Ännu ett tomgångsproblem...

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
Turbodass
GT-intresserad
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 24, 2010 20:13
Ort: Lule

Ännu ett tomgångsproblem...

Inlägg av Turbodass »

Hejsan!

Vet inte om jag lagt tråden rätt men Edis får flytta om det är så :)

Och nu kommer jag här med ännu ett tomgångsproblem… Är så att bilen rusar vid kallstart (ca 2500rpm), alltså när den röda termotidkontakten är under 35 grader (sluten), men efter att motortempen gått över ca 35 grader så sjunker varvet eftersom givaren bryter kretsen. Som jag förstått så ska den också styra kallstartsventilen enligt Haynes boken och enligt en bild Edis lagt upp tidigare, men är osäker på om det är så i min bil, GT -83 med KL motor, eftersom att min styrenhet för tomgångsregleringen inte har SaS utgången som också ska vara kopplad till det enligt Haynes boken.

Testade koppla ur kallstartsventilen men det hjälpte inte, allt fungerar hyffsat bra så länge jag inte kopplar in termotidkontakten (tror den fungerar korrekt då den är sluten vid kall motor och bruten vid varm enligt summertest) dock har jag låg tomgång vid kall motor då den är urkopplad.

Sen lider den av ett annat skumt problem, när motorn blir varm efter t.ex. landsvägskörning eller lite hårdare körning så ökar tomgången till ca 1500rpm (både med och utan den röda givaren inkopplad) och sjunker inte före motorn blivit svalare igen. Har letat på forumet efter olika lösningar på tomgångsproblem, men inte hittat något liknande som min bil lider av.

Det jag gjort för att försöka få till regleringen är: Bytt alla vakuumslangar, bytt brytaren på spjällhuset då den var trasig, lött om några kretsar i styrenheten till tomgångsregleringen (tomgångsregleringen fungerade inte alls före), testat alla kablar från styrenheten med summer och dom är hela, tomgångsmotorn (eller ISV som den heter) verkar fungerar när man ger den ström och är tidigare rengjord så den glider lätt.

Fick den här listan med alla utgångar på styrenheten, men saknar dock SaS utgången och har istället en som heter K och har ingen aning vart den är ansluten…

1: röd/svart/gul från tändspolen klämma 1 (röd/svart/gula sladden)
15: svart kabel + från tändlås
T: brun/svart från den röda termokontakten, den andra sladden på termokont. är brun o går till jord
ST1: svart/gul till tomgångsmotor
ST2: gul/svart till tomgångsmotor
31: jord
SaS: svart/röd till kallstartsventilen (?? lite oklart här)
LS: Brun/blå från trottelkontakten, det är en tändlåsstyrd + (15) från början

Har även en ny termotidkontakt liggandes som jag inte testat med ännu.

Så nu vänder jag mig till er här på forumet för att få hjälp med mina skumma problem och hoppas att jag inte missat någon tråd med liknande problem så jag skapar onödiga trådar.
Blev mycket text och kanske lite rörigt, men bara fråga om det är nåt som är oklart. :)
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Det låter som du har koll på allt.

Men man ska inte lita sig blint på att bypassventilen fungerar som den ska
för att den lyder när du duttar på ström på den.

Du kan även testa att plocka bort bypassventilen och prova suga igen.
Kan vara så att ventilen där inne inte tätar.
Då finns det en insexskruv på änden dom du kan justera åt.
Först en täckskruv innan du kommer åt juterskruven.

Men jag rekomenderar att du letar efter en begaganad på skroten.
De med 2stift som sitter på din fanns även till Audi 100

Sök 035133455F på bildelsbasen. *yes*
Användarvisningsbild
Turbodass
GT-intresserad
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 24, 2010 20:13
Ort: Lule

Inlägg av Turbodass »

Okej, tack för tipset :) Har en till ventil liggandes, men det är skillnad på den som sitter i bilen och den jag fick av farsan... Den som sitter i bilen är öppen då den är strömlös och den andra är stängd när den är strömlös, men det kanske inte spelar någon roll?

Det är också olika kontakter, men båda är 2-poliga och skillnaden är att den i bilen har en smalare kontakt men tror att jag har lösa kontakter så jag kan testa koppla in den och se. :) Den är även mindre och har ett hölje av plast och den andra är lite större med metallhölja, men får bli ett test imorrn iaf för att se om det fungerar, annars får jag rota i alla audis på skroten. :P
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

det kan ju vara så enkelt att du har fel ventil på din bil. är den öppen så släpper den igenom mer luft och då är det högre tomgång. är den stängd så blir det lägre tomgång. dock alla jag har tittat på är stängda innan strömen ansluts.
Användarvisningsbild
Turbodass
GT-intresserad
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 24, 2010 20:13
Ort: Lule

Inlägg av Turbodass »

Jo farsan sa samma sak om den ventilen... Är lite skumt då alla andra är tvärs om men samtidigt så ser de ut som att den är "orginal" eftersom de inte är klippt och skarvat i kablarna (vad jag kan se) eftersom kontakterna är olika. Finns tyvärr inget nummer heller på ventilen så svårt att säga om det är orginal eller om någon bytt den till en ersättningsventil...

Testade idag med den andra ventilen jag fick av farsan (som är märkt med nummer 035133455F), men det fungerade inte med den... Kom ström till ventilen för den surrade när man vred på tändning men öppnade aldrig när man startade så tomgången låg under 500varv (kallstart) testade även byta plats på polerna men gav inget resultat det heller. Rotade runt på skroten efter en ventil, men hittade bara nyare 2.3or och förgasarbilar, men fyndade lite delar från en Audi 80 -83 istället. :)

Upptäckte även att tomgången ökade vid varm motor (lite hårdare körning i stan) utan att tomgångsventilen var inkopplad så det beror på något annat, kanske ett läckage jag missat, men att den rusar vid kallstart med tomgångsventilen som satt i bilen är lite skumt... någon som har en idé vad det kan vara? Tomgångsventilen behöver ju inte vara den rätta, men samtidigt konstigt att det inte fungerade med den andra, kanske får för lite ström av någon anledning? Även skumt att det bara är när termotidkontakten är inkopplad och sluten, annars med urkopplad termokontakt (och inkopplad men bruten) så blir tomgången låg tills motorn kommer upp i temp.

Kan också tillägga att tomgångsregleringen inte fungerade när jag köpte bilen, brytaren på spjällhuset var trasig, tomgångsventilen pluggad med tejp och styrenheten fungerade inte heller men den hoppade igång efter lite lödning.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Termotidkontakten styr bara kallstartsventilen.
Däremot har du en röd tempgivare på under sidan vattenflänsen
som sitter mot topplocket.


http://webshop.cp-service.se/sv/givare/ ... choke.html
Användarvisningsbild
Turbodass
GT-intresserad
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 24, 2010 20:13
Ort: Lule

Inlägg av Turbodass »

Okej, då är det jag som tar fel på givare :P Är precis den röda givaren jag tänker på, om jag rycker ur den så slutar den rusa vid kallstart och faller istället till ca 500 varv tills motorn blir varm.

Den är sluten vid kall motor och bryter vid ca 35 grader, har även en ny liggandes som jag inte testat ännu. Men om jag förstått rätt så ska den bara sluta en jordad kabel till styrenehten och sen bryta den när motorn kommer upp i temp. :)

Men kan inte utesluta den helt ännu, får prova byta imorrn och se om det blir skillnad. Tack blueman83 för att du rättade mig. :)
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

samma givare jag skickade till dig :wink:
Skriv svar