Kopplings sätt för basar
Kopplings sätt för basar
Hallå gubbar..
Ja bara undra om det e någon här inne som e duktig på o koppla ljud.
Nu e det så här att jag har köpt 2 st basar som har 2 talspolar på var bas som ligger på 2 ohm st.
Men jag vill koppla dem så dem kommer ner till 1 ohm.
Det nya steget jag får hem ligger 2500 watt vid 1ohm, stabilt..
Eller vet ni någon hemsida där det finns kopplings schema till det..
Ja bara undra om det e någon här inne som e duktig på o koppla ljud.
Nu e det så här att jag har köpt 2 st basar som har 2 talspolar på var bas som ligger på 2 ohm st.
Men jag vill koppla dem så dem kommer ner till 1 ohm.
Det nya steget jag får hem ligger 2500 watt vid 1ohm, stabilt..
Eller vet ni någon hemsida där det finns kopplings schema till det..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Tjenare!
Edit: jag såg att du skulle till 1 ohm efter att jag skrev nedanstående. Jag läste 2 ohm först! Det blir svårare med 2 basar. En bas blir ju lugnt men 2 blir värre. Jag tror det räcker att driva steget i 2 ohm. Det lär bli varmt och pumpa ändå
parllellkopplar du alla spolar så blir det 0,5 ohm och brand...
Det är ju så att om du parallellkopplar resistanser så sjunker resistansen t.ex. 2 st 2 ohm parallellet blir 1 ohm. Kopplar du dom i serie så blir det dubbelt istället. 2 st 2 ohm blir 4 ohm. Du bör alltså antingen parllellkoppla spolarna på varje bas(2 ohm blir 1 ohm) och sedan sätta basarna i serie (1ohm blir 2ohm) eller seriekoppla spolarna på respektive bas (2 ohm bli 4 ohm)och sedan sätta dom parallellet 4 ohm blir 2 ohm). Hur du än gör så var noga med fasvändningen.
Bruzze
Edit: jag såg att du skulle till 1 ohm efter att jag skrev nedanstående. Jag läste 2 ohm först! Det blir svårare med 2 basar. En bas blir ju lugnt men 2 blir värre. Jag tror det räcker att driva steget i 2 ohm. Det lär bli varmt och pumpa ändå

Det är ju så att om du parallellkopplar resistanser så sjunker resistansen t.ex. 2 st 2 ohm parallellet blir 1 ohm. Kopplar du dom i serie så blir det dubbelt istället. 2 st 2 ohm blir 4 ohm. Du bör alltså antingen parllellkoppla spolarna på varje bas(2 ohm blir 1 ohm) och sedan sätta basarna i serie (1ohm blir 2ohm) eller seriekoppla spolarna på respektive bas (2 ohm bli 4 ohm)och sedan sätta dom parallellet 4 ohm blir 2 ohm). Hur du än gör så var noga med fasvändningen.
Bruzze
Jag har med funderat runder på detta o jag tror inte att jag kommer o få ner dem i 1 ohm..
Men jag införskaffa mig en multimeter idag så i morgon kommer jag o koppla runder lite.. Men jag tror att jag kommer o få driva dem i 2 ohm.
Men jag införskaffa mig en multimeter idag så i morgon kommer jag o koppla runder lite.. Men jag tror att jag kommer o få driva dem i 2 ohm.
bruzze skrev:Tjenare!
Edit: jag såg att du skulle till 1 ohm efter att jag skrev nedanstående. Jag läste 2 ohm först! Det blir svårare med 2 basar. En bas blir ju lugnt men 2 blir värre. Jag tror det räcker att driva steget i 2 ohm. Det lär bli varmt och pumpa ändåparllellkopplar du alla spolar så blir det 0,5 ohm och brand...
Bruzze
Humm.. jag förstod inte så myckart av det du sekrev där.. med det närmaste 1 ohm är 0,7.
Tror du att det e så farligt o spela med det..
Vill ju gärna plocka ut så mycket jag kan av steget efter som det e för litet till dem basarna..
Det e ju inte exakt 2 ohm per spole.. Men jag pallar inte hålla på o koppla runder.
Så dem får spela i 2,2 ohm..
Det lilla jag förlorar i effekt tjänar jag i säkerhet visst. enligt en polare.
Så dem får spela i 2,2 ohm..
Det lilla jag förlorar i effekt tjänar jag i säkerhet visst. enligt en polare.
en polare som tävlar skrev..
Helan "evil audio" säger:
ena killen hade ju skrivi: "koppla bara in en spole per bas så får du ju 1 ohm" kopplar man bara in en spolare så brinner basen..
sen stämmer inte ett ända "värde" på basen när du bara kör me en spole... de e typ som att ta bort 2 tändkablar på en 4 cylindrig motor,,
ena killen hade ju skrivi: "koppla bara in en spole per bas så får du ju 1 ohm" kopplar man bara in en spolare så brinner basen..

sen stämmer inte ett ända "värde" på basen när du bara kör me en spole... de e typ som att ta bort 2 tändkablar på en 4 cylindrig motor,,

Jo stämmer säkert. Jag skrev ju också att jag tror det är så. Min logik säger mig om man bara kör med en spole så borde inte basen brinna. Men det var väl fel kanske. Det skapas ju en del spänning i den oanslutna spolen men eftersom den inte är ansluten så går det ingen ström i som kan skapa värme...
Observera att jag är glad amatör så kolla gärna med ljudproffs.
Observera att jag är glad amatör så kolla gärna med ljudproffs.
Den ser lita klen ut så frågan e hur många Watt den klarar av..