tomgångsproblem.

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok
Inlägg: 128
Blev medlem: tor feb 03, 2005 12:27
Ort: Bor

tomgångsproblem.

Inlägg av GT-87 »

När bilen är kall pendlar tomgången mellan 1000-2000rpm ca. När den är varm varvar den emellanåt upp till ca 1400rpm på tomgång. Bytte ganska nyligen tänddelar och har snöat in på att det har med det att göra. Har i dag provat med att byta till de gamla stiften och rotorn. Även haft loss tomgångsmotorn. Den går i övrigt rent och låter bra. Vad mer ska jag kolla?
Renault Clio Sport tourer.
Peugeot 107 Griffe.
Fan vad jag saknar min GT!
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok
Inlägg: 128
Blev medlem: tor feb 03, 2005 12:27
Ort: Bor

Inlägg av GT-87 »

är det verkligen ingen som har nån idè? alla tips är välkommna.
Renault Clio Sport tourer.
Peugeot 107 Griffe.
Fan vad jag saknar min GT!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det är svårt det där med tomgången... Finns lite av varje att läsa om det i forumet.

Det kan vara allt från vacuumläckage (testa att spraya med startgas på lite olika ställen för att se om tomgången ändrar sig... Dock försiktigt... Startgas och gnistor/hög värme är inte så bra...) till kärvande tomgångsventil och kass tomgångsbrytare (tror jag det ska finnas en).

Finns säkert fler orsaker också... :?
Användarvisningsbild
stofe
GT-tok
Inlägg: 110
Blev medlem: tis apr 04, 2006 10:56
Ort: Skokloster/Enk

...

Inlägg av stofe »

kolla om kylaren är ok...

fråga mej inte varför bara kändes som att du ska kolla den
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Hur går motorn om du kopplar från tomgångsmotorn? Någon skillnad?
Och titta efter vacuum läckage som sagt. Prova dra lös en vacuum slang. Hur påverkar det? Går motorn sämre eller bättre?
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok
Inlägg: 128
Blev medlem: tor feb 03, 2005 12:27
Ort: Bor

Inlägg av GT-87 »

Ok nu har jag testat att koppla ur kontakten till tomgångsmotorn. (tyckte det var lättaste felet att börja med.) Då sjönk tomgången till 600 rpm. och låg sedan stadigt där tills jag kopplade in den igen och startade om bilen.

Kan man utav detta konstatera att det är tomgångsmotorn det är fel på?
Renault Clio Sport tourer.
Peugeot 107 Griffe.
Fan vad jag saknar min GT!
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Nästa steg blir nog att kolla alla slangar från tomgångsmotorn. Själv fick jag laga en slang från tomgångmotorn, men jag minns inte att bilen var speciellt orolig på varvtalet, men jag hörde ett kraftigt pysande. Lagade det med en reperationssats för cykeldäck.

Under instrumentbrädan på förarsidan finns en massa relä (i mitt fall bara ett stort) som det står VDO på. Det reläet styr bla. tomgångsmotorn. Har aldrig haft problem med reläet, vet inte heller om det är vanligt. Men jag har sett att någon varit och lött i det.

Man får känslan av att motorn antingen tjuvtar luft eller mindre troligt att tomgångsmotorn blir lurad att starta upp av nånting (men bara en kort stund).

Edit: Kolla även att slangarna inte är täta till tomgångsmotorn.

Du kan prova volt mäta kablarna tiill tomgångsmotorn för att se om spänningen pendlar. Men att tomgångmotorn skulle vara trasig låter inte speciellt troligt.

Efter det kan du prova byta någon givare som styr tomgångsmotorn (vet inte vilken) om den inte är altför dyr, annars är det bara fortsätta leta felet för att utesluta det riktiga.
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

ett tips...

Inlägg av SibbSon »

Ta dig & köp avfettning & spruta sedan tomgångsmotorn full med avfettning, låt stå 1 dag..sen kan du flusha rent med lite diesel..sen kommer din tomgångsmotor funka som en klocka, min gjorde precis samma sak innan jag gjorde rent den :) nu har den funkat klockrent & står stadigt sen 3v tillbaka varesig de e på "kall" lr varmstart =)
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok
Inlägg: 128
Blev medlem: tor feb 03, 2005 12:27
Ort: Bor

Inlägg av GT-87 »

ok testar det sistnämda. (börjar alltid med det lättaste)
Renault Clio Sport tourer.
Peugeot 107 Griffe.
Fan vad jag saknar min GT!
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

ok

Inlägg av SibbSon »

menade du att du bara skulle skölja me diesel lr? blir inte samma sak då, men blir nog bättre iallafall :wink:
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok
Inlägg: 128
Blev medlem: tor feb 03, 2005 12:27
Ort: Bor

Inlägg av GT-87 »

nja... tänkte att jag gör som du sa först och testar, för det verkar lättare än att kolla alla vacuumslangar och relän.
Renault Clio Sport tourer.
Peugeot 107 Griffe.
Fan vad jag saknar min GT!
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

hehe

Inlägg av SibbSon »

okey, bra där ;)
min ser dessutom helt ny ut ny efter lite polering *hehe*
ajV
GT-intresserad
Inlägg: 30
Blev medlem: lör mar 17, 2007 21:24
Ort: Nyk

Inlägg av ajV »

Jag tar på mig risken att få en "dum"-stämpel på mig men men frågar man inget så får man ingenting veta..

Vart sitter tomgångsmotorn? någon vänlig själ som vill ta en bild på den eller liknande för jag får hjärnblödning varenda gång jag ens hör ordet tomgång och då tänker på min egna bil...

mvh ajV!
kommer sen!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

ajV skrev:Jag tar på mig risken att få en "dum"-stämpel på mig men men frågar man inget så får man ingenting veta..

Vart sitter tomgångsmotorn? någon vänlig själ som vill ta en bild på den eller liknande för jag får hjärnblödning varenda gång jag ens hör ordet tomgång och då tänker på min egna bil...

mvh ajV!
Jag lånar en bild som gt_87 visade häromdagen. Den sitter ungefär vid den röda ringen.
Bild
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

haha du är bra kul du edis om någon månad kommer hela motor rummet vara fullt med ringar :D
ajV
GT-intresserad
Inlägg: 30
Blev medlem: lör mar 17, 2007 21:24
Ort: Nyk

Inlägg av ajV »

Tack, då var det som jag misstänkte, har vart på och rotat på den grunkan när jag bytte lyftarna.

Får ta och pilla lite mer på den :P.
kommer sen!
Skriv svar