Konstigt ljud från någon elmotor bak

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 11, 2006 15:17
Ort: Norrk

Konstigt ljud från någon elmotor bak

Inlägg av Clay »

Hej,
för någon dag sedan så började en el-motor nånstans därbak att låta. Vet inte vilka motorer eller liknande som låter som el-motorer som finns där men jag har inte hört den förut. Gissar på elmotor till torkaren bak eller spolarvätskan bak. Det jag är orolig för är om det skulle kunna vara bränslepumpen som börjat bli dålig och nu börjat låta.

Kan nämna det också att torkaren bak inte fungerar och har inte gjort det under tiden jag ägt bilen. Vet inte hur den ska fungera heller när den väl gör det.

Vet ni var bränslepumpen sitter? Och även de andra motorerna som finns där bak? Hittar inga bra bilder i instruktionsboken och kan inte lokalisera något när jag lite snabbt kollar i bagageluckan.

Jättetacksam för svar från er GT-bröder!
/ Kim
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Det sitter en Bränslepump under bilen på dedär, Kan vara den, Du kanske kan testa gemon att vrida på nyckeln helt fram till "startläget". Inte starta utan bara ge den ström, Pumpen pumpar då upp ett tryck som den använder i startögonblicket...

Bara en tanke
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 11, 2006 15:17
Ort: Norrk

Inlägg av Clay »

När jag testar det sätter inte den motorn (eller missljudet) igång. Jag hör inte att något är igång då utan först efter att jag startat bilen.

När du menar under bilen, då är det alltså inte nånstans i eller i närheten av bagageutrymmet utan snarare under själva bensintanken, typ?

Jag misstänkter att det är något med torkar- eller spolar-motorn i så fall. Någon som vet hur man kommer åt dem?

Mvh.
/ Kim
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Ja, den sitter fast fysiskt under bilen, Ungefär under tanken (tanken sitter i bilen) Hade nån jättesnygg skiss på det här på forumet någonstans men jag vet itne avr tyvärr..
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Det finns bara tre motorer bak: Spolarpump till höger i bagageutrymmet, bakrutetorkaren under hatthyllan och bränslepumpen på höger sida under baksätet (på utsidan under bilen). Jag gissar att boven är bränslepumpen, dom andra borde inte starta av sig själva. Men om de gör det ändå så borde det ske när tändningen slår till och inte för att motorn startar...

Nu förtiden känns inte bränslepumpen lika jävligt efterssom Biltema börjat sälja bränslepumpar. Polarn var där och botaniserade och hittade en "volvo" K-jetpump med externa anslutningar för 495:- Han har tänkt köpa en för att köra lite flödestester mot Bosch orginalpumpar så småningom... Men för standardapplikationer är det förmodligen ett säkert kort utan att mäta, pajar den efter 1000 mil så kan man köpa 6st eller så för priset av en piratpump hos mekonomen... :roll:

mvh

/Christian
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 11, 2006 15:17
Ort: Norrk

Inlägg av Clay »

Skitbra! Med den info'n borde jag klara mig att hitta det som är knas. Bränsletanken ser man ju typ i bagageutrymmet men det låter mer som att ljudet kommer från hatthyllan. Det skulle alltså konstigt nog kunna vara motorn till torkaren... hmm. Det finns ju en säkring som går enbart till baktorkaren så jag kan ju prova att ta ur den.

Bra tips om bränslepumpen om det trots allt är den (vilket låter mer troligt). Det kan ju vara att jag hör fel varifrån ljudet verkligen kommer.

Som sagt, nu vet jag hur jag kan felsöka vidare. Jag får passa på att önska er en trevlig helg. Just nu står GT'n lastad med 2 plattor öl och 1 platta cider (brudarna måste ju ha nått att dricka *yes* ) .

Ha det!
/ Kim
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 11, 2006 15:17
Ort: Norrk

Inlägg av Clay »

Jag har undersökt lite och det verkar vara bränslepumpen som är högljud, vilket var troligast. Hur allvarligt är det om den börjar låta ovanligt högt? Är den påväg att gå sönder och bör bytas omgående?

Hör ni era bränslepumpar när de är igång?
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

min pump låter högt med. provade att byta den. och det va tyst i ett tag sen började det låta igen. tror det är något med bränsletrycksregulatorn som spökar.
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 11, 2006 15:17
Ort: Norrk

Inlägg av Clay »

Tack för det snabba svaret. Då kanske man ska titta på regulatorn istället, och samtidigt skaffa sig en handbok så man hittar alla grejer. Man behöver kanske inte oroa sig så mycket att man ska bli ståendes nånstans då heller utan bara höja ljudet på stereon något :wink:

Ha det!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jo, surrande bränslepumpar är en vanlig sjukdom... Pumparna är svindyra på Audi dessutom.

Har hört en del som har slängt i lite tvåtaktsolja i bensinen för att smörja lite, men jag vet inte om det är bra. Blir kanske andra bekymmer då istället. :roll:

Pumpen surrar på min 85:a och har gjort det ett bra tag. På min 86:a är den tyst än så länge. :D

Men det är ett vanligt fel iaf.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

jo clay. kan vara så min pump lät mycket länge innan jag byte men det hände aldrig att bilen dog eller så.
Användarvisningsbild
EvO
GT-intresserad
Inlägg: 16
Blev medlem: lör feb 25, 2006 01:16
Ort: Lycksele

Inlägg av EvO »

Min polare kör med en audi pump på sin vovlo 740 gle med k-jet utan problem så det borde gå att ta från volvo med k-jet till audi då åxå eftersom k-jet från bosch har oftast samma eller liknande tryck!!
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

Min bränsle pump "surrar" oxå! ska man byta den, eller bara köra på? och om man ska byta, måste man köpa original, eller passar någon annan pump?

Sen har jag även en annan fundering, ja hade tänkt sätta in en strömbrytare på bränslepumpen, som ett slags stöldskydd då.. va tror ni om det?
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

ingen?
Shagman
GT-intresserad
Inlägg: 11
Blev medlem: fre aug 31, 2007 10:33
Ort: V

Inlägg av Shagman »

Allt beror väl på hur beroende man är av bilen. Hade en alfa där soppa pumpen gav upp blev en hel del jobb innan jag kom vidare.
Den bränslepumpen som sitter i gt:n är inte orginal utan ett virrvarr av pump och filter så inte behöver man ha orginal.
Som stöldskydd skulle det nog fungera men skulle nog satsa på en strömbrytare på tändningen istället .
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av styggan »

i alla mina audisar har pumpen låtit relativt "högt" så man hör den iaf :P

Rally!
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

okej, ja bilen går ju iaf.. dock lite "bluddrigt" men de är nog pga igensotade spridare..
Skriv svar