För hög spänning
För hög spänning
Hej!
Skulle behöve lite tips om följande märkliga el-problem. Jag har läst om andra el-fel som alla handlar om spänningsfall. Men om man har det motsatta då? Vad gör man då, och vad är fel?
Det är så att spänningen går i topp (över 16V) stundtals den sista tiden, och nu senast i morse var den på fullt de 3 sista milen. Trodde först att det berodde på något fel med kylregleringen med fläkt och dylikt eftersom det började när det var så varmt och motorn gick upp över 100 grader. Men nu har det varit så redan från start när motor och bil varit kall.
Det slår mellan 13 och 16+ V men nu nästan bara vid 16V. Det blir så hög spänning att det slår ut radion och man hör kupéfläkten gå betydligt snabbare i takt med spänningsmätaren. Det känns inte bra, med tanke på att kanske batteriet får för mycket kräm och förstörs, eller?
Kan det vara så att generatorn verkligen ger ifrån sig för mycket kräm? Är det den som är knas eller någon skyddkoppling som ska leda bort överspänningar?
Som sagt, alla tips är välkomna.
Trevlig sommar, vi ses 1/7!
/ Kim
Skulle behöve lite tips om följande märkliga el-problem. Jag har läst om andra el-fel som alla handlar om spänningsfall. Men om man har det motsatta då? Vad gör man då, och vad är fel?
Det är så att spänningen går i topp (över 16V) stundtals den sista tiden, och nu senast i morse var den på fullt de 3 sista milen. Trodde först att det berodde på något fel med kylregleringen med fläkt och dylikt eftersom det började när det var så varmt och motorn gick upp över 100 grader. Men nu har det varit så redan från start när motor och bil varit kall.
Det slår mellan 13 och 16+ V men nu nästan bara vid 16V. Det blir så hög spänning att det slår ut radion och man hör kupéfläkten gå betydligt snabbare i takt med spänningsmätaren. Det känns inte bra, med tanke på att kanske batteriet får för mycket kräm och förstörs, eller?
Kan det vara så att generatorn verkligen ger ifrån sig för mycket kräm? Är det den som är knas eller någon skyddkoppling som ska leda bort överspänningar?
Som sagt, alla tips är välkomna.
Trevlig sommar, vi ses 1/7!
/ Kim
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
Det är dyrt med Boschdelar hos VAG, jag skulle plocka loss den och kolla noga på fästena - med lite tur kan man få Biltemas Volvogenerator av "boschtyp" att passa (Har tittat, den är ORGINAL Bosch). Den kostar ungefär som en kolsats hos VAG ~700kr. Effekten är väl lite mindre än orginal, men det är ju "sportigt".
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=102777
OBS! Jag har inte måttat något själv!
Annars skulle jag lyssna runt lite innan jag handlade grejor, för att få bästa pris. Någon annan än VAG kan mycket väl vara billigare på Boschdelarna...
mvh
/Christian
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=102777
OBS! Jag har inte måttat något själv!
Annars skulle jag lyssna runt lite innan jag handlade grejor, för att få bästa pris. Någon annan än VAG kan mycket väl vara billigare på Boschdelarna...
mvh
/Christian
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
- Inlägg: 409
- Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
- Ort: Ljusdal i G
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
- Inlägg: 409
- Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
- Ort: Ljusdal i G
Ok, Nej jag vet inte va de kostar på VAG, Men jag köpte hos en annan försäljare (Piratdelar antagligen) och där vill jag minnas att de inte va alldeles för dyrt...
Mitt i vintern, Kallt o jävligt så fick kolen för sig att de inte ville va med någe mer, Fick köpt laddregulatorn och lånat ett kallgarage, sen va de bara o skruva, Knappt rätt verktyg men me lite bannskap så gick de
Mitt i vintern, Kallt o jävligt så fick kolen för sig att de inte ville va med någe mer, Fick köpt laddregulatorn och lånat ett kallgarage, sen va de bara o skruva, Knappt rätt verktyg men me lite bannskap så gick de
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
- Inlägg: 409
- Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
- Ort: Ljusdal i G
Kolla bak på generatorn, Ser du något som liknar något på denna sidan
http://www.rthursby.co.uk/acatalog/R_Th ... or_55.html
Sitter fast med två skruvar...
(Står de Bosch på den så e jag 95% säker på att det går att byta)
En Haynesbok e alltid bra att ha
http://www.rthursby.co.uk/acatalog/R_Th ... or_55.html
Sitter fast med två skruvar...
(Står de Bosch på den så e jag 95% säker på att det går att byta)
En Haynesbok e alltid bra att ha
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
- Inlägg: 409
- Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
- Ort: Ljusdal i G
på tal om..
haynes böcker så fanns dem för halva priset på biltema idag!!!
Det är inte dyrt
Det är en lös laddningsregualtor på alla bosch generatorer, har bytt på min den kostade 140 kr på mekonomen
Ajajaj, det hjälpte inte med regulatorn. Lämnade in bilen och de sa att det nog var en diod i generatorn som gett upp. Måste då byta hela generatorn. Han kunde få tag på en "pirat"-generator som ska passa för ca. 2000:- Han snackade även om att det måste vara en orginalgenerator som har skyddplåt tydligen.
Det är ganska mycket pengar så om någon har bytt generator nångång och vet om något billigare alternativ som passar så tackar jag gärna för tipsen.
Det ska egentligen vara en som kan ge 90 A, men det går kanske med en generator som ger lägre ström, eller vad tror ni?
Någon som har info om artikelnummer eller info om vilka fästen som passar?
Det är ganska mycket pengar så om någon har bytt generator nångång och vet om något billigare alternativ som passar så tackar jag gärna för tipsen.
Det ska egentligen vara en som kan ge 90 A, men det går kanske med en generator som ger lägre ström, eller vad tror ni?
Någon som har info om artikelnummer eller info om vilka fästen som passar?