Späningsfall

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Nenne
GT-diggare
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jun 05, 2005 21:04
Ort: G

Späningsfall

Inlägg av Nenne »

Är det någon här av er som har ngn kul idé om varför jag har spännigsfall i min lilla GT? Har kollat jordfläta o diverse jordpunkter inne i cupén, men allt där verkar ok. Har alltså ett märkbart spänningsfall när jag tex kopplar på elbakrutan, heljus, eller till o med även när jag blinkar!! :shock: Däremot märks inget på t.ex innerbelysningen?
Dessutom märks det på mätarna i bilen, voltmätare, tempmätare och bränslemätaren visar för lite. :roll: Samt att laddlampan glöder vid tomgång, och glöder lite starkare vidd full laddning. Har kollat spänningen i bilen, laddnigen, och den verkar ok. 13.7V vid laddning.

Vad är det för fel!?!?
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Det är samma i min bil! Jag har inte gjort några som helst mätningar men man ser på voltmätaren i bilen att spänningen sjunker om man använder grejer. Om allt elektriskt är avstängt så ligger mätaren på närmare 13 volt, sätter man däremot på ljuset, fläkten, elbakrutan o kanske helsljuset också så är mätaren nere på rödmarkeringen! Blinkersen tar mycket spänning också!
Angående laddningslampan, så glöder den endast om jag sätter på dimljusen. Kan hända att jordningen inte är okej till dem för jag köpte lampor på biltema o kopplade in dem rakt i de fördragna kablarna... kanske skall ha en extra jord egentligen? För övrigt glöder min laddlampa också starkare när man varvar mer.

Vad visar egentligen mätaren i bilen, är det inte hur mycket generatorn laddar?

Nenne, när din generator laddar 13,7 volt vad visar mätaren i bilen då? Laddar den lika mycket även om du har massa elektronik inkopplad?

Hehe, många frågor... det har aldrig hänt att batteriet laddat ur iaf så laddningen kanske är som den skall i trots allt!?

Fredrik
GT coupé -85
Nenne
GT-diggare
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jun 05, 2005 21:04
Ort: G

Inlägg av Nenne »

Min voltmätare visar typ 1 volt för lite inne i bilen i jämförelse med vad en digital mätare visar. Detsamma e som sagt även på bränsle o tempmätarna.... Funderar på om det kan bero på dioden som sitter på baksidan av mätarhuset. Om den e trasig så vet kanske inte laddregulatorn om vad det e för spänning som den lämnar ifrån sig. Har hört ngnstans att regulatorn ska ha en liten spänning tillbaka från bilen (dioden) som talar om för den om vilken spänning som finns inne i cupén. E de så??
Skriv svar