problem med defroster

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

problem med defroster

Inlägg av gt_87 »

defrostern i bakrutan samt i backspeglarna la bara plötsligt av. vet ej vilken säkring det är till men har kollat igenom alla i säkringsdosan men allt är helt. har även mätt upp bakrutan och det är inte avbrott i slingan där. men när man slår på knappen så lyser indikatorn i instrumenten att defrostern är på.men det händer inget. vet inte om det går över något relä eller vad det gör. tacksam om någon har tips på detta. mvh/micke
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Lät mycket skumt det där. Använde du multimeter när du kollade bakrutan? Är det ström där ska det funka tycker man om det inte är nåt spänningsfall.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

jo hade en sån som man mäter transistorer så den piper om det är kortis och det gjorde den så bakrutan är ok. mätte även om det kom fram ström i kablarna men det hände inget. skumt skumt.men bak rutan och speglarna jobbar tillsamans har jag förstått det som. eftersom allt bara la av på samma gång.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Ok jag missförstod kanske lite.. Trodde du hade mätat upp att det var ström till bakrutan. Stämmer bra att bakrutan och speglarna sitter på samma knapp. Om du kollat säkringarna är det antagligen ett relä som spökar. Tror dessutom att om det skulle vara en säkring skulle inte intrumentpanelens lampa för defrostern lysa.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

jo. får kolla lite nu nästa helg på det. ska köpa en audi 90 85:a som jag ska skrota o plocka lite delar från kan nog ha den bilen som referens kanske.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

nu har jag återligen pulat lite med defrostern till bak rutan samt speglarna. men funkar inte. tar man bort säkringen till den så slocknar bara indikator lampan till defrostern. har mätt att det kommer 12 volt i knappen där det skall komma. men händer ändå inget. någon som vet om det finns något relä som styr detta? vart det sitter? mvh micke
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Av vad jag kunde se på Audi 100 elschema finns det inget relä som styr, men du skulle fått prova byta ut knappen. Jag har haft upp många knappar och det brukar oxidera rätt bra inuti dom, alternativt mäta upp knappen.

Om du tänker plocka upp knappen finns det en liten kula (Det är den om ger klick känslan). Kulan som kan trilla bort med lite otur, så var lite försiktig. Är du bra på att löda kan du passa på att byta ut lampan i knappen som garanterat också slocknat.
Ett tips vid montering är att använda kopparpasta som hjälper kulan att hålla sig på plats samt motverkar korrosion. Lycka till.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

aha jo det kan ju vara värt ett försök. jo. knappen lyser iaf o jag jobbar med att laga tv video stereo så löda är det enda jag gör om dagarna så*ler* ska testa o se. tack på förhand/micke
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

nu är äntligen upplösningen här. tog mej ann elektroniken nu i helgen. och under panelen vid ratten sitter ett brubt kontakt stycke där hade det gått lite varmt till defrostern så det blide ingen kontakt. men nu funkar precis all elektronik och el i pärlan)=så skönt
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

Inlägg av SibbSon »

Hahaha, Gubben kom över i helgen & löd 14.000 kablar på min GT =P
typ alla sladdar e hemdragna känns de som =P försökt leta kabel idag osv men de e rena Ormboet :S
bytte generator nu för 2v sen, nu tecnoblinkar min laddlampa & kylarlampan i panelen???????
ngn som har ngn idé, kollat jordpunkterna på gen, men dem e putsade & åtdragna.. inte rört ngt annat vid byte :evil:
Skriv svar