Rytmiskt blinkande laddningslampa samt död varvräknare.

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Tyrolermannen
Inlägg: 7
Blev medlem: tis maj 15, 2007 20:29

Rytmiskt blinkande laddningslampa samt död varvräknare.

Inlägg av Tyrolermannen »

Jag skulle byta luftfiltret på min 86a och när jag satt tillbaka allt igen så blinkar laddningslampan på panelen. Den blinkar lite långsammare än blinkerslampan men ändå rytmiskt. Ett glapp borde ju vara mer osymetriskt blinkande. Dessutom så la varvräknaren av vid samma tillfälle Det låter ju som om det är nån kabel eller dyligt som inte sitter som den ska men jag kan inte se något. Att generatorn och varvräknaren skulle flippa samtidigt som jag byter luftfilter vore nästan för osannorligt. Nått har hänt vid bortagande eller ditsättande av luftburken. Jag hittade en ca 15 cm lång jordkabel som låg lös i ena ändan, den andra satt i ventilkåpans främre del. Den har förmodligen legat där omonterad sen en krock för ca 7 år sen då fronten böts ut eller är det så att den kan ha lossnat nu? Hittar inget ställe där den skulle kunna sitta på den radien som längden av kabeln har annat än kanske i karossen. Skruvade fast den i karossen men ingen skillnad på symptomet. Nån som kan hjälpa till med tips eller har erfarenhet av detta fel?
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Nu är inte jag så duktig på just detta fel, men på min GT hade jag först en jordkabel mellan kaross o ventilkåpan, alltså i fram vid fronten, sen satt det även en jordkabel i bakkant av motorn som också var mellan kaross o ventilkåpan, den satt där du har batteriet men den tycker jag inte du ska ha kmt åt för där sitter ju inte luftfiltret :D vill minnas att på min hade jag en kabel vid luft boxen också som jag inte riktigt visste vad den skulle va till men tror att det var en jordkabel så jag satte den på insuget, finns en 10:ans skruv där satte jag den. En motor kan ju aldrig få för mkt jord har jag lärt mig iaf. Hoppas det blev till nån hjälp detta, kan ju vara så enkelt som en jordkabel för att få det att fungera.

//Audimannen
Tyrolermannen
Inlägg: 7
Blev medlem: tis maj 15, 2007 20:29

Inlägg av Tyrolermannen »

Audimannen2 skrev:Nu är inte jag så duktig på just detta fel, men på min GT hade jag först en jordkabel mellan kaross o ventilkåpan, alltså i fram vid fronten, sen satt det även en jordkabel i bakkant av motorn som också var mellan kaross o ventilkåpan, den satt där du har batteriet men den tycker jag inte du ska ha kmt åt för där sitter ju inte luftfiltret :D vill minnas att på min hade jag en kabel vid luft boxen också som jag inte riktigt visste vad den skulle va till men tror att det var en jordkabel så jag satte den på insuget, finns en 10:ans skruv där satte jag den. En motor kan ju aldrig få för mkt jord har jag lärt mig iaf. Hoppas det blev till nån hjälp detta, kan ju vara så enkelt som en jordkabel för att få det att fungera.

//Audimannen
Kollade lite idag och fick varvräknaren att funka. Den verkar bara hängt sig. ;o) Den blinkande laddningslampan kvarstår. Jag har kollat den lilla kabeln som sitter på insuget men den verkar va intakt. Den sitter ju lite tajt med luftburken så den kan ju ha fått sig en omgång men det verkar inte så. Ska kolla hur laddningen är ifall det är kolen som börjar knasa eller laddningsreläet. Skumt fel är det och det är ju ingen idé att ignorera det ifall laddningen är dålig. Har ju ingen lust att bli stående. /Tyrolermannen
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Något som kan vara värt att kolla upp är kontaktsticken som sitter alldeles före generatorn. Är det oxid iden kontakten så kan laddningen får lite frispel med.
Tyrolermannen
Inlägg: 7
Blev medlem: tis maj 15, 2007 20:29

Inlägg av Tyrolermannen »

blueman83 skrev:Något som kan vara värt att kolla upp är kontaktsticken som sitter alldeles före generatorn. Är det oxid iden kontakten så kan laddningen får lite frispel med.
Hallå. Låter som nått känns rätt troligt vid de symptom som uppstått. Ska kolla det. Tack för tipset. Återkommer med svar om det är det som är felet. /Tyrolermannen
Tyrolermannen
Inlägg: 7
Blev medlem: tis maj 15, 2007 20:29

Inlägg av Tyrolermannen »

blueman83 skrev:Något som kan vara värt att kolla upp är kontaktsticken som sitter alldeles före generatorn. Är det oxid iden kontakten så kan laddningen får lite frispel med.
Det måste varit det felet för nu funkar laddningslampan som den ska. Tackar för tipset. /Tyrolermannen
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Tyrolermannen skrev:
blueman83 skrev:Något som kan vara värt att kolla upp är kontaktsticken som sitter alldeles före generatorn. Är det oxid iden kontakten så kan laddningen får lite frispel med.
Det måste varit det felet för nu funkar laddningslampan som den ska. Tackar för tipset. /Tyrolermannen
*yes* Alltid kul om man kan hjälpa andra.
Skriv svar