Tempgivare
Tempgivare
Hejsan!
Är på jakt efter en fungarande vattentempgivare till min 83a, den som sitter under vattenutloppet på toppen.
Den är röd med två poler och ska ha M10x1 gänga enligt vagcat med nummer 035 919 369B.
Alternativt om någon vet vad den ska ge för motstånd vid kall respektive varm motor och om de finns någon ersättare, vi mätte den till 0 ohm vid kall motor och 30 Mohm vid varmkörd motor vilket verkar skumt.
Är på jakt efter en fungarande vattentempgivare till min 83a, den som sitter under vattenutloppet på toppen.
Den är röd med två poler och ska ha M10x1 gänga enligt vagcat med nummer 035 919 369B.
Alternativt om någon vet vad den ska ge för motstånd vid kall respektive varm motor och om de finns någon ersättare, vi mätte den till 0 ohm vid kall motor och 30 Mohm vid varmkörd motor vilket verkar skumt.
Ahh just det.. Tomgångs tempgivaren..
Hur kunde jag glömma den.?
Den ska jag byta på min GT med framåt sommaren.
Febi Bilstein har en med art.nr 05282
thermoswitch for automatic choke
http://www.febi-parts.com/article.php?r ... nput=05282
Givaren går även under namnet: Lambda Idle Sensor
Säg till om du inte lyckas få fram den.
Så kan jag säkert beställa hem 2st på engång till farsans jobb.
Hur kunde jag glömma den.?
Den ska jag byta på min GT med framåt sommaren.
Febi Bilstein har en med art.nr 05282
thermoswitch for automatic choke
http://www.febi-parts.com/article.php?r ... nput=05282
Givaren går även under namnet: Lambda Idle Sensor
Säg till om du inte lyckas få fram den.
Så kan jag säkert beställa hem 2st på engång till farsans jobb.
Kopierat från ett Audihäfte om K-Jet.
Termotidkontakten
Termotidkontakten sluter strömkretsen för kallstartventilen:
- Beroende av motortemperaturen
- Beroende av startmotorns inkopplingstid
Så fungerar det
Vid start under + 35°C är bimetallkontakten sluten. Därmed är strömkretsen till kallstartventilen sluten och kallstartventilen sprutar in extra bränsle. Samtidigt flyter en ström igenom värmelindningen och bimetallkontakten öppnar efter en stund. Därmed stänger kallstartventilen. Vid varm motor (över + 35°C) är bimetallkontakten i termotidkontakt öppen och därmed kommer inte kallstartventilen att öppna när motor startas.
En bild från detta häfte också:
Du kan således inte mäta som du har gjort mellan stiften för det är även en värmelindning i givaren.
Termotidkontakten
Termotidkontakten sluter strömkretsen för kallstartventilen:
- Beroende av motortemperaturen
- Beroende av startmotorns inkopplingstid
Så fungerar det
Vid start under + 35°C är bimetallkontakten sluten. Därmed är strömkretsen till kallstartventilen sluten och kallstartventilen sprutar in extra bränsle. Samtidigt flyter en ström igenom värmelindningen och bimetallkontakten öppnar efter en stund. Därmed stänger kallstartventilen. Vid varm motor (över + 35°C) är bimetallkontakten i termotidkontakt öppen och därmed kommer inte kallstartventilen att öppna när motor startas.
En bild från detta häfte också:
Du kan således inte mäta som du har gjort mellan stiften för det är även en värmelindning i givaren.
Aah, okej jo vi började misstänka att de kunde inte vara så den arbetade.
Misstänker nu att den funkar som den ska då den vart tjurigare vid kallstart när kontakten är urkopplad, så jag får felsöka vidare
Fanns inte att köpa ny på vag för den har utgått och har inte kollat med mekonomen.
Tackar i alla fall för matnyttig information och får återkomma med fler frågor om jag behöver mer hjälp med felsökning av tomgångsregleringen
Misstänker nu att den funkar som den ska då den vart tjurigare vid kallstart när kontakten är urkopplad, så jag får felsöka vidare
Fanns inte att köpa ny på vag för den har utgått och har inte kollat med mekonomen.
Tackar i alla fall för matnyttig information och får återkomma med fler frågor om jag behöver mer hjälp med felsökning av tomgångsregleringen
Sitter det en microbrytare på gasspjället på dessa motorer också? Kolla den isåfall, denna tråden kanske kan vara lite vägledande:
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1414
Utan att den brytaren är tillslagen så vet inte styrningen om att den ska vara på tomgång.
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1414
Utan att den brytaren är tillslagen så vet inte styrningen om att den ska vara på tomgång.
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N