Sida 1 av 1

Relä som tickar som besatt vid passagerarsidan

Postat: tis apr 20, 2010 14:35
av Cerwinski
Hämtade GTn från vinterförvaringen idag och den startade så snällt :)

Jag själv har inte hunnit köra den så mycket men jag upptäckte en sak som jag nu minns att jag reagerade på innan vintern oxå:

När jag kommer upp i ca90 så hör man ett relä som sitter någonstans vid passagerarsidan (hörs bättre med öppet handskfack) som börjar ticka lite oregelbundet med 1-2 sek mellanrum.

I takt med att farten sedan ökar blir tickningarna intensivare för att i 120 knattra på som fasen! Släpper jag av på gasen oavsett hastighet blir det oftast tyst. Gasar jag igen så kommer det tillbaka..

Känns på något sätt kopplat till förbrukningen..?!

Någon som vet vad det kan vara?
Bilen är en GT -82a

Postat: tis apr 20, 2010 20:00
av Edis
Detta har inte jag hört talas om alls... På vissa bilar finns det ju en "ekonomipil" i instrumenthuset som lyser om man syndar och kör för omiljövänligt...

Det enda som finns där bakom är väl tändmodulen, men den ska ju inte låta något.

Kan det vara något ljud som kommer från motorrummet?

Postat: tis apr 20, 2010 21:46
av Cerwinski
Ja min tanke gick oxå till ekonomipilen (den har en sån).
Det låter inte från motorrummet tycker jag utan det "känns" som det kommer från kupén.

Postat: tis apr 20, 2010 22:35
av blueman83
Mystiskt.. Ekonomi pilen går endast via en vaccumslang om jag inte har helt fel.

Du får ta ut passagerar stolen och låta någon ligga på rygg och lokalisera ljudet medans du kör? :D

Postat: ons apr 21, 2010 18:32
av Mickel
Finns ett relä som styr ekenomipilen, efter lite googling kom jag fram till att det verkar vara samma till de flesta VAG-bilar. Denna info är dock till en typ 43 audi 100, men det kanske stämmer för kupén också.

Relät har nummer 171 919 091, och sitter under instrumentbrädan. Stiften är till följande:
U/S - till vakuumbrytaren
G - till mikrobrytaren för femmans växel
15 - tändningsplus
L - utgång till pilen (lysdiod)
31 - jord
1/W - jord från tändspolen

Tydligen ska lampan inte tändas vid acceleration, därav signalen från tändspolen (enligt instruktionsboken), och inte heller på femmans växel... Vakuumbrytaren ska vid atmosfärstryck vara bruten om jag inte minns fel. Har inget kopplingsschema till just kupén så jag vet inte om det skiljer sig. Hoppas det hjälper lite i vart fall :)

Rent spontant så verkar det ju som om relät gör nåt knas med varvtalssignalen, om det nu ens har med detta att göra. Blinkar pilen nåt? Samma problem på andra växlar än femman?

Postat: ons apr 21, 2010 19:14
av Cerwinski
Mycket matnyttig info där, tackar!

Pilen lyser ibland och vaacumvisaren (som ju antagligen inte har något med detta att göra och går direkt på insugsvaacum) funkar som den ska.
Ska testa på vägen hem idag om det är skillnad på reläljud mellan fyran och femman men jag tror jag legat på femman när reläet låtit som mest.

På väg till jobbet idag kändes det som att klickandet inte började förräns bilen var riktigt varm heller...

Har en trebent A6a som står före på listan, sedan ska jag ta tag i de sjukdomar som finns på GTn :)

Återkommer när/om jag får ordning på detta!

Postat: tor apr 22, 2010 17:36
av Cerwinski
Update:

* Pilen tänds inte när man åker på femman.
* När reläet flipprar så gör det ingen skillnad om jag åker på fyran eller femman.
* När jag körde hem igår (kallt ute) lät inte reläet alls..?
* När jag körde till jobbet idag (oxå lite halvkallt) lät det bara precis på slutet av en 5 mil resa.

Postat: tor apr 22, 2010 21:36
av Mickel
Låter inte som om det skulle bero på det då. Gör som blueman sa, vet du vilket relä det är så blir det lite lättare *yes*

Postat: tor apr 22, 2010 21:58
av Edis
Det är möjligtvis inte så att du har AC i bilen?

Postat: fre apr 23, 2010 08:48
av gt_87
låter skumt. men att pilen inte lyser på 5:an är nog rätt. så gjorde den på min golf gti jag hade med me ekonomi mätare. fast på 5:ans vävel dök det upp en annan mätare framför pilen istället

Postat: fre apr 23, 2010 15:33
av Cerwinski
Nope, ingen AC.
Att pilen inte lyser på femman är ju somsagt rätt.
Den indikerar ju att man ska byta växel, och tyvärr är ju GTn inte sexväxlad så det blir ju svårt ;)

Jag ska försöka lokalisera vilket relä det är. Hoppas hinna meka lite i helgen.