spänningsfel!?

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

spänningsfel!?

Inlägg av SibbSon »

NU har ja fått probs, var ute & körde en blöt dag & då så helt plötsligt skaka bilen till & voltmätaren sjönk först direkt tyill 10-11V, sen så orkade den i 2 mil ca: sen har ja felsökt me ny laddningsregulator & diverse Jordningar i motorhuven utan att lyckats höja den, har laddat batteriet 24h men inget resultat, ska prova polarens batteri nu strax, men e de ngn som har några idéer annars?

Mvh/Sibba ::
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Hejdu!! Synd att du fått lite problems, men jag har en ide om vad det kan vara. Prova att byta generatorkolen, är dom slut så laddar den inte som den ska. Kolen sitter på generatorn och är vita, kanske svarta nu av skit.
Det är inte säkert att det är dom men det är ett vanligt fel när inte bilarna laddar som dom ska och kan vara värt att byta, tror inte dom är så jättedyra.



//Audimannen2
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det är allt lite skumt och jag hade nog gissat på kolen också. Hacket när du körde kan ju berott på en snabb "kortslutning" som gjorde att bilen hackade till ordentligt.

Om du laddar batteriet utan att ha bilen ansluten, tar det laddning då?
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare
Inlägg: 95
Blev medlem: tor maj 11, 2006 22:23
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Gt Mackan »

Om du bytt laddningsregulator, så satt ju kolen på den, två st bläck som sticker ut. Jag tror det är en diod i generatorn som gått sönder, då får du inte full effekt på den
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

hmm

Inlägg av SibbSon »

ja ja vet att kolen sitter på regulatorn, men batteriet går jue att ladda upp, men den sjunker jue bara tills batteriet inte orkar driva bilen längre, dvs mellan 4-6min :roll: :?:
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare
Inlägg: 95
Blev medlem: tor maj 11, 2006 22:23
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Gt Mackan »

Har du mätt om generatorn laddar, det gör du med en multimeter direkt på batteriet, när bilen går på tomgång, den skall ladda mellan 13.8 och 14 volt, ett enkelt sätt att se om den laddar som den skall, men det visste du kanske redan. Annars tror jag att den är en diod i generatorn som gått sönder, då ladda den inte heller som den skall, då är det bara att byta generator för det är inte lätt att fixa. *neutral*
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

jo

Inlägg av SibbSon »

jag har testat laddningen direkt via batteriet när det är i full gång, men den laddar bara 11,94v :(
antar att de bara är att börja leta generator nu..om ingen annan har ngt knep :!: :?:
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare
Inlägg: 95
Blev medlem: tor maj 11, 2006 22:23
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Gt Mackan »

Du säger att den laddar 11.94 volt, det betyder ju att den inte laddar alls, i och med att det är 12volt i batteriet, du kan kolla hur kolletorn ser ut genom att ta i sär kolhållaren, och lysa med ficklampa in i hålet. Ser den slät och fin ut så är den ok, annars om den ser angripen ut så kan man byta kollektorn men det är lite jobb man får dra ut hela axeln, hoppas det löser sig, ha det så bra
Skriv svar