Hej! kan nån ge mig lite tips på vad som ska göras när motorn varvar för mycket när den är kall men är ok varm?
Det märks ju nu när det börjar bli kallt liksom!
Måste man byta tomgångsmotorn eller är det bara nårn givare som spökar för mig?
Tack på förhand.
Tomgångsproblem
Tomgång?
Tjenahejsan
Hur mycket "för mycket" varvar den? Testa och koppla ur ISV'n, hur går den då? Det går ju att justera tomgången med urkopplad ISV, men då ska ju motorn vara varm så det hjälper ju inte dig;-)..Kan annars vara kallstartsventilen som skickar på för mycket soppa vid kall motor t ex...och den är simpel att byta, tyvärr rätt dyr, typ 1200 spänn på V.A.G...den går ju ochså att koppla bort för att kolla funktionen...finns iofs på skroten...kan vara så enkelt att du har vakuumläckage nånstans, kolla alla slangar som hör till vevhusventilationen, ett litet hål där kan ge lustiga symptom...fast då borde den förståss gå ojämnt även vid varm motor...lycka till med felsökandet och hör gärna av dig om du stöter på fler konstigheter...
mvh/Micke
Hur mycket "för mycket" varvar den? Testa och koppla ur ISV'n, hur går den då? Det går ju att justera tomgången med urkopplad ISV, men då ska ju motorn vara varm så det hjälper ju inte dig;-)..Kan annars vara kallstartsventilen som skickar på för mycket soppa vid kall motor t ex...och den är simpel att byta, tyvärr rätt dyr, typ 1200 spänn på V.A.G...den går ju ochså att koppla bort för att kolla funktionen...finns iofs på skroten...kan vara så enkelt att du har vakuumläckage nånstans, kolla alla slangar som hör till vevhusventilationen, ett litet hål där kan ge lustiga symptom...fast då borde den förståss gå ojämnt även vid varm motor...lycka till med felsökandet och hör gärna av dig om du stöter på fler konstigheter...
mvh/Micke