Elhissar

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Elhissar

Inlägg av q-sovare »

Är det någon som har koll på hur elhissarna funkar?
Min på förarsidan har lagt av och det klickar bara i den.
Den har lagt av under vintern, när jag ställde in bilen i höstas så funkade den!
Jag har mätt med instrument och i kopplingarna händer samma sak på den som funkar och den som är trasig.
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Låter som mitt problem jag fick efter några månader med min, först la höger sida av den motorn brann ihop, sen strax efter sluta vänster funka kände att det klicka i den men rutan gick ej ner, fråga flera o ingen visste nåt så till slut kollade jag upp knapparna, på höger sida hade jag ström till motor men den va ju paj, vänster sida så vare, ja just det knappen, när du trycker har du en liten backelit bit ungefär som ett simkort som sen ger kontakt, vet inte men det måste bli skit där med tiden när den används, gjorde rent med kontakt spray (dränkte) så nu 3 år senare funkar det :D Höger sida köpte jag en elhiss från audi 80 typ 87a o flyttade över motorn till urisen :D Det var det jag hade :D Lycka till!
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Låter som mitt problem jag fick efter några månader med min, först la höger sida av den motorn brann ihop, sen strax efter sluta vänster funka kände att det klicka i den men rutan gick ej ner, fråga flera o ingen visste nåt så till slut kollade jag upp knapparna, på höger sida hade jag ström till motor men den va ju paj, vänster sida så vare, ja just det knappen, när du trycker har du en liten backelit bit ungefär som ett simkort som sen ger kontakt, vet inte men det måste bli skit där med tiden när den används, gjorde rent med kontakt spray (dränkte) så nu 3 år senare funkar det :D Höger sida köpte jag en elhiss från audi 80 typ 87a o flyttade över motorn till urisen :D Det var det jag hade :D Lycka till!
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Inlägg av q-sovare »

Det som är lite konstigt är att när jag mäter de två kablarna i kontakten från motorn så har jag konstant spänning på båda trådarna och när jag trycker upp resp ner så bryter det strömmen på ena eller andra tråden. Det gör den på både sidan som funkar och sidan som inte funkar!?
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

hmm okej nu är det ju några år sen jag hade detta dilemma, men har för mig att det var nåt sånt på min med, men som sagt det var knapparna som dumma sig elr gav inte riktigt 100 med kontakt, mkt kontakt spray o ny motor sen dess funkar det klockrent, är dålig på elektronik annars så kan inte hjälpa dig så mkt mer :/
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Inlägg av q-sovare »

Tack för hjälpen, jag får prova lite. Får kolla om jag kan få tag i en till en 80:a
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Inlägg av q-sovare »

Problemet löst :) , lösningen hette som så många gånger 5,56 !
Dränkte motorn i 5,56 in i dräneringshålen så vips funkade den igen!
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Klockrent du :D skönt att det löste sig!
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Inlägg av q-sovare »

Hehe ja det var skönt! Det roliga var att jag haft problem med att förarbackspegeln inte heller funkat, jag har hört hur motorn klickat när jag försökt att köra den, så jag tänkte att funkar det på elhissmotorn så kanske det funkar på spegelmotorn och gissa! Jodå det funkade där med, öste in 5,56 i dräneringshålet på undersidan på spegeln. 5,56 is tha shit *hehe*
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Åfan ja det är bra skit det hör jag det :D skönt med lätta problem ibland :D
Skriv svar