Halvljuset funkar lite sporadiskt

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
Cerwinski
GT-fanatiker
Inlägg: 395
Blev medlem: ons jan 02, 2008 23:40

Halvljuset funkar lite sporadiskt

Inlägg av Cerwinski »

Ja då var det vinter igen och då verkar min GT få lite spök för sig :)

Halvljuset funkar inte.
En dag i veckan när jag åkte hem (på natten) upptäckte jag när jag kom ut ur stan att halvljuset inte funkade. Åkte på helljuset, till mötande trafiks stora förtjusning, en bit men stannade sedan för att undersöka lite.
Kikade/bankade lite på reläer och kollade även under (en becksvart, mitt i skogen) huv och såg inget speciellt..

När jag satte mig i bilen igen funkade halvljuset..?! En bit..
Sen slocknade det igen.

Nästa dag slog det igång när jag startade på parkeringen på jobbet, men efter en bit så slocknade det igen.

Helljuset funkar utan problem och all annan el verkar i sin ordning.

Laddlampan brukar glöda lite så min fundering är om det finns en undre gräns på volten för att den ska dra igång lyset över huvud taget?
Om jag bara startar bilen och låter bli gaspedalen har jag för mig att halvljusautomatiken inte hoppar igång.. Men duttar jag till på gasen så kommer lyset.

Startar halvljuset när laddningen startar?

Lite lätt drygt att köra på parkering/helljus nu ;)
kalle59
GT-intresserad
Inlägg: 20
Blev medlem: sön jun 13, 2010 10:08

Inlägg av kalle59 »

Lyset startar som först när bilen börjar ladda så där har du ju rätt, sen undrar jag om inte problemet sitter i ljusomställaren för det hade jag på min Audi 100, jag plockade helt sonika isär den och slipade upp kontaktytorna som var lite brända och vips fungerade allt som det skulle igen :lol:
// Kalle
Användarvisningsbild
Cerwinski
GT-fanatiker
Inlägg: 395
Blev medlem: ons jan 02, 2008 23:40

Inlägg av Cerwinski »

Problemet löst, det var en bränd säkringshållare och vääldigt varm säkring.
Hela elen till lyset är väldigt dumt kopplat på dessa kärror va..? :)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ja du, det är mer eller mindre standard med varmgång i ljusvred och ljusspaken... Otroligt korkat att de inte har använt relä varken till hel- eller halvljuset! ::

Man skulle egentligen bygga om det, det är ju väldigt enkelt. Sparar på delarna och man får ju dessutom bättre ljus eftersom man slipper onödigt spänningsfall.

Gött att du hittade felet! *yes*
Skriv svar