Sida 2 av 4

Postat: sön okt 12, 2014 20:59
av Ragge
Nu är givarna kollade i varmt vatten och alla funkar .. Kan det vara något relä som spökar ?

Postat: sön okt 12, 2014 22:16
av Edis
Men om du kortsluter/byglar kablarna vid brytaren så fungerar ju den biten.

Mät temperaturen på motorn med en IR-termometer eller liknande.

Postat: sön okt 12, 2014 22:45
av Ragge
Ska köpa mej en IR i morgon . Hittade ingen luft nippel på kylaren . Men kanske får se vart det blir som varmast och hur varmt det blir . För det liksom kokar i ex kärlet

Postat: mån okt 13, 2014 05:36
av Edis
Oj då, låter inte bra, så högt ska du inte köra med motorn igång, risken att motorn går åt pipan är ju stor.

Postat: mån okt 13, 2014 06:42
av Ragge
Det märkliga är att slangarna är inte speciellt varma och kylarn är inte varm alls . Jag tog bort givaren i botten på kylaren och vattnet va inte alls så man brände sej men i ex kärlet hade de bubblat . Ikväll ska det inhandlas en IR termometer så får man veta tempen på motor kylare slangar och ex kärlet

Postat: mån okt 13, 2014 10:02
av Nosliwe
Då måste det ju vara luft i systemet eller har termostaten hängt sig i stängt läge?

Postat: mån okt 13, 2014 10:15
av Ragge
Ska tabort nya termostaten och även ta den gamla . Lägga dom i en kastrull och se om dom rör på sej . Men det kan väl inte komma in luft helt plötsligt . Har härt att vatten pumpen är en känslig kamrat som kan tappa orken med värm motor som resultat . Har ingen erfarenhet på Audi alls .

Postat: mån okt 13, 2014 11:08
av Nosliwe
Bör ju hålla kamremens livslängd iaf. Den agerar ju spännare till den och skall bytas vid rem byte.

Postat: mån okt 13, 2014 11:16
av Ragge
Vet inte när remmen blev bytt senast . Den har ju stått sen 2006 till i våras . Å både rem och pump åldras av att bara stå åxå . Blir det ventilsallad om remmen går av på en 83a är stannar den bara som en gammal Volvo

Postat: mån okt 13, 2014 13:31
av Nosliwe
Risk för ventilsallad ja. Men byt inte den förns du har kollat dom lätta sakerna. Du kommer behöva lossa remskivan för att byta och den ska dras åt med 320nm eller 420mm. Minns inte exakt.

Postat: mån okt 13, 2014 13:42
av Ragge
Har inhandlat en IR termometer .. Fattar inte att jag överlevt utan ett så viktigt verktyg i alla år :lol:

Postat: mån okt 13, 2014 17:04
av Edis
De kan vara lite luriga, är lite känsliga för olika ytor, men är guld att ha i vissa lägen. Typ om man mekar bromsar, går ju lätt att avgöra om en broms ligger på mer än en annan.

Förra året när jag synkade förgasarna på en av motorcyklarna var det guld värt att kunna mäta avgastempen på alla fyra rören.

Postat: mån okt 13, 2014 18:38
av Ragge
Nu är givarna provade och även termostaterna och allt funkar som de ska . Vad är nästa sak att prova ?? Något HETT tips

/Ragge

Postat: mån okt 13, 2014 19:17
av Edis
Det är väl egentligen bara att se om det går att få till ett flöde, vad händer om man lossar den övre slangen till kylaren och sedan startar bilen lite snabbt, det borde komma ett flöde med vatten då (förutsatt att det inte sitter en termostat i vägen).

Postat: mån okt 13, 2014 20:59
av Ragge
Jaha då va de provat och vattenpumpen pumpar inte så det va som en fontän men den pumpar . Vad är nästa steg ?

/Ragge

Postat: mån okt 13, 2014 21:22
av Edis
Skölj igenom systemet, kolla så att vattnet rinner rakt igenom kylaren och efter det så är det nog bara att lufta som gäller.

Postat: mån okt 13, 2014 21:33
av Ragge
Har du något bra sätt att lufta .. Ställa den i motlut och inget lock på ex kärlet ?

Postat: tis okt 14, 2014 07:58
av Nosliwe
Jag som saknar luftningsnippel får skruva loss tempgivarn på toppanslutningen. Brukar bubbla rejält

Postat: tis okt 14, 2014 08:11
av Ragge
Den som sitter i övankant på huset övanför termostathuset ?

/Ragge

Postat: tis okt 14, 2014 10:08
av Nosliwe
Precis