Händer inget på starten

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Händer inget på starten

Inlägg av Audimannen2 »

Tjo audi folk! Det är så att min uris stod hela vintern o sen i maj när jag starta den första gången gick det bra, stängde av för hade ett bränsle läckage, fixade det o skulle sen starta den igen men inget händer när man vrider om, batteriet är nytt o har bra jord mellan motor o kaross. Har sen grejat med motorn här i sommar o lämnade då in starten på service o det visade sig att det var glapp i solenoiden så den är ny o allt genomgånget. Nu igår då när allt var klart med motorn o äntligen dags o starta vilket är det roligaste :D Så är det precis som i våras att det händer ingenting :O Alla kabelskor är nya till starten o ingen kabel är av o så vad jag vet, men kom o tänka på tändningslåset om det kan vara nåt där som dummar sig, vad tror ni gott folk? :D Vill få igång den för den ska besiktas den 1:a :D

Tack på förhand.

/Dennis
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

Kabeln som sitter mellan solenioden och själva startmotorn har en tendens att bara ge upp. Det låter som den iaf
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Hmm tänker du på själva jordflätan som går mellan starten o solenoiden? Uppsala Generatorservice har gått igenom den så alla slit delar är bytta, även flätan är ny o likaså muttrar som man drar alla kablar med. Det konstiga är ju att den funkat förra året tex. för det har varit riktigt kexigt på starten, alla bablar skor mm. Men det är ju schysst nu :/
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Har även provat o skifta kablarna som sitter på solenoiden ifall dom satt fel men ingen skillnad där heller.
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

får du ström fram till startmotorn när du vrider på nyckeln?

MVH Phille
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Va en snabbis till garaget idag o kika, och jag har ström till starten men det är j själva matningen från + så tändningen va av då men gör det nån skillnad o ha nyckeln på då? Får hjälp av far på torsdag då ska vi mäta om det kmr nån signal till solenoiden när man vrider på starten. Kikade även lite på tändningslåset o så, sprutade på lite kontaktspray i låset o på kontakten som sen på själva låset men ingen skillnad :D Haha sånt här kan man bli gråhårig på, kan man bilel ja då har man jobb *yea*

/Dennis
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Idag löste sig det problemet men så kom det ett annat :( Ungefär bakom lyset/under insprutningen finns 4 kontakter som sen 2 går till solenoiden, 1 till generatorn o sen 1 till oljetryck elr temp? :D Det hade ärgat mkt i själva kontakten men sen hade kabeln gett upp så vi drog en ny o nu kan jag starta med nyckeln *yes* Sen lufta vi bromsarna o till sist bara kopplingen kvar o då gick luftnippeln av :( och cylindern sitter stumt mot lådan så nu är det bara avboka besiktningstiden som man har den 1:a :( Alltid nånting.

/Dennis
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Den svarta kabeln till solenoiden drog vi ny *yes*
Jocke83
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: sön dec 01, 2013 18:27

Inlägg av Jocke83 »

Kan lägga till ett tips gällande startproblem. Hade samma fel som du att startmotorn inte ville gå runt. Efter massa timmar av felsökande hittade jag och en vän att bygeln som sitter i säkringsdosan var ärgad. Vi gissade att bygeln bryggar startspärren när man har manuell vxl-låda istället för automat?
Hur som helst putsade vi bort smutsen på den och satteb tillbaka den och vips snurrade startmotorn igång när man vred nyckeln :)
Skriv svar