Sida 3 av 4

Postat: tis okt 14, 2014 10:38
av Ragge
Har du bytt kamrem och vattenpump på en 83a ? Är det en stor operation . Någon säger att det blir ventilsallad om remmen går av någon säger att den "bara" stannar . Och någon säger att vattenpumpen är en kinkig kamrat som mattas med åren .

Postat: tis okt 14, 2014 11:12
av Nosliwe
Har haft ur min motor 4 gånger. Är en hy motor från 87. Vet inte vad som skiljer sig på dom tidiga 5 orna. Haft loss remmen 5 gånger. Du måste lossa Kamremskåpan först och släppa på servopumpen för att få ur den ur bilen enkelt.
Sedan är det generator remmen för att få loss den nedre kåpan.
Efter det så lossar du vattenpumpen för att remmen ska bli slak (kommer forsa ur vatten).
Sen måste du lossa vevaxelbulten för att få loss den nedre remskivan.
sen är det bara göra allt tvärtom. Glöm inte locktighta vevaxelbulten och byta löprullen. Den finns i 2 olika diametrar.
jag brukar köra ner en skruvmejsel modell stor i ett av hålen i svänghjulet för att låsa motorn. Rätt eller fel vet jag inte. Har funkat för mig iaf.
finns en nolla på svänghjulet och den andra är på baksidan av kamdrevet och motsvarande på baksidan av bakre kamremskåpan.

Verktyg du kommer att behöva:

13 nyckel
27 hylsa
10 nyckel
momentskaft som går till 420mm
insexnyckel sats.

Kan ha missat något. Men så här gör jag på hy motorn iaf.

Postat: tis okt 14, 2014 11:13
av Nosliwe
Kan även intyga att på både min hy motor och MC2 motor så slår kolvarna i ventilerna.

Postat: tis okt 14, 2014 11:20
av Ragge
Ok. Vad heter motorn i min 83a

Postat: tis okt 14, 2014 13:31
av Nosliwe
Det låter jag Edis få svara på. Annars kan man knappa in regnummret på mekonomen eller liknande så brukar det stå.

Postat: tis okt 14, 2014 13:44
av Ragge
KL enligt Custom & Speed Shop (Biltema)

Postat: tis okt 14, 2014 19:50
av Ragge
Nu har jag provat att starta upp och hade ir termometern . Och i överkant på kylaren blev de 98 grader i botten på kylaren 58 vid termostathuset 65 och huset ovanför 85 och då började det bubbla i ex kärlet . Kan inte komma fram till något annat än vattenpumpen . Eller tänker ja fel ?

Postat: tis okt 14, 2014 20:34
av Nosliwe
Ja det känns ju lite som att den inte pumpar runt ordentligt.

Postat: tis okt 14, 2014 20:46
av Ragge
Satt och läste på ett forum att locket till ex kärlet kan vara ett problem . Det blir inte tillräckligt med tryck i systemet . Har aldrig hört talas om de problemet . Någon annan som råkat ut för de

/Ragge

Postat: ons okt 15, 2014 04:54
av Nosliwe
Stämmer.

Postat: ons okt 15, 2014 06:30
av Ragge
Ok . Va bra att få ett tips till . Fick du värmepunkter på olika ställen och att termostaten inte öppnade ?

Postat: ons okt 15, 2014 07:58
av Nosliwe
Aldrig varit med om det så kan inte svara på det. Hört om folk som har rasat motorer pga det dock. Bla min kusin, men då var det en golf 2a. Samma principen ändå.

Postat: ons okt 15, 2014 08:14
av Ragge
Låter betydligt dyrare än locket .. Bara man konner på vad det är . Så nu ska jag kolla med Audi butiken om det finns nya lock att inhandla

Postat: ons okt 15, 2014 21:22
av Edis
Jag hade testat att plocka bort och köra utan termostaten en omgång också.

Bubblorna i kärlet, det är inte så att de beror på något helt annat... Har du kollat så att oljan är fin i motorn?

Postat: tor okt 16, 2014 06:30
av Ragge
Oljan är fin och inga oljeringar på kylvattnenet . Så det känns inte som topplockspackningen har sagt upp sej . Ska prova utan temostat åxå . Misstänter att det ska vara samma temy runt om när den står still på tomgång

/Ragge

Postat: fre okt 17, 2014 19:13
av Ragge
God kväll . Nu är problemet löst . Det va locket till exp kärlet som inte höll trycket . Så 168,00 kr senare fungerar allt som de ska . Tack för alla tips på vägen till lösningen

/Ragge

Postat: fre okt 17, 2014 19:30
av Edis
Åfan, grymt! :D
Bra med återkopplingen! *yes*

Postat: fre okt 17, 2014 19:37
av Ragge
Ja tycker man ska göra så förhoppningsvis kan det hjälpa någon annan innan man börjar byta topplockspackning vattenpump osv .

/Ragge

Postat: fre okt 17, 2014 21:48
av Nosliwe
Gött att det löste sig och var så enkelt dessutom!

Postat: tor apr 09, 2015 19:58
av leffe.b
Har samma strul på min uris från 81,och vad jag fattar så enligt vissa beskrivningar så ska det finnas någon thermotidgivare lr ngt, senn har vissa två hastigheter på fläkten, medel och full fart.elen på min bil är inte by the book så svårt och veta hur det ska vavara.nu går fläkten enbart på givaren i kylaren och inte när man stänger av bilen.om du kommit fram vore jag glad för svar:)