Ska köpa mej en IR i morgon . Hittade ingen luft nippel på kylaren . Men kanske får se vart det blir som varmast och hur varmt det blir . För det liksom kokar i ex kärlet
Det märkliga är att slangarna är inte speciellt varma och kylarn är inte varm alls . Jag tog bort givaren i botten på kylaren och vattnet va inte alls så man brände sej men i ex kärlet hade de bubblat . Ikväll ska det inhandlas en IR termometer så får man veta tempen på motor kylare slangar och ex kärlet
Ska tabort nya termostaten och även ta den gamla . Lägga dom i en kastrull och se om dom rör på sej . Men det kan väl inte komma in luft helt plötsligt . Har härt att vatten pumpen är en känslig kamrat som kan tappa orken med värm motor som resultat . Har ingen erfarenhet på Audi alls .
Vet inte när remmen blev bytt senast . Den har ju stått sen 2006 till i våras . Å både rem och pump åldras av att bara stå åxå . Blir det ventilsallad om remmen går av på en 83a är stannar den bara som en gammal Volvo
Risk för ventilsallad ja. Men byt inte den förns du har kollat dom lätta sakerna. Du kommer behöva lossa remskivan för att byta och den ska dras åt med 320nm eller 420mm. Minns inte exakt.
De kan vara lite luriga, är lite känsliga för olika ytor, men är guld att ha i vissa lägen. Typ om man mekar bromsar, går ju lätt att avgöra om en broms ligger på mer än en annan.
Förra året när jag synkade förgasarna på en av motorcyklarna var det guld värt att kunna mäta avgastempen på alla fyra rören.
Det är väl egentligen bara att se om det går att få till ett flöde, vad händer om man lossar den övre slangen till kylaren och sedan startar bilen lite snabbt, det borde komma ett flöde med vatten då (förutsatt att det inte sitter en termostat i vägen).