Sida 1 av 1

Vems eller megasquirt ?

Postat: sön jun 20, 2010 19:35
av evil.tweety
tänkte jag skulle montera något av följande insprutningssystem i min gt quattro. Är det någon här som har erfarenhet av dom och vad är skillnaden?

Postat: mån jun 21, 2010 09:08
av NipO
Har ingen personlig erfarenhet av dom men enligt det jag kunnat läsa mig till så är de kort förklarat såhär:

Vems - dyrare än ett megaskvätt men lättare att ställa in bränsle/luft osv än just megasquirt. Har för mig det fanns någon mer funktion på Vems.

Megasquirt - Används av många just för att det är en del billigare än ett Vems och ett MS är lika användbart som ett Vems men ska vara aningen svårare att ställa luft/bränsle. Dock tror jag inte det är MYCKET svårare att ställa in.

Så hade jag varit i köptagen hade det förmodligen blivit ett megasquirt.

Postat: mån jun 21, 2010 11:59
av evil.tweety
oki låter ju bra. det där med nogranheten spelar ju ingen stor roll i dax läget kommer säkert någe upgrade på den så småning om. är det någon som vet vart man kan köpa ett sådant system eller om någon har det liggandes som vill bli av med det? i sverige då framför allt.

Postat: mån jun 21, 2010 12:41
av NipO
i Sverige vet jag inte. men går ju alltid beställa från Amerikat :P http://www.protoparts.fi/catalog/index.php?cPath=13_14

http://megasquirt.se/index.php?page=kopa-ms

Bara Google o leta efter nått som ser vettigt ut om du inte hittar något på blocket så får du beställa från där du hitta det bästa alternativet.

Postat: mån jun 21, 2010 20:00
av Edis
Syrrans kille har MS i sin "lite modifierade" 960 som ska mappas inom kort och hans brorsa är riktigt duktig på detta, han har det i sin Amazon som ligger på nästan 400hk och han är jättenöjd med det vad jag har hört hittills.

Man är nästan lite sugen på att börja pilla med ett sådant själv när man ser hur de håller på att trixa. Men glöm inte att köpa en bredbandslambda, det måste du ha för att få lite koll på läget.

Postat: mån jun 21, 2010 22:20
av NipO
Edis skrev:Syrrans kille har MS i sin "lite modifierade" 960 som ska mappas inom kort och hans brorsa är riktigt duktig på detta, han har det i sin Amazon som ligger på nästan 400hk och han är jättenöjd med det vad jag har hört hittills.

Man är nästan lite sugen på att börja pilla med ett sådant själv när man ser hur de håller på att trixa. Men glöm inte att köpa en bredbandslambda, det måste du ha för att få lite koll på läget.
Jo, Megasquirt ska ju vara bra o billigt. Men har man gott om pengar o ska köpa nått så blir de Vems "bara för att" typ.

Angående bredbandslambda.. Det finns ett företag som säljer bredbandslambda (avancerad historia) som man sätter en lambda i någonstans i avgasröret o med hjälp av den ser man bränsle/luft blandningen. Den här apparaten loggar upp till 40 minuters körning (har jag för mig) o det finns möjlighet att se varvtal och laddtryck beroende på hur mkt pengar man vill lägga ut.

vet man bara vilken procent bränsle/luft ska ligga på så är det bara ställa in bilen efter det antalet procent så är ju bilen "mappad" sen. Bränsle/luft är korrekt.
Det tråkiga är att man inte vet hur mkt Hk o Nm man har. men till det finns det ju bromsbänk.

Tror en sån apparat går på 3 - 4000. Farsan har en hemma iaf vet jag, har inte provat den så allvarligt än tyvärr.

Postat: mån jun 21, 2010 22:28
av Edis
Jag har en sådan här LM2:
http://www.innovatemotorsports.com/products/lm2.php
Den kan man logga med, men är bilen mappad redan är det inte fel att ha en sådan här pryl:
http://www.innovatemotorsports.com/products/xd16.php
Brorsan monterade in en sådan (dock annat märke) i S2:an nyligen och den är helt klart en guldpryl *yes*

Zlobo har en LM1:a och den är mer tydlig än LM2:an, han föredrog 1:an och det kan jag helt klart förstå.

Postat: tis jun 22, 2010 00:45
av blueman83
Jag har en sån här med röd display liggandes i gömmorna som ska monteras i GTn när nymotorn ska ställas in. http://www.innovatemotorsports.com/products/db.php

Postat: tis jun 22, 2010 01:07
av evil.tweety
tackar för alla svar. Edis den där lm1 o lm2 det är bara en mätare som känner av blandningen eller går det att mapa med den oxå? läste inte så noga i texten. :D

Postat: tis jun 22, 2010 01:21
av evil.tweety
hmm 2800kr för ett ms. är ju vettiga pengar. dock verkar boxarna lite klumpiga.sen till kommer ju lite annat lull lull.men tydligen ska man kunna använda mycket i från gm:s sortiment när man bygger dom.

Postat: tis jun 22, 2010 06:39
av ur_quattro
Jag kör med vems i min urquattro och ja tycker de funkar alldeles utmärkt. i vems boxen finns möjligheten att logga med bredbands lamda . även så att du kan ha en display på instrument brädan där du kan se all nödvändig motor data. systemet är mapnings bart via pc .

Postat: tis jun 22, 2010 11:45
av NipO
Edis skrev:Jag har en sådan här LM2:
http://www.innovatemotorsports.com/products/lm2.php
Den kan man logga med, men är bilen mappad redan är det inte fel att ha en sådan här pryl:
http://www.innovatemotorsports.com/products/xd16.php
Brorsan monterade in en sådan (dock annat märke) i S2:an nyligen och den är helt klart en guldpryl *yes*

Zlobo har en LM1:a och den är mer tydlig än LM2:an, han föredrog 1:an och det kan jag helt klart förstå.
precis en sån är det ! :)

Postat: tis jun 22, 2010 16:59
av Edis
evil.tweety skrev:tackar för alla svar. Edis den där lm1 o lm2 det är bara en mätare som känner av blandningen eller går det att mapa med den oxå? läste inte så noga i texten. :D
Den känner av blandningen och på bilar med OBDII-anslutning kan man logga ex.vis varvtal, hastighet och annat matnyttigt samtidigt.

Men det går inte att mappa med den.

Postat: tis jun 22, 2010 23:59
av evil.tweety
oki tack edis. ingen som har ett ms liggandes eller känner nån som känner nån.