Fick en GT-fråga från Viktor

Har hamnar det GT-snacket som inte passar i någon av de andra forumen.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Fick en GT-fråga från Viktor

Inlägg av bruzze »

Tjenare!

Viktor hörde av sig med lite GT-frågor. Komplettera gärna med era synpunkter.

Välkommen in GT-gänget Viktor! Kolla in alla coola projekt och ställ gärna fler frågor!

Här är mina svar och Viktors frågor:
---------------------------------

Tjenare!

Kul att du frågar. Jag ska försöka besvara dina frågor så gott det går. Jag blev intresserad av GT:n när jag var yngre. Diggade den grymma fronten med dubbla lysena som sitter på före -84. När jag hittade en blev det den -88 som jag har kvar än. Jag har haft den sedan -97 och kommer aldrig att sälja den.

1. Vad har den för typiska problem? Eller vet du någon hemsida/forum som är inriktat på Audi?
Den