Sida 1 av 4

Problem med elflakten

Postat: lör okt 11, 2014 14:25
av Ragge
Vad kan det vara för fel när inte elfläkten startar ? Givaren i botten på kylaren är ny och byglar man så startar fläkten . Något hett tips för att få en sval motor

/Ragge

Lade till en rubrik, verkar strula med forumet sedan de uppgraderade webhotellet till ny php-version, går inte skriva å-ä-ö i rubriken/Edis

Postat: lör okt 11, 2014 18:08
av Nosliwe
Jag vet inte vad felet kan vara, men har också en fråga angående fläkten. Tänkte att jag kunde ta det samtidigt om det går bra då det kanske är ungefär samma fel.
Efterkylningen på min fläkt la av efter att jag hade ur motorn. Alla givare utom den på baksidan av blocket och på ventilkåpan är nya. Vore också bra att få igång.

Postat: lör okt 11, 2014 19:24
av Edis
Det är väl bara den givaren i botten på kylaren som styr det.

Jag hade testat att "koka" givaren på en spis i varmt vatten och mätt med ett mätinstrument för att se om den fungerar som den ska.

Postat: lör okt 11, 2014 19:31
av Ragge
Har bytt givaren idag till en ny . Och den går varm samt att fläkten inte startar . Men byglar jag sladdarna så går fläkten . Så själva kylfläkten fungerar .

Postat: lör okt 11, 2014 19:35
av Edis
Är kylaren varm då?

Kan ju vara vattenpumpen eller termostaten som spökar.

Postat: lör okt 11, 2014 19:42
av Ragge
Kylarn blir varm . Men fläkten borde starta . Finns det flera guvare än den i kykaren ?

Postat: lör okt 11, 2014 19:58
av Edis
Inte mig veterligen som styr fläkten. Kolla givaren i vatten som jag skrev ovan, samt kolla så att det inte är en massa klägg i botten på kylaren så givaren verkligen "når" in till vattnet.

Känn långt ner på kylaren också.

Postat: lör okt 11, 2014 20:18
av Ragge
Tackar för tipset och morgondagen är räddad från att städa och putsa fönster :lol:

Postat: lör okt 11, 2014 20:33
av Nosliwe
Min fungerar när jag kör. Men inte när bilen är avstängd. Om det bara är 1 givare så måste det ju vara något annat fel? :S

Postat: lör okt 11, 2014 20:49
av Ragge
Den har funkat tidigare när bilen är igång . Men så slutade fläkten att funka och då böt jag givaren i kylaren men det verkar inte hjälpa .

Postat: lör okt 11, 2014 21:11
av Edis
Kikade lite i elscheman, men har ju dåligt med info om de tidiga, men där ser det bara ut att finnas en brytare. Byglar du vid brytaren så kan det ju i princip bara vara där det strular.

Men vis av erfarenhet, så är det alltid bäst att mäta temperaturen ordentligt innan man gör för mycket, eller byter för mycket prylar.

När det gäller Nosliwes bil så finns det nog en separat givare och ett after-run-system, men har tyvärr inte någon vettig info om det där jag har letat nu.

Postat: lör okt 11, 2014 21:17
av Ragge
Ska ta bort den och kolla det + att det inte är massa gegga i kylaren som kan ställa till problem . Många spakar på ett spett .

Postat: sön okt 12, 2014 17:45
av Ragge
Nu är termostaten åxå bytt och det blev inte ett dugg bättre .. Kan bara komma fram till att vattenpumpen har börjat ge upp . Eller finns det någon annan teori

/Ragge

Postat: sön okt 12, 2014 18:47
av Edis
Kollade du givaren i hett vatten?

Mät temperaturen med en IR-termometer på motorn och kylsystemet också, har varit med om att instrumentet har visat fel temp på min gamla Audi 80 -78 och även på min Audi V8.

Tänk på att det kan vara svårt att få cirkulation på vattnet om det är luft kvar i systemet, blir lätt det om man tömt systemet.

Postat: sön okt 12, 2014 18:51
av Ragge
Näe men jag har skiftat mellan 3 olika givare och ingen verkar få fläkten att funka . Har du något tips hur man luftar systemet ? Tror du att det kan vara vattenpumpen ?

/Ragge

Postat: sön okt 12, 2014 18:57
av Edis
Kollade du om det var gojs i botten på kylaren också?

På min GT sitter det en luftnippel på toppen på kylaren, men vissa bilar är riktigt tjuriga att lufta, brukar klämma och pumpa på slangarna så man får vattnet att röra på sig.

Om du kopplar på ett mätinstrument på givaren på kylaren så kan du ju mäta om den sluter när den kommit upp i temp också.

Postat: sön okt 12, 2014 18:57
av audi_pro
Sitter där inte en luftningsskruv uppe på kylaren på dem?? Gör i alla fall det på min brors Audi gt -83

Mvh Lucas

Postat: sön okt 12, 2014 19:00
av Ragge
Har inte sett någon luftnippel.. Men min teori om att vattenpumpen börjar bli trött är . Är jag ute å cyklar då ?

Postat: sön okt 12, 2014 19:21
av Edis
Att mäta är att veta. Byt inte en massa prylar innan du har uteslutit luft och skit i systemet.

Felsök lugnt och metodiskt.

Berätta gärna mer om bilen, har den stått länge, hur långt har den gått osv?

Postat: sön okt 12, 2014 19:24
av Ragge
Den har gått 12200 . Har stått sen 2006 . Har kört 200-300 mil och det har funkat perfekt fläkten har startat och sen pang bom så gick den varm på en bilträff och släkten fick jag bygla för att den skulle gå