som topicen säger, så har jag skaffat mig en GT nu
var inne i forumet för ett bra tag sedan och ville byta bort min peugeot, som är bortbytt nu mot en tysk
senare under nästa vecka kanske lite bilder dyker in med =)
Nej jag minns dig inte... men jag ser att du har en tråd lite längre ner. Härligt att höra. Ser fram emot bilder. Kan man få lite data om bilen tills vidare?
jag verkar ha något givarfel dock med bilen även om det är en "vettig bil"
haha
oljemätaren tänds och så kommer någon buzzer igång och låter rätt rejält :P
dessutom har jag ett oljetryck på ~4bar vid normal körning , 5bar när jag trycker hårdare på plattan
hur högt ska trycket vara?
om jag inte minns helt fel har den till och med gått högre än 5bar en gång
Va bra då vet jag det, har alltid undrat vad oljetrycket ska vara. Som Edis sa, så fort man gasar lite så blir det fullt oljetryck.
Men är det nån som vet vad trycket ska vara när den står på tomgång??om man tänker på en gt i bra skick
Edis skrev:Oljetrycket ligger alltid på runt fem på mina bilar under normal körning. Är väl nere på 3 på tomgång, men nuddar man gasen så toppar mätaren
då vet man det =)
så det är givaren det är fel på då?
brukar det skrapa lite i ratten när man vrider på era GT förresten?
Litar du inte på mig lr john!?
jag sa jue från början att det är Relä fel!
& Oljetryck ska Alltid ligga på strax över 3 på tomgång!! mindre får den inte va... sen ska den alltid skena vid Gas =D
Och om det skrapar så plockar du bara bort ratten..hamnar mkt smuts mellan ratten & själva stommen...det är en pigg som sitter på NAVET som skrapar i bottenplattan till rattstaget..
ja sa jue kom & hälsa på så ska ja hjälpa dig me bilen, hehe ;P ...om inte annat så finns det delar tillgängliga från min reservdelsbil som ja ska köpa ..en hel 85:a utan rost! 1500:- =D
Clay:
oljetrycket ska ligga över 3bar på tomgång...gör inget om den ligger lite mer än så...bara den inte sjunker under 3 så är allt Ok =)
Hmm... så fort jag drar igång bilen så går oljetrycksmätaren i top (5bar).
Om jag bara vrider nyckeln så att all el går igång och samtliga mätare tänds så är mätaren i botten, vilket såklart är helt rätt. Tänkte att det var ett sätt att kolla att mätaren fungerade. För hade den gått i top redan vid spänningssättning så kan man ju misstänka något givarfel.
Men så fort motorn går igång så går den som sagt i toppen. Något lurt med detta? Kan det vara något man behöver kolla upp?
Tack för en riktigt schysst sida och många lika schyssta bilintresserade!
Min ligger också ibland på topp men det beror på hur hög tomgången är. Ska egentligen ligga på 800 + -50 rpm. Om jag inte minns fel. Min tomgång är ibland på ca 1000 rpm.
Så det är antagligen inget fel. Det finns mätare som man enkelt ska kunna koppla in och kontrollera men sånt har inte alla tillgång till.
Clay:
Jag skulle gissa på jordfel...låter som det när du beskriver de...annars är det nog en givare som behöver åtgärdas..
kul me en till ny kille på siten & dela kunskaper med =) vi GT bröder måste jue hålla ihop vetty!
NSX: japp angående tomgången så har du helt rätt =)runt 800 +-50! //Sibba
Ja det är kul att höra med andra intresserade vad de har för erfarenheter och även få hjälpa andra om man kan.
Kanske är så att det är för hög tomgång eller att mätaren/givaren är lite felkalibrerad bara. Min tomgång är inte heller stabil utan "pulserar" om man ska säga så. Särkilt då motorn är kall. När den är varm blir det något bättre och den lägger sig på ett mer exakt varvtal.
Hejsan!! Oljetrycket är alltid högre när motorn är kall då oljan är kall och tjockare. Tomgången är också högre när motorn är kall, normalt är runt 1000-1100 varv ungefär, sen när motorn är varm sjunker tomgången.