Relä som tickar som besatt vid passagerarsidan
Relä som tickar som besatt vid passagerarsidan
Hämtade GTn från vinterförvaringen idag och den startade så snällt
Jag själv har inte hunnit köra den så mycket men jag upptäckte en sak som jag nu minns att jag reagerade på innan vintern oxå:
När jag kommer upp i ca90 så hör man ett relä som sitter någonstans vid passagerarsidan (hörs bättre med öppet handskfack) som börjar ticka lite oregelbundet med 1-2 sek mellanrum.
I takt med att farten sedan ökar blir tickningarna intensivare för att i 120 knattra på som fasen! Släpper jag av på gasen oavsett hastighet blir det oftast tyst. Gasar jag igen så kommer det tillbaka..
Känns på något sätt kopplat till förbrukningen..?!
Någon som vet vad det kan vara?
Bilen är en GT -82a
Jag själv har inte hunnit köra den så mycket men jag upptäckte en sak som jag nu minns att jag reagerade på innan vintern oxå:
När jag kommer upp i ca90 så hör man ett relä som sitter någonstans vid passagerarsidan (hörs bättre med öppet handskfack) som börjar ticka lite oregelbundet med 1-2 sek mellanrum.
I takt med att farten sedan ökar blir tickningarna intensivare för att i 120 knattra på som fasen! Släpper jag av på gasen oavsett hastighet blir det oftast tyst. Gasar jag igen så kommer det tillbaka..
Känns på något sätt kopplat till förbrukningen..?!
Någon som vet vad det kan vara?
Bilen är en GT -82a
Finns ett relä som styr ekenomipilen, efter lite googling kom jag fram till att det verkar vara samma till de flesta VAG-bilar. Denna info är dock till en typ 43 audi 100, men det kanske stämmer för kupén också.
Relät har nummer 171 919 091, och sitter under instrumentbrädan. Stiften är till följande:
U/S - till vakuumbrytaren
G - till mikrobrytaren för femmans växel
15 - tändningsplus
L - utgång till pilen (lysdiod)
31 - jord
1/W - jord från tändspolen
Tydligen ska lampan inte tändas vid acceleration, därav signalen från tändspolen (enligt instruktionsboken), och inte heller på femmans växel... Vakuumbrytaren ska vid atmosfärstryck vara bruten om jag inte minns fel. Har inget kopplingsschema till just kupén så jag vet inte om det skiljer sig. Hoppas det hjälper lite i vart fall
Rent spontant så verkar det ju som om relät gör nåt knas med varvtalssignalen, om det nu ens har med detta att göra. Blinkar pilen nåt? Samma problem på andra växlar än femman?
Relät har nummer 171 919 091, och sitter under instrumentbrädan. Stiften är till följande:
U/S - till vakuumbrytaren
G - till mikrobrytaren för femmans växel
15 - tändningsplus
L - utgång till pilen (lysdiod)
31 - jord
1/W - jord från tändspolen
Tydligen ska lampan inte tändas vid acceleration, därav signalen från tändspolen (enligt instruktionsboken), och inte heller på femmans växel... Vakuumbrytaren ska vid atmosfärstryck vara bruten om jag inte minns fel. Har inget kopplingsschema till just kupén så jag vet inte om det skiljer sig. Hoppas det hjälper lite i vart fall
Rent spontant så verkar det ju som om relät gör nåt knas med varvtalssignalen, om det nu ens har med detta att göra. Blinkar pilen nåt? Samma problem på andra växlar än femman?
Mycket matnyttig info där, tackar!
Pilen lyser ibland och vaacumvisaren (som ju antagligen inte har något med detta att göra och går direkt på insugsvaacum) funkar som den ska.
Ska testa på vägen hem idag om det är skillnad på reläljud mellan fyran och femman men jag tror jag legat på femman när reläet låtit som mest.
På väg till jobbet idag kändes det som att klickandet inte började förräns bilen var riktigt varm heller...
Har en trebent A6a som står före på listan, sedan ska jag ta tag i de sjukdomar som finns på GTn
Återkommer när/om jag får ordning på detta!
Pilen lyser ibland och vaacumvisaren (som ju antagligen inte har något med detta att göra och går direkt på insugsvaacum) funkar som den ska.
Ska testa på vägen hem idag om det är skillnad på reläljud mellan fyran och femman men jag tror jag legat på femman när reläet låtit som mest.
På väg till jobbet idag kändes det som att klickandet inte började förräns bilen var riktigt varm heller...
Har en trebent A6a som står före på listan, sedan ska jag ta tag i de sjukdomar som finns på GTn
Återkommer när/om jag får ordning på detta!