bättre väder, har än så länge bara kallgarage då pengarna gick till ett stall istället :evil: men jag hör av mig igen när jag kollat över bilen
Skriv svar