Trimkamaxel *SALD*

Garagerensning? Sälja bilen? Gör det här!
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Trimkamaxel *SALD*

Inlägg av phille_hbg »

Nu ska jag sälja min trimkam som var tänkt att montera i min motor men som bara har blivit liggandes.

Jag köpte den av en kille som byggde diverse motorer för flera år sen och han sa att det är en omslipad orginal-kamaxel på 260 grader. Enem har utfört jobbet iaf och jag ser ingen anledning till att misstro detta.
Jag vet tyvärr inte mer än så och den är märkt i ena änden "Enem I-20".

Den har troligtvis aldrig varit monterad efter omslipningen för den är i otroligt bra skick! Finns några små märken på platserna för lagren men inget som känns med nageln. Nockarna ser ut som nya.

Kamaxeln ska tydligen passa 10-ventilarna, bl.a. HY-motorn.

Uppdatering:
Jag kontaktade Enem för mer info om kamaxeln. Jag fick svaret:
"Peugeot 306 grupp N + profil som slipats på Audi stomme, förmodligen något beställt prov, inget vi lagt upp som artikel.
272 grader med ca 10,4 lyft om jag minns rätt, hydraul lyftare."

Kammen är vassare än vad jag fick veta när jag köpte den.


Jag ser på Enems hemsida att en ny kamaxel kostar 3563:-
Jag tänkte mig 1000:- vid snabb och smidig affär. Lägger jag upp den på blocket så stiger priset.

Hämtas helst i Helsingborg men kan skickas.
Mitt nummer: 0704009024

Bild


Bild
Senast redigerad av 3 phille_hbg, redigerad totalt 0 gång.
leffe.b
GT-intresserad
Inlägg: 41
Blev medlem: tor nov 06, 2014 19:36

Inlägg av leffe.b »

Tja
lite sugen på kammen.har en uris från 81 med 10v men tror motorn bytt enligt motorkoden.fråga enem o dom sa att det skiljde på kammen i mitten av 80tal.så om du kan skika några fler bilder spec i bakkant så får jag jämföra mot min.:)
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

leffe.b skrev:Tja
lite sugen på kammen.har en uris från 81 med 10v men tror motorn bytt enligt motorkoden.fråga enem o dom sa att det skiljde på kammen i mitten av 80tal.så om du kan skika några fler bilder spec i bakkant så får jag jämföra mot min.:)
Hej!

Med bakkanten så menar du den sidan med drevet antar jag? Vänster på bilderna..?

Ska se om jag kan få bättre ljus på bilderna så kan jag lägga upp fler.

Har tyvärr ingen info om vilka motorer den passar men jag hoppas att du hittar mer info om det!
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Tänkte lägga mig i lite med den kunskap jag har, när dom menar att det skiljer på mitten av 80 talets kammar, den stora skillnaden mellan Uris (turbo) o GT (sugis) är ju att gt:n har annat bromsservo som styrs lite av vaccum o då sitter det en vaccumpump (tror det är för vaccumet) på höger sida av toppen om du står vid grillen o då har du som en nock på kammen för den pumpen o uris har hydrauliska bromsar så då har ju inte dom kammarna den nocken, men tror ändå man kan byta kammar då det finns folk som tagit GT kam o satt i Turbo 10v topp då Sug kammen ska lyfta lite högre. :lol: Hoppas ni blev lite klokare.

/Dennis
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Kollar man på den undre bilden av dom 2 du la ut så ser det ut som att, om man kollar från höger så mellan 4an o 5ans nock så ser det ut att vara en liten rund nock där för pumpen så denna är nog till en 10v hy motor med hydrauliska lyftare, för där kan det nog skilja mellan mekaniska o hydrauliska. Aja fick lite sagt iaf :D
Benster
Inlägg: 4
Blev medlem: tor feb 05, 2015 10:48

undran

Inlägg av Benster »

har du kammen kvar?
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Re: undran

Inlägg av phille_hbg »

Benster skrev:har du kammen kvar?
Ja, kamaxeln finns kvar.
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Första inlägget uppdaterat!!!
Skriv svar