Grenrör

Har hamnar det GT-snacket som inte passar i någon av de andra forumen.
Simpiii
GT-intresserad

Grenrör

Inlägg av Simpiii »

Hej hej igen...

Har nyss satt dit 2,5" sport system men jag är långt ifrån nöjd..Kan de bero på burkarna eller grenröret...5an har ju som sagt kapacitet till ståfräs ljud :D

/Jimmy
Audimannen2
GT-fanatiker

Inlägg av Audimannen2 »

Tjena!! Jag håller med dig, jag köpte ett simons 2½5 system för 2275kr förra hösten, men inte låter det så mycket mer än original systemet :( men lite mer effekt det gav det. Jag funderar på att ta bort sista dämparen för det är den som dämpar mest, så sätter man dit 3" rör rakt ut då låter det nog fint :D
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Grenröret är inte något problem för ljudet men färdigbyggda sportavgas brukar ha 3 burkar som också brukar vara på tok för stora.
Enklast hade varit att prova starta bilen med bara grenröret för att få en uppfattning av ungefär hur mycket den låter. Farsan gjorde det på sin 90 2,3 när kat burken rasade. Kan säga att ljudet var brutalt!!!
Prova som sagt plocka bort en burk, helst den största.
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker

Inlägg av Raven_LIII »

På min gamla audi 80 -82 (borde ha samma femma som tidiga gt på ca 115 hk) så rostade avgasröret av alldeles innna första dämparen... De va ett gött ljud de, Plus att bilen vart bra mycket rappare...
Fast det klart coolaste med denna upplevelse var att när man låg på femmans växel i ungefär 4100k varv så vart det alldeles tyst.. Man hörde bara ljudet från däcken mot asfalten då...
Och nej jag ljuger inte, Har tre vittnen...
Är det någon som kan förklara de...
700 till ca4000k varv så döna de som bara den
ca 4100k varv och en bit uppåt så vart de knäpptyst...
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker

Inlägg av Jimmen »

Haha fel frekvensområde för människans hörsel kanske ;)

Jag kör hemmabyggt Simons 2,5 tums fullflödessystem på min, är inte nöjd med det, motorn vart klenare, ska hänga på en "burk" till så det blir lite motstånd i skiten... Alternativ är ju turbo, men finanserna tillåter ej just nu!
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Jag har funderat på en sak samtidigt som jag tagit bort sista dämparen i mitt system. Låter det mer när man tar bort sista dämparen och har kvar den näst längst bak, än om man gör tvärtom? Bilen låter för övrigt väldigt mycket nu med simons 2,5" och sista burken borta!
:(
Saab og900 Aero -88 www.garaget.org/?car=32951
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Ingen som vet? :roll:
:(
Saab og900 Aero -88 www.garaget.org/?car=32951
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Jag vet inte exakt hur avgassystemet ser ut men oftast är det dom största burkarna som stjäl effekt och ljud.
Jag är lite tveksam till det för visst är den största burken längst bak?
Du kan annars köpa pyttesmå universal dämpare från Simon sportavgasystem och hänga upp. Då kommer du att få ljud det kan jag lova.
Användarvisningsbild
K Lindstr
Kontakt:

Inlägg av K Lindstr »

Nyss hemkommen från garaget och nu så sitter det 2.5" hemma svettsat Simon rör (Ej Simon färdiga orginal system) från grenrör :)

Jag kör med 2.5" direkt från grenröret och använder endast en ljuddämpare.
Appel dämpare modell oval som sitter längst bak.
Anledning till att man kör med dämparen längst bak
då man bara ska ha en är att du får effekt genom hela systemet som sen dänpas så sent som möjligt av ljuddämparen.

Har lite svårt att förklara alla fördelar med att ha den sittande så långt bak som möjligt..

Men enligt proffsen så ska det vara så :lol:

Ja just det... ang ljudet i min med endast en dämpare längst bak....
Underbart.. femman gör sig hörd nu med nya systemet.. *yes*
Kosstnad: 500:- Med spons på dämparen ;)
Simpiii
GT-intresserad

Inlägg av Simpiii »

jag har funderat på att ta bort sista dock, men de kanske inte är så klokt ändå..tänkte köpa rör å slutburk sen å bocka/svetsa själv
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker

Inlägg av gt_87 »

jag tog bort mitt dämparn på mitt förra av gas system och det blev riktigt skönt ljud. sen nu har jag från en annan gt där dom har tagit bort den sista burken och tagit den första burken o flyttat bak den istället och byggt ett nytt slutrör. det låter hungefär samma som det första.
AudiArt
GT-fanatiker

Inlägg av AudiArt »

Ta bort andra burken så får du det finaste ljudet man kan lyssna på!

Körde själv med 2,5" 2dämpare och ingen överladdning det lät gött! (som ni säger där nere) :lol:
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok

Inlägg av GT-87 »

Jag kör med simons 2,5" och är enormt nöjd. Ger ett diskret dovt mullrande som är precis lagom.
Renault Clio Sport tourer.
Peugeot 107 Griffe.
Fan vad jag saknar min GT!
Skriv svar