NU har ja fått probs, var ute & körde en blöt dag & då så helt plötsligt skaka bilen till & voltmätaren sjönk först direkt tyill 10-11V, sen så orkade den i 2 mil ca: sen har ja felsökt me ny laddningsregulator & diverse Jordningar i motorhuven utan att lyckats höja den, har laddat batteriet 24h men inget resultat, ska prova polarens batteri nu strax, men e de ngn som har några idéer annars?
Mvh/Sibba
spänningsfel!?
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 564
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
- Ort: Uppsala/Alunda
Hejdu!! Synd att du fått lite problems, men jag har en ide om vad det kan vara. Prova att byta generatorkolen, är dom slut så laddar den inte som den ska. Kolen sitter på generatorn och är vita, kanske svarta nu av skit.
Det är inte säkert att det är dom men det är ett vanligt fel när inte bilarna laddar som dom ska och kan vara värt att byta, tror inte dom är så jättedyra.
//Audimannen2
Det är inte säkert att det är dom men det är ett vanligt fel när inte bilarna laddar som dom ska och kan vara värt att byta, tror inte dom är så jättedyra.
//Audimannen2
Har du mätt om generatorn laddar, det gör du med en multimeter direkt på batteriet, när bilen går på tomgång, den skall ladda mellan 13.8 och 14 volt, ett enkelt sätt att se om den laddar som den skall, men det visste du kanske redan. Annars tror jag att den är en diod i generatorn som gått sönder, då ladda den inte heller som den skall, då är det bara att byta generator för det är inte lätt att fixa.
Du säger att den laddar 11.94 volt, det betyder ju att den inte laddar alls, i och med att det är 12volt i batteriet, du kan kolla hur kolletorn ser ut genom att ta i sär kolhållaren, och lysa med ficklampa in i hålet. Ser den slät och fin ut så är den ok, annars om den ser angripen ut så kan man byta kollektorn men det är lite jobb man får dra ut hela axeln, hoppas det löser sig, ha det så bra