bränslepump och relä

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

bränslepump och relä

Inlägg av phille_hbg »

någon som har en aning om hur man "tjuvkopplar" pumpen, d.v.s. hur man får pumpen att gå utan att motorn behöver vara igång och sådär..?

behöver kolla vilka spridare som ska bytas och reläer är inte min grej även om jag gått ellinjen i skolan för några år sen... :P
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Du tar en kort sladd med ett flatstift i vardera ände, sen kopplar du in det där bränslepumpsrelät sitter i säkringsboxen. jag har sett en bild på detta någon stans men kunde inte hitta den nu.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Megiltura skrev:Du tar en kort sladd med ett flatstift i vardera ände, sen kopplar du in det där bränslepumpsrelät sitter i säkringsboxen. jag har sett en bild på detta någon stans men kunde inte hitta den nu.
jo, såpass mycket vet jag med ;)
frågan är bara var jag ska koppla den sladden..?
relät har stift som heter 15, 30, 87, 31 och 31b.
vad jag kan förstå så är 87 minus, 30 plus och 15 plus som ska dra. vad 31 och 31b gör har jag ingen aning om :s

MVH Phille
kalle59
GT-intresserad
Inlägg: 20
Blev medlem: sön jun 13, 2010 10:08

Inlägg av kalle59 »

Hej, brygga 30 och 87 så får du konstantström på pumpen
Mvh Kalle
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

kalle59 skrev:Hej, brygga 30 och 87 så får du konstantström på pumpen
Mvh Kalle
TACK! :D

ska ut och testa det såfort som regnet slutar :)

återigen, tack!


MVH Phille
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

det funkar. jag har däremot ett annat bekymmer nu.
jag hör hur pumpen går, men problemet är att när jag lyfter luftvågen eller vad den kallas så kom det först inte fram något bränsle alls, förutom någon liten droppe ifrån endast en spridare. jag vred därefter runt nyckeln så tändningen var igång. samma sak.
jag kopplade in tomgångsmotorn, kallstartsventilen och något annat med en likadan kontakt där i närheten och då började spridarna få ut lite bränsle. det var endast en av spridarna som vid fullt upphöjd luftvåg spottade ut lite bränsle. dom andra droppade det minimalt ifrån till en början för att sedan sluta helt.

batteriet är nyligen laddat och jag mäter 12,07 Volt på det.
efter en stund så hör jag hur det "tickar" nånstans. jag skulle tippa på att det är något som känner av att bränsletrycket är högt eller nåt.

har jag glömt något? något som måste kopplas in eller förbi-kopplas för att spridarna ska mata ut bensin..?

när den gick senast så verkade den gå på 3 cylindrar och var helt orkeslös (som man kan förvänta sig).

MVH Phille
kalle59
GT-intresserad
Inlägg: 20
Blev medlem: sön jun 13, 2010 10:08

Inlägg av kalle59 »

Hej, nu till en dum fråga eftersom jag själv varit ute för det dock inte på en Audi utan snäppet bättre(läs Mercedes) :lol: har du bensin i tanken dvs funkar tankmätaren? Annars så låter det som en defekt bränslepump alternativt ett igensatt bränslefilter eftersom bränslet inte kommer fram
Mvh Kalle
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

kalle59 skrev:Hej, nu till en dum fråga eftersom jag själv varit ute för det dock inte på en Audi utan snäppet bättre(läs Mercedes) :lol: har du bensin i tanken dvs funkar tankmätaren? Annars så låter det som en defekt bränslepump alternativt ett igensatt bränslefilter eftersom bränslet inte kommer fram
Mvh Kalle
japp, det är bränsle i tanken. över 20 liter. förvisso ganska gammal bensin, men det bör ju inte ha nånting med saken att göra..?
bränslefiltret har jag faktiskt ingen aning om när det byttes, samma med pumpen. men jag tycker att det låter som att pumpen inte har något fel. vad jag vet så brukar pumpar låta lite skumt när dom håller på att ge upp..?

jag får ta och kolla matningen fram till bränslehuvudet och se ifall det är något tryck fram dit. men jag tycker det är skumt, för den gick ju klockrent fram tills att den stannade för ca 1 år sen. och för ca ett år sen när jag skruvade med den så startade den och sådär, men så fort som den blev varm så började den "takta". alla symptomen för en kass hallgivare fanns så den byttes, men förgäves. samma bekymmer fortfarande. efter en ren slump så hittade jag en video på youtube med en snubbe som hade samma bekymmer som jag, så jag tog kontakt med honom och det visade sig vara spridarna som spökade för honom. jag började genast att jaga spridare givetvis ;)

men jag kan ju ta och byta bränslefiltret. det skadar ju aldrig att veta att man har ett fräscht bränslefilter. jag vet ju inte vad föregående ägare har gjort med bilen riktigt.

tack för svaren iaf! :)

MVH Phille
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Spridarna måste ha sug från cylindervacumet för att öppna. Det är ju inga elektroniska spridare så dom styrs av insugsvacumet. Mängden bränsle som sprutas in styrs av luftvågen.
Mickel
GT-diggare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 06, 2009 19:48
Ort: V

