Kablar till oljetrycksgivare -85a

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
matsabusen
Inlägg: 4
Blev medlem: tis mar 26, 2013 19:46
Ort: Mj

Kablar till oljetrycksgivare -85a

Inlägg av matsabusen »

Hallå där!
min fråga rör egentligen en Audi 90 -85a men det är ju i stort sett samma bil så jag tänkte vända mig till rätt folk från början =)

Org motorn HY sitter inte längre bilen och elpiskan till motorn ligger inte riktigt som den en gång gjorde.

Jag skulle behöva få fram vilken färg det är på kabeln till oljetrycksgivaren eller kablarna om det är fler givare.
Samt vilken del av piskan och vart den isåfall kommer ut.
För att göra det hela ännu jobbigare så verkar det som att det är en annan kabelpiska på nyare bilar.


Kollar man vagcat så ska det vara 2 givare precis vid varandra på vänstersidan av blocket men jag vill bara minnas att det var en enpolig givare

Tacksam för svar!
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Den ska sitta nere vid olje pumpen i framkant på höger sida. samma sida som insuget. och det ska sitta med en brun kabel om jag kommer i håg rätt. i närheten av oljefiltret typ.
matsabusen
Inlägg: 4
Blev medlem: tis mar 26, 2013 19:46
Ort: Mj

Inlägg av matsabusen »

på 5 cylindrig?
För jag är rätt säker på att givaren sitter på vänster sida (förarsidan) typ nästan mitt på blocket.

Rädd att du har rätt om brun kabel iallafall, går fram en tillsammans med kablarna till tempmätaren i instrumentet men jag blir inte av med oljetrycksvarningen även om jag jordar kabeln lustigt nog...

måste blivit något annat vajsing när jag rev motorn eller nåt, ska se om de inte går att gå tag i en extern mätare med givare som har rätt gängor..

Så tack för svaret i alla fall.
matsabusen
Inlägg: 4
Blev medlem: tis mar 26, 2013 19:46
Ort: Mj

Inlägg av matsabusen »

Hur yttrar det sig om givaren till bromsvätskenivån inte är inkopplad?
Kan inte ha något med saken att göra eller?
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Det kan finnas två stycken det är jag osäker på men jag vet att det sitter en nere vid oljetrycks regulatorn. och den ska ha brun kabel. Ang bromsvätske givaren, Det ska inte spela någon roll. Men kolla jordning på insuget så alla kablar är med där. Vet på en golf jag hade, glömde jag jorda en brun kabel på motorn och då fungerade inte något på instrument brädan.
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Ja jord kan ställa till mycket, jag har fått lära mig att en motor kan aldrig ha för mkt jord.

//Dennis
Användarvisningsbild
sleeper
GT-fanatiker
Inlägg: 291
Blev medlem: tor dec 13, 2007 19:16
Ort: Eskilstuna

Inlägg av sleeper »

evil.tweety skrev:Den ska sitta nere vid olje pumpen i framkant på höger sida. samma sida som insuget. och det ska sitta med en brun kabel om jag kommer i håg rätt. i närheten av oljefiltret typ.
Detta är oljetemp.
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
Användarvisningsbild
sleeper
GT-fanatiker
Inlägg: 291
Blev medlem: tor dec 13, 2007 19:16
Ort: Eskilstuna

Re: Kablar till oljetrycksgivare -85a

Inlägg av sleeper »

matsabusen skrev:Hallå där!
min fråga rör egentligen en Audi 90 -85a men det är ju i stort sett samma bil så jag tänkte vända mig till rätt folk från början =)

Org motorn HY sitter inte längre bilen och elpiskan till motorn ligger inte riktigt som den en gång gjorde.

Jag skulle behöva få fram vilken färg det är på kabeln till oljetrycksgivaren eller kablarna om det är fler givare.
Samt vilken del av piskan och vart den isåfall kommer ut.
För att göra det hela ännu jobbigare så verkar det som att det är en annan kabelpiska på nyare bilar.


Kollar man vagcat så ska det vara 2 givare precis vid varandra på vänstersidan av blocket men jag vill bara minnas att det var en enpolig givare

Tacksam för svar!
Den övre enpoliga är till oljetrycksvarningslampan.
Under den sitter en större klump med 2 stift. "G" är till oljetrycksmätaren "WK" är till oljetrycksvarningslampan
Kablarna är i samma härva som bl.a. vattentemp. En blå och en vit enstiftskontakter till den stora givaren och en oisolerad enstift med gummihätta till den lilla givaren.
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
Skriv svar