Helljusindikeringen lyser inte.

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
Cerwinski
GT-fanatiker
Inlägg: 395
Blev medlem: ons jan 02, 2008 23:40

Helljusindikeringen lyser inte.

Inlägg av Cerwinski »

När jag slår på hellyset så tänds inte den blå lampan som indikerar helljus på.

Rev instrumentet idag och kollade så lampan var hel och det är den.
Ute på höger yttervägg sitter en reläplatta som verkar ha två helljusrelän, och jag har knackat på dessa och även bytt plats (identiska relän) men lampan tänds ändå inte. Helljuset fungerar.

Besiktning på onsdag och jag antar att kontrollampan måste funka..? :/
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

besiktningen kollar inte helljuset, mitt helljus "fastnar" inte, alltså jag måste hålla in spaken, men dom testade inte eller sa något alls, förra året när det fungerade kollade dom inte heller!

har faktiskt aldrig varit med om att dom kollat så de är nog ingen fara!

men kanske lite irriterande att lampan inte lyser..
Användarvisningsbild
Cerwinski
GT-fanatiker
Inlägg: 395
Blev medlem: ons jan 02, 2008 23:40

Inlägg av Cerwinski »

Hoppas på det bästa då. Själva helljuset funkar ju här, så då är kanske risken att dom kräver att en kontrollampa visar när det är på.
Frågan är om en bil öht behöver ha helljus, så det kanske var därför du klarade dig iom att bara "ljusutan" funkade..?

Störande är det ju i vilket fall och man vill ju hitta felet :(
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

det kan inte vara så att dom 2 kablarna du hittade som var på "villovägar" är till helljus-lampan?

när jag har kört in på besiktningen så har dom kollat min ljustuta på audin och min gamla bubbla, men det var också för att idioterna som besiktigade bilarna inte visste hur man satte igång ljuset på bilarna. (bubbla har inte halvljus-automatik och audins halvljus-automatik fungerar inte :P )

men helljuset måste nog inte fungera faktiskt. halvljuset måste fungera däremot. är inte helt säker på helljuset, men ja...
Användarvisningsbild
Cerwinski
GT-fanatiker
Inlägg: 395
Blev medlem: ons jan 02, 2008 23:40

Inlägg av Cerwinski »

*pinsamt* :oops:

Den lampan som jag trodde skulle indikera helljuset var ju inte alls det (längst uppe till vänster), utan den sitter ju längst NERE till vänster..
OCH syns vääldigt dåligt i dagsljus.

Jag har helt enkelt inte sett när den lyst, för nu gör den det :)

Kablarna har ännu inte hittat hem..
De är inte till knappen, för där i sitter bara kontaktstycket och det finns inga mera anslutningar att sätta något.. :/
Skriv svar