Tändkablar

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Nenne
GT-diggare
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jun 05, 2005 21:04
Ort: G

Tändkablar

Inlägg av Nenne »

Vad använder ni för tändkablar till era GT´s?
Funkar det med vanliga standard från Biltema - BILLIGA, eler måste det vara svindyra originalkablar? Är ju liksom olika motstånd i kablarna o så! Eller spelar det ingen roll, så länge de leder fram strömmen?....
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Motstånd i tändkablarna finns inte.
Huvudsaken är att dom leder ström bra.
Orginal kablarna kan hålla bättre, har dock inga erfarenheter.

Rätta mig om jag har fel. När man köper orginal tändkablar, får man även ny hållare till tändkablarna som löper efter motorn.?
Nenne
GT-diggare
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jun 05, 2005 21:04
Ort: G

Inlägg av Nenne »

Men varför står det angivet 5k ohm på originalkablarna då??
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Klart det finns olika kvalitet på kablarna, Motstånd och så vidare, De e en hel del spänning som går igenom de kablarna, Ett par kassa kan göra att motorn hackar och bråkar, Min tror jag kostade ca 150:- styck..
Men det finns billigare och väl fungerande prylar :)
Köp inte de billigaste ni hittar bara...

(Kan va jag som e finkänslig bara också)

Edit: Tänkte efter, Nej det sitter inte några "motstånd" i kablarna, Men kabeln i sig kan ha olika motstånd, Tror det kallas induktans eller nått. Inte säker dho.
Senast redigerad av 1 Raven_LIII, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Induktans, annars tror jag ordet du letar efter är spänningfall.
Grovleken på tråden i kablarna kan variera.

Edit: Du har helt rätt Raven_LIII och jag hade fel. Frågade kunniga om det inuti i kabeln finns det någon form av lindning som skapar "induktans" (Om det betyder motstånd).

Trodde inte att motstånd existerade i tändkablar. För att folk införskaffar MSD boxar och vissa byter tändkablar hejvillt.
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Det finns olika typer av tändkablar, för vardagsbruk vill man ha en "avstörd" kabel med motstånd i, den brukar vara gjord av silikongummi med nog sorts kol/armidfiber ledare . Folk snackar mycket skit om biltema men deras grejor brukar kunna fungera bra, kanske är större risk att få en dålig kabel där. Men fungerar dom när man kommer hem så tror inte jag att det är så mycket sämre än andra piratdels försäljare. Orginalkabelsetet är LÖJLIGT dyrt har jag för mig ( > 1000:- om jag inte minns fel). ::

Kopparkabel är det väl mest vinkelåttaräsers som åker med, stor MSD tändningsbox, 18volt till spolen och ingen radio i bilen (Ungefär samma konstruktion som tidiga radiosändare)... :shock:

mvh

/Christian
Skriv svar