Inlägg av Mickel »

bruzze skrev:Spridarna måste ha sug från cylindervacumet för att öppna. Det är ju inga elektroniska spridare så dom styrs av insugsvacumet. Mängden bränsle som sprutas in styrs av luftvågen.
Nja det där är allt ganska fel. Spridarna öppnas när bränsletrycket övervinner fjädertrycket i spridarna, som ska hålla spridarna stängda & täta vid avstängd motor. Öppningstrycket ligger runt 3-3.3 bar på de flesta k-jet system. Eftersom pumpen levererar upp till ca 5 bar så är detta mer än nog för att spridarna ska öppna om man lyfter luftvågen manuellt med bränslepumpen igång.
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

vilket system har du? k-jet eller ke-jet? ke är ju elektriskt styrt då du har el in i bränsle huvudet sitter på sidan som en lite kontakt. medans det gamla systemet har ju ingen sådan utan då ska det räcka med att starta pumpen. antar att det är en gt du håller på med vilken årsmodell är det? Det är rätt som du säger det styrs inte av vacum eller elektricitet. utan styrs av trycket. på sidan av motor så sitter även ett bränsletrycksregulator som ökar samt minskar system trycket under drift. det ska inte på verka något men bra att veta.sitter även ett litet filter inne i bränsle huvudet vid ingående bränsle inte på alla men på en del sitter det ett litet filter den brukar bli igen satt. kolla det om du har soppa upp till bränslehuvudet. finns pilar på bränslehuvudet så ser du vilket som är in och viket som är ut.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Mickel skrev:
bruzze skrev:Spridarna måste ha sug från cylindervacumet för att öppna. Det är ju inga elektroniska spridare så dom styrs av insugsvacumet. Mängden bränsle som sprutas in styrs av luftvågen.
Nja det där är allt ganska fel. Spridarna öppnas när bränsletrycket övervinner fjädertrycket i spridarna, som ska hålla spridarna stängda & täta vid avstängd motor. Öppningstrycket ligger runt 3-3.3 bar på de flesta k-jet system. Eftersom pumpen levererar upp till ca 5 bar så är detta mer än nog för att spridarna ska öppna om man lyfter luftvågen manuellt med bränslepumpen igång.
Ok trodde det var så man man lär sig alltid nått :-) Har lite problem själv men tar det i en egen tråd.
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

det är en audi 90, d.v.s. samma som era GT's fast med bagage-utrymme ;)

HY-motor och k-jetronic. sitter det där bränslefiltret precis innan bränslehuvudet vid ingången eller det sitter i bränslehuvudet? för öppna bränslehuvudet vill jag gärna slippa. såg rätt jobbigt ut att öppna det med alla fjädrar, ringar, brickor och skit jag hittade där inne (i ett annat bränslehuvud jag öppnade på en skrotad bil)..?

jag har redan köpt ett bränslefilter som jag ska montera. det som satt på var rostigt och har troligtvis suttit där sen tidigt 50-tal som det såg ut... filtret är inte bytt än tack vare den fantastiska temperaturen vi har i skåne (idag hade vi minus 20, men har legat under minus 10 hur länge som helst) och eftersom bilen är utomhus så väntar jag lite med det bytet.
så fort som temperaturen har gått upp till rimlig nivå och jag bytt filtret så ska jag kolla ifall jag har soppa fram till huvudet. jag har även lyckats få tag i alla spridare och spridarrör, nya kopparbrickor och alla nya o-ringar och packningar som behövs för spridarna.

om bara våren kunde komma snart...

tack för svaren iaf! :)

MVH Phille
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

det lilla filtret sitter i banjo bulten som bränslet går in i huvudet. aså inte inne i själva bränsle huvudet utan i bulten som du drar fast röret med.om det finns någon,inte säkert.
Miss Nordin
Inlägg: 6
Blev medlem: mån maj 16, 2011 21:56
Ort: T
Kontakt:

Inlägg av Miss Nordin »

Hej alla.. Jag lyfter denna tråd så slipper vi en ny.

Jag har problem med min gt 86a, mamma lånade bilen och helt plötsligt dog bilen :(

Har kommit fram till att soppapumpen inte går.
Jag har ingen ström fram till den, säkringen är hel.

Så.... Någon som har några bra ideer om vart problemet ligger??

MVH
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

följ kabeln helt enkelt och se om den gått av någonstans. Din mamma kan ju ha kört på något som gjort att kabeln gått av på något sätt. Prova att sätta en ny jordkabel direkt till kaross från pumpen och se om den går då?
Miss Nordin
Inlägg: 6
Blev medlem: mån maj 16, 2011 21:56
Ort: T
Kontakt:

Inlägg av Miss Nordin »

Den LEVER :D

Bytt relä så nu jä*lar!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Läste bara sida 1 och tänkte precis skriva att relät går sönder ibland, jag har bytt det på min GT som inte alltid hoppade igång.

Gott att det löste sig så snabbt och smidigt *yes*
Skriv svar