För hög spänning

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 11, 2006 15:17
Ort: Norrk

För hög spänning

Inlägg av Clay »

Hej!

Skulle behöve lite tips om följande märkliga el-problem. Jag har läst om andra el-fel som alla handlar om spänningsfall. Men om man har det motsatta då? Vad gör man då, och vad är fel?

Det är så att spänningen går i topp (över 16V) stundtals den sista tiden, och nu senast i morse var den på fullt de 3 sista milen. Trodde först att det berodde på något fel med kylregleringen med fläkt och dylikt eftersom det började när det var så varmt och motorn gick upp över 100 grader. Men nu har det varit så redan från start när motor och bil varit kall.

Det slår mellan 13 och 16+ V men nu nästan bara vid 16V. Det blir så hög spänning att det slår ut radion och man hör kupéfläkten gå betydligt snabbare i takt med spänningsmätaren. Det känns inte bra, med tanke på att kanske batteriet får för mycket kräm och förstörs, eller?
Kan det vara så att generatorn verkligen ger ifrån sig för mycket kräm? Är det den som är knas eller någon skyddkoppling som ska leda bort överspänningar?

Som sagt, alla tips är välkomna.

Trevlig sommar, vi ses 1/7!
/ Kim
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Det där känner jag igen ifrån en polares bil, har för mig att det var laddregulatorn. Är jag inte helt ute och cyklar så sitter den i generatorn.

Inge bra alls...

/Christian
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 11, 2006 15:17
Ort: Norrk

Inlägg av Clay »

Det låter mycket troligt. Är det något man kan fixa eller är det enklast/smartast att byta hela generatorn på en gång?

Tack för svaret.
/ Kim
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Det är dyrt med Boschdelar hos VAG, jag skulle plocka loss den och kolla noga på fästena - med lite tur kan man få Biltemas Volvogenerator av "boschtyp" att passa (Har tittat, den är ORGINAL Bosch). Den kostar ungefär som en kolsats hos VAG ~700kr. Effekten är väl lite mindre än orginal, men det är ju "sportigt". :wink:

http://www.biltema.se/products/product. ... mId=102777

OBS! Jag har inte måttat något själv!

Annars skulle jag lyssna runt lite innan jag handlade grejor, för att få bästa pris. Någon annan än VAG kan mycket väl vara billigare på Boschdelarna...


mvh

/Christian
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 11, 2006 15:17
Ort: Norrk

Inlägg av Clay »

Ja det är säkert lika bra att byta hela generator när man ändå fixar med det. Om det nu är det som är felet så är det bara att göra. Det får man ju hoppas.
Då går det ju bra med någon generator som passar bara.

Ha det!
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Laddregulatron, Med stor risk för att fördumma mig nu, Men e de inte den som de två kolen sitterfast i... Isåfall kostar de ju bara nån hundring o byta...
(Om de e boch, E de Motorola så e de innbyggt...
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Jo, jag tror du har helt rätt. Frånsett att det (enligt vad jag hört av bekanta) är ganska så dyrt med delar till generatorerna hos VAG. Men det är ju ganska enkelt att kolla...

/Christian
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Ok, Nej jag vet inte va de kostar på VAG, Men jag köpte hos en annan försäljare (Piratdelar antagligen) och där vill jag minnas att de inte va alldeles för dyrt...
Mitt i vintern, Kallt o jävligt så fick kolen för sig att de inte ville va med någe mer, Fick köpt laddregulatorn och lånat ett kallgarage, sen va de bara o skruva, Knappt rätt verktyg men me lite bannskap så gick de :)
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 11, 2006 15:17
Ort: Norrk

Inlägg av Clay »

Hur ser jag om jag har en generator där laddregulatorn sitter inuti och kan bytas? Hur fick du tag på laddregulator?
Jag måste nog köpa mig en Haynes handbok tror jag... om det hjälper :wink:
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Kolla bak på generatorn, Ser du något som liknar något på denna sidan
http://www.rthursby.co.uk/acatalog/R_Th ... or_55.html
Sitter fast med två skruvar...

(Står de Bosch på den så e jag 95% säker på att det går att byta)

En Haynesbok e alltid bra att ha :)
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 11, 2006 15:17
Ort: Norrk

Inlägg av Clay »

Perfekt, tackar!
Då kollar jag upp det.

/ Kim
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

http://www.autoschrauber.de/art/000022/ ... hinten.jpg

Där ser man den, Längst upp på bilden... :)
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

på tal om..

Inlägg av SibbSon »

haynes böcker så fanns dem för halva priset på biltema idag!!!
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare
Inlägg: 95
Blev medlem: tor maj 11, 2006 22:23
Ort: Ulricehamn

Det är inte dyrt

Inlägg av Gt Mackan »

Det är en lös laddningsregualtor på alla bosch generatorer, har bytt på min den kostade 140 kr på mekonomen
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 11, 2006 15:17
Ort: Norrk

Inlägg av Clay »

Ajajaj, det hjälpte inte med regulatorn. Lämnade in bilen och de sa att det nog var en diod i generatorn som gett upp. Måste då byta hela generatorn. Han kunde få tag på en "pirat"-generator som ska passa för ca. 2000:- Han snackade även om att det måste vara en orginalgenerator som har skyddplåt tydligen.

Det är ganska mycket pengar så om någon har bytt generator nångång och vet om något billigare alternativ som passar så tackar jag gärna för tipsen.
Det ska egentligen vara en som kan ge 90 A, men det går kanske med en generator som ger lägre ström, eller vad tror ni?
Någon som har info om artikelnummer eller info om vilka fästen som passar?
Skriv svar