Problem med elflakten

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Ragge
GT-intresserad
Inlägg: 41
Blev medlem: ons jun 11, 2014 18:41
Ort: Nyn

Problem med elflakten

Inlägg av Ragge »

Vad kan det vara för fel när inte elfläkten startar ? Givaren i botten på kylaren är ny och byglar man så startar fläkten . Något hett tips för att få en sval motor

/Ragge

Lade till en rubrik, verkar strula med forumet sedan de uppgraderade webhotellet till ny php-version, går inte skriva å-ä-ö i rubriken/Edis
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Jag vet inte vad felet kan vara, men har också en fråga angående fläkten. Tänkte att jag kunde ta det samtidigt om det går bra då det kanske är ungefär samma fel.
Efterkylningen på min fläkt la av efter att jag hade ur motorn. Alla givare utom den på baksidan av blocket och på ventilkåpan är nya. Vore också bra att få igång.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det är väl bara den givaren i botten på kylaren som styr det.

Jag hade testat att "koka" givaren på en spis i varmt vatten och mätt med ett mätinstrument för att se om den fungerar som den ska.
Ragge
GT-intresserad
Inlägg: 41
Blev medlem: ons jun 11, 2014 18:41
Ort: Nyn

Inlägg av Ragge »

Har bytt givaren idag till en ny . Och den går varm samt att fläkten inte startar . Men byglar jag sladdarna så går fläkten . Så själva kylfläkten fungerar .
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Är kylaren varm då?

Kan ju vara vattenpumpen eller termostaten som spökar.
Ragge
GT-intresserad
Inlägg: 41
Blev medlem: ons jun 11, 2014 18:41
Ort: Nyn

Inlägg av Ragge »

Kylarn blir varm . Men fläkten borde starta . Finns det flera guvare än den i kykaren ?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Inte mig veterligen som styr fläkten. Kolla givaren i vatten som jag skrev ovan, samt kolla så att det inte är en massa klägg i botten på kylaren så givaren verkligen "når" in till vattnet.

Känn långt ner på kylaren också.
Ragge
GT-intresserad
Inlägg: 41
Blev medlem: ons jun 11, 2014 18:41
Ort: Nyn

Inlägg av Ragge »

Tackar för tipset och morgondagen är räddad från att städa och putsa fönster :lol:
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Min fungerar när jag kör. Men inte när bilen är avstängd. Om det bara är 1 givare så måste det ju vara något annat fel? :S
Ragge
GT-intresserad
Inlägg: 41
Blev medlem: ons jun 11, 2014 18:41
Ort: Nyn

Inlägg av Ragge »

Den har funkat tidigare när bilen är igång . Men så slutade fläkten att funka och då böt jag givaren i kylaren men det verkar inte hjälpa .
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Kikade lite i elscheman, men har ju dåligt med info om de tidiga, men där ser det bara ut att finnas en brytare. Byglar du vid brytaren så kan det ju i princip bara vara där det strular.

Men vis av erfarenhet, så är det alltid bäst att mäta temperaturen ordentligt innan man gör för mycket, eller byter för mycket prylar.

När det gäller Nosliwes bil så finns det nog en separat givare och ett after-run-system, men har tyvärr inte någon vettig info om det där jag har letat nu.
Ragge
GT-intresserad
Inlägg: 41
Blev medlem: ons jun 11, 2014 18:41
Ort: Nyn

Inlägg av Ragge »

Ska ta bort den och kolla det + att det inte är massa gegga i kylaren som kan ställa till problem . Många spakar på ett spett .
Ragge
GT-intresserad
Inlägg: 41
Blev medlem: ons jun 11, 2014 18:41
Ort: Nyn

Inlägg av Ragge »

Nu är termostaten åxå bytt och det blev inte ett dugg bättre .. Kan bara komma fram till att vattenpumpen har börjat ge upp . Eller finns det någon annan teori

/Ragge
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Kollade du givaren i hett vatten?

Mät temperaturen med en IR-termometer på motorn och kylsystemet också, har varit med om att instrumentet har visat fel temp på min gamla Audi 80 -78 och även på min Audi V8.

Tänk på att det kan vara svårt att få cirkulation på vattnet om det är luft kvar i systemet, blir lätt det om man tömt systemet.
Ragge
GT-intresserad
Inlägg: 41
Blev medlem: ons jun 11, 2014 18:41
Ort: Nyn

Inlägg av Ragge »

Näe men jag har skiftat mellan 3 olika givare och ingen verkar få fläkten att funka . Har du något tips hur man luftar systemet ? Tror du att det kan vara vattenpumpen ?

/Ragge
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Kollade du om det var gojs i botten på kylaren också?

På min GT sitter det en luftnippel på toppen på kylaren, men vissa bilar är riktigt tjuriga att lufta, brukar klämma och pumpa på slangarna så man får vattnet att röra på sig.

Om du kopplar på ett mätinstrument på givaren på kylaren så kan du ju mäta om den sluter när den kommit upp i temp också.
audi_pro
GT-diggare
Inlägg: 61
Blev medlem: tis feb 15, 2011 20:43
Ort: Tyringe

Inlägg av audi_pro »

Sitter där inte en luftningsskruv uppe på kylaren på dem?? Gör i alla fall det på min brors Audi gt -83

Mvh Lucas
Ragge
GT-intresserad
Inlägg: 41
Blev medlem: ons jun 11, 2014 18:41
Ort: Nyn

Inlägg av Ragge »

Har inte sett någon luftnippel.. Men min teori om att vattenpumpen börjar bli trött är . Är jag ute å cyklar då ?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Att mäta är att veta. Byt inte en massa prylar innan du har uteslutit luft och skit i systemet.

Felsök lugnt och metodiskt.

Berätta gärna mer om bilen, har den stått länge, hur långt har den gått osv?
Ragge
GT-intresserad
Inlägg: 41
Blev medlem: ons jun 11, 2014 18:41
Ort: Nyn

Inlägg av Ragge »

Den har gått 12200 . Har stått sen 2006 . Har kört 200-300 mil och det har funkat perfekt fläkten har startat och sen pang bom så gick den varm på en bilträff och släkten fick jag bygla för att den skulle gå
Skriv svar