Sida 1 av 1

laddningsproblem?

Postat: fre apr 23, 2010 21:37
av tuborg_
Hej! jag har som rubriken säger, vad jag tror är ett laddningsproblem,
har nyss bytt laddningsregulator med nya kol och allt i generatorn eftersom dom var helslut, men efter ett tag upptäckte jag något märkligt, voltmätaren "fladdrar" dvs gungar fram och tillbaka mellan 12v och ibland ända upp till 16, och ibland gör den inte det, ibland räcker det om jag gasar lite så slutar den, ibland spelar det ingen roll vad jag gör.

Det påverkar även fram, bak och i princip varenda lampa i bilen, som pulserar, vilket är otroligt irriterande,

har kollat alla jordningar och eftersom jag inte fått tummen ur så har jag inte mätat med multimeter, men det var inga problem innan jag bytte kol
ända jag kollat är att generatorn laddar som den ska, genom att lyfta av pluskabeln efter uppstart, då slutar alla problem, men så fort jag sätter tillbaka kabeln så börjar det igen, har även provat byta batteri utan framgång

HJÄLP på ren svenska :) hoppas att det finns nån här som haft liknande problem

MVH// Tobias

Postat: fre apr 23, 2010 21:58
av Edis
Det låter ju som att laddningsregulatorn är tokig, för 16 Volt ska du aldrig komma upp i!

Postat: fre apr 23, 2010 22:06
av tuborg_
Edis skrev:Det låter ju som att laddningsregulatorn är tokig, för 16 Volt ska du aldrig komma upp i!
jo det tänkte jag också, men jag var väldigt noggrann med att kolla så dom var likadana för visst är det regulatorn som kolen sitter fast i?

ska även prova kasta på en ny generator, har nämligen en kompis med en 244dl -75 med audi femma ;) så kanske man får se om det är det som är problemet

Postat: lör apr 24, 2010 16:55
av tuborg_
problemet löst ett kasst laddningsrelä var det, generatorn laddade hela tiden därav den ojämna strömmen :)

Postat: lör apr 24, 2010 17:28
av Edis
Gott att det löste sig så snabbt :D

Postat: sön maj 02, 2010 14:36
av tuborg_
känns riktigt skönt att det löste sig ;P tur att man har varit volvofantast och kan bosch elen utan och innan ;P

Postat: tis maj 04, 2010 15:42
av Kitty
tuborg_ skrev:problemet löst ett kasst laddningsrelä var det, generatorn laddade hela tiden därav den ojämna strömmen :)

Lånar tråden lite, var exakt kan man hitta laddningsrelät? Misstänker att den är i kupén under ratten ngnstans?

Postat: tis maj 04, 2010 16:04
av Scorpio86
den sitter ihop med kolen på generatorns baksida kitty

Postat: tor maj 06, 2010 13:13
av Kitty
Hm, du menar inte laddningsregulatorn? Nu får ni gärna reda ut åt mig lite om det är den ni menar eller om det finns ytterligare ett relä också?

Jag har haft liknande problem med laddningen som beskrivs i tråden, men kolen (tillsammans med regulatorn) är bytta och det hjälpte inte.

Postat: tor maj 06, 2010 15:16
av Scorpio86
den sitter på baksidan med Kitty. En liten svart skit med en kabel på.

Postat: tor maj 06, 2010 15:42
av Kitty
Okej, då får jag ta och forska lite där igen. Tack *yes*

Postat: sön mar 29, 2015 10:21
av Nolton
Hej väcker liv i den här gamla tråden

Har urquattro i garaget jag bygger på åt ett par gamla gubbar som har törnat på skruva själva


Bilfan dog här om dagen när jag hade kört ut den och lätt den stå för och bil varm... Det visa sig att det var batteri torsk.. Mätte och den lada inte alls


Misstänker att det kan ha något och göra med att det inte sitter någon instrument panel i bilen ljust nu att batteri-lampa som sitter i instrument panel styr laddningen......

Eller är jag helt fel ute att den inte har något alls med lampa i instrument panel och göra, så att det är något fel på generator, laddnings-rele eller laddningsregulatorn????

Postat: mån mar 30, 2015 15:25
av Flipman
Helt rätt!
Laddningslampan måste vara ansluten föratt den skall ladda.
Hade en halvt avbruten kabel till laddningslampan på min uris, så den laddade lite när den ville... :D




Nolton skrev:Hej väcker liv i den här gamla tråden

Har urquattro i garaget jag bygger på åt ett par gamla gubbar som har törnat på skruva själva


Bilfan dog här om dagen när jag hade kört ut den och lätt den stå för och bil varm... Det visa sig att det var batteri torsk.. Mätte och den lada inte alls


Misstänker att det kan ha något och göra med att det inte sitter någon instrument panel i bilen ljust nu att batteri-lampa som sitter i instrument panel styr laddningen......

Eller är jag helt fel ute att den inte har något alls med lampa i instrument panel och göra, så att det är något fel på generator, laddnings-rele eller laddningsregulatorn????

Postat: tis mar 31, 2015 20:44
av Nolton
tack så mycket då är det någo som jag misstänker så och du skriver :)


hopas det löser sig när jag får till baka instrumentpanelen från lagning