laddningsproblem?
laddningsproblem?
Hej! jag har som rubriken säger, vad jag tror är ett laddningsproblem,
har nyss bytt laddningsregulator med nya kol och allt i generatorn eftersom dom var helslut, men efter ett tag upptäckte jag något märkligt, voltmätaren "fladdrar" dvs gungar fram och tillbaka mellan 12v och ibland ända upp till 16, och ibland gör den inte det, ibland räcker det om jag gasar lite så slutar den, ibland spelar det ingen roll vad jag gör.
Det påverkar även fram, bak och i princip varenda lampa i bilen, som pulserar, vilket är otroligt irriterande,
har kollat alla jordningar och eftersom jag inte fått tummen ur så har jag inte mätat med multimeter, men det var inga problem innan jag bytte kol
ända jag kollat är att generatorn laddar som den ska, genom att lyfta av pluskabeln efter uppstart, då slutar alla problem, men så fort jag sätter tillbaka kabeln så börjar det igen, har även provat byta batteri utan framgång
HJÄLP på ren svenska hoppas att det finns nån här som haft liknande problem
MVH// Tobias
har nyss bytt laddningsregulator med nya kol och allt i generatorn eftersom dom var helslut, men efter ett tag upptäckte jag något märkligt, voltmätaren "fladdrar" dvs gungar fram och tillbaka mellan 12v och ibland ända upp till 16, och ibland gör den inte det, ibland räcker det om jag gasar lite så slutar den, ibland spelar det ingen roll vad jag gör.
Det påverkar även fram, bak och i princip varenda lampa i bilen, som pulserar, vilket är otroligt irriterande,
har kollat alla jordningar och eftersom jag inte fått tummen ur så har jag inte mätat med multimeter, men det var inga problem innan jag bytte kol
ända jag kollat är att generatorn laddar som den ska, genom att lyfta av pluskabeln efter uppstart, då slutar alla problem, men så fort jag sätter tillbaka kabeln så börjar det igen, har även provat byta batteri utan framgång
HJÄLP på ren svenska hoppas att det finns nån här som haft liknande problem
MVH// Tobias
jo det tänkte jag också, men jag var väldigt noggrann med att kolla så dom var likadana för visst är det regulatorn som kolen sitter fast i?Edis skrev:Det låter ju som att laddningsregulatorn är tokig, för 16 Volt ska du aldrig komma upp i!
ska även prova kasta på en ny generator, har nämligen en kompis med en 244dl -75 med audi femma så kanske man får se om det är det som är problemet
Hej väcker liv i den här gamla tråden
Har urquattro i garaget jag bygger på åt ett par gamla gubbar som har törnat på skruva själva
Bilfan dog här om dagen när jag hade kört ut den och lätt den stå för och bil varm... Det visa sig att det var batteri torsk.. Mätte och den lada inte alls
Misstänker att det kan ha något och göra med att det inte sitter någon instrument panel i bilen ljust nu att batteri-lampa som sitter i instrument panel styr laddningen......
Eller är jag helt fel ute att den inte har något alls med lampa i instrument panel och göra, så att det är något fel på generator, laddnings-rele eller laddningsregulatorn????
Har urquattro i garaget jag bygger på åt ett par gamla gubbar som har törnat på skruva själva
Bilfan dog här om dagen när jag hade kört ut den och lätt den stå för och bil varm... Det visa sig att det var batteri torsk.. Mätte och den lada inte alls
Misstänker att det kan ha något och göra med att det inte sitter någon instrument panel i bilen ljust nu att batteri-lampa som sitter i instrument panel styr laddningen......
Eller är jag helt fel ute att den inte har något alls med lampa i instrument panel och göra, så att det är något fel på generator, laddnings-rele eller laddningsregulatorn????
Helt rätt!
Laddningslampan måste vara ansluten föratt den skall ladda.
Hade en halvt avbruten kabel till laddningslampan på min uris, så den laddade lite när den ville...
Laddningslampan måste vara ansluten föratt den skall ladda.
Hade en halvt avbruten kabel till laddningslampan på min uris, så den laddade lite när den ville...
Nolton skrev:Hej väcker liv i den här gamla tråden
Har urquattro i garaget jag bygger på åt ett par gamla gubbar som har törnat på skruva själva
Bilfan dog här om dagen när jag hade kört ut den och lätt den stå för och bil varm... Det visa sig att det var batteri torsk.. Mätte och den lada inte alls
Misstänker att det kan ha något och göra med att det inte sitter någon instrument panel i bilen ljust nu att batteri-lampa som sitter i instrument panel styr laddningen......
Eller är jag helt fel ute att den inte har något alls med lampa i instrument panel och göra, så att det är något fel på generator, laddnings-rele eller laddningsregulatorn????
urquattro -83