Elhissar ur funktion Urq

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Elhissar ur funktion Urq

Inlägg av Audimannen2 »

Halloj! Tänkte höra om det är nån som är duktig på elhissar här :D Bilen är en Urq som har stått ganska länge, började köra med den i somras o då funkade elhissarna perfekt sen så slutade höger sida o funka, händer ingenting, o när jag körde med bilen förra helgen så la även vänster sida av :shock: rutan stannade halv vägs upp. Har rivit bort dörrklädsel o kikat men svårt o se om det är nåt fel, man hör att det klickar när man trycker på knappen men inget händer, har hänt nån gång att det typ rasslat till men rutan har ej rört sig. Så kan det vara nåt fel med vajern som motorn drar runt, hänt nåt inne i motorn kanske? Verkar nästan som att motorn ''låst'' sig om ni förstår vad jag menar. För en säkring kan det väl inte vara för då skulle det ju inte klicka när man trycker. Styrs hissarna av nåt relä som kan ha lagt av? Nåt liknande måste hänt med höger sida, men där hör man inte ens att det klickar. Pärlan har stått sen 95 så det är först nu den används av mig så kanske det kan påverka att det tjärvar tex. Nån som kan hjälpa mig :D Tacksam för svar.

/Dennis
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

börja med att felsöka. ta en multimeter och mät om det kommer fram ström till motorn eller om strömmen "fastnar" nånstans. kan ju vara så att motorn lagt av, kontakt-ytorna i knappen har ärgat, ett relä eller säkring gått sönder, en sladd som blivit dålig med tiden eller nåt annat.

och om du ändå har dörrsidor nere så kan du ju passa på och smörja upp/fetta in delar som kanke ser torra ut, t.ex. kugghjulen, vajrar och sådär.

MVH Phille
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Nu har jag hittat felet, skönt det iaf. Rev ur motor o hela vajer mekanismen o den var det inget fel på iaf, vajrar o allt sånt såg bra ut, ska smörja på allt väl sen som du sa phille_hbg. Som tur var så kunde man demontera allt bit för bit det går ju inte på nyare elhissar. Drog ström direkt till motorn från batteriet o inget hände, sen tog jag en poligrip o drog runt motorn själv o då låter det som att det är fullt med grus där innanför :shock: Så visst har motorn brunnit ihop. Bara ringa till VAG o kolla om det finns o få tag på då :D Men kan det vara så jäkligt att motorn är slut på passagerar sidan med? Har inte rivit ner nåt på den sidan än utan vill göra klart en sida i taget. Konstigt om båda lägger av tycker jag.
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

O det var precis som jag trodde att det fanns Ingenting att få tag på hos VAG :shock: Utgick ur sortimentet utan ersättning för flera år sen, åkte även till mekonomen men dom kunde inte hjälpa mig heller, jag tror jag köpt fel bil :/ Så det är väl bara bänka sig på ebay nu. Tråkigt äre när man inte får tag på nånting.
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Audimannen2 skrev:O det var precis som jag trodde att det fanns Ingenting att få tag på hos VAG :shock: Utgick ur sortimentet utan ersättning för flera år sen, åkte även till mekonomen men dom kunde inte hjälpa mig heller, jag tror jag köpt fel bil :/ Så det är väl bara bänka sig på ebay nu. Tråkigt äre när man inte får tag på nånting.
fråga om någon här har delar till bilen, sök på blocket, sök på ebay och tradera.
kolla upp artikelnumret ifall motorn satt i någon annan bil också. kan ibland vara lättare att hitta andra bilar än en gt/urquattro, och jag har svårt att tänka mig att urquattron var den enda bilen som hade den motorn faktiskt.

MVH Phille
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Letar för fullt :D Nej borde finnas flera audi modeller som hade lika motor :D Men verkar som att Edis har något godis att sälja :D
Skriv svar