Ännu ett tomgångsproblem...
Postat: mån sep 17, 2012 15:18
Hejsan!
Vet inte om jag lagt tråden rätt men Edis får flytta om det är så
Och nu kommer jag här med ännu ett tomgångsproblem… Är så att bilen rusar vid kallstart (ca 2500rpm), alltså när den röda termotidkontakten är under 35 grader (sluten), men efter att motortempen gått över ca 35 grader så sjunker varvet eftersom givaren bryter kretsen. Som jag förstått så ska den också styra kallstartsventilen enligt Haynes boken och enligt en bild Edis lagt upp tidigare, men är osäker på om det är så i min bil, GT -83 med KL motor, eftersom att min styrenhet för tomgångsregleringen inte har SaS utgången som också ska vara kopplad till det enligt Haynes boken.
Testade koppla ur kallstartsventilen men det hjälpte inte, allt fungerar hyffsat bra så länge jag inte kopplar in termotidkontakten (tror den fungerar korrekt då den är sluten vid kall motor och bruten vid varm enligt summertest) dock har jag låg tomgång vid kall motor då den är urkopplad.
Sen lider den av ett annat skumt problem, när motorn blir varm efter t.ex. landsvägskörning eller lite hårdare körning så ökar tomgången till ca 1500rpm (både med och utan den röda givaren inkopplad) och sjunker inte före motorn blivit svalare igen. Har letat på forumet efter olika lösningar på tomgångsproblem, men inte hittat något liknande som min bil lider av.
Det jag gjort för att försöka få till regleringen är: Bytt alla vakuumslangar, bytt brytaren på spjällhuset då den var trasig, lött om några kretsar i styrenheten till tomgångsregleringen (tomgångsregleringen fungerade inte alls före), testat alla kablar från styrenheten med summer och dom är hela, tomgångsmotorn (eller ISV som den heter) verkar fungerar när man ger den ström och är tidigare rengjord så den glider lätt.
Fick den här listan med alla utgångar på styrenheten, men saknar dock SaS utgången och har istället en som heter K och har ingen aning vart den är ansluten…
1: röd/svart/gul från tändspolen klämma 1 (röd/svart/gula sladden)
15: svart kabel + från tändlås
T: brun/svart från den röda termokontakten, den andra sladden på termokont. är brun o går till jord
ST1: svart/gul till tomgångsmotor
ST2: gul/svart till tomgångsmotor
31: jord
SaS: svart/röd till kallstartsventilen (?? lite oklart här)
LS: Brun/blå från trottelkontakten, det är en tändlåsstyrd + (15) från början
Har även en ny termotidkontakt liggandes som jag inte testat med ännu.
Så nu vänder jag mig till er här på forumet för att få hjälp med mina skumma problem och hoppas att jag inte missat någon tråd med liknande problem så jag skapar onödiga trådar.
Blev mycket text och kanske lite rörigt, men bara fråga om det är nåt som är oklart.
Vet inte om jag lagt tråden rätt men Edis får flytta om det är så
Och nu kommer jag här med ännu ett tomgångsproblem… Är så att bilen rusar vid kallstart (ca 2500rpm), alltså när den röda termotidkontakten är under 35 grader (sluten), men efter att motortempen gått över ca 35 grader så sjunker varvet eftersom givaren bryter kretsen. Som jag förstått så ska den också styra kallstartsventilen enligt Haynes boken och enligt en bild Edis lagt upp tidigare, men är osäker på om det är så i min bil, GT -83 med KL motor, eftersom att min styrenhet för tomgångsregleringen inte har SaS utgången som också ska vara kopplad till det enligt Haynes boken.
Testade koppla ur kallstartsventilen men det hjälpte inte, allt fungerar hyffsat bra så länge jag inte kopplar in termotidkontakten (tror den fungerar korrekt då den är sluten vid kall motor och bruten vid varm enligt summertest) dock har jag låg tomgång vid kall motor då den är urkopplad.
Sen lider den av ett annat skumt problem, när motorn blir varm efter t.ex. landsvägskörning eller lite hårdare körning så ökar tomgången till ca 1500rpm (både med och utan den röda givaren inkopplad) och sjunker inte före motorn blivit svalare igen. Har letat på forumet efter olika lösningar på tomgångsproblem, men inte hittat något liknande som min bil lider av.
Det jag gjort för att försöka få till regleringen är: Bytt alla vakuumslangar, bytt brytaren på spjällhuset då den var trasig, lött om några kretsar i styrenheten till tomgångsregleringen (tomgångsregleringen fungerade inte alls före), testat alla kablar från styrenheten med summer och dom är hela, tomgångsmotorn (eller ISV som den heter) verkar fungerar när man ger den ström och är tidigare rengjord så den glider lätt.
Fick den här listan med alla utgångar på styrenheten, men saknar dock SaS utgången och har istället en som heter K och har ingen aning vart den är ansluten…
1: röd/svart/gul från tändspolen klämma 1 (röd/svart/gula sladden)
15: svart kabel + från tändlås
T: brun/svart från den röda termokontakten, den andra sladden på termokont. är brun o går till jord
ST1: svart/gul till tomgångsmotor
ST2: gul/svart till tomgångsmotor
31: jord
SaS: svart/röd till kallstartsventilen (?? lite oklart här)
LS: Brun/blå från trottelkontakten, det är en tändlåsstyrd + (15) från början
Har även en ny termotidkontakt liggandes som jag inte testat med ännu.
Så nu vänder jag mig till er här på forumet för att få hjälp med mina skumma problem och hoppas att jag inte missat någon tråd med liknande problem så jag skapar onödiga trådar.
Blev mycket text och kanske lite rörigt, men bara fråga om det är nåt som är oklart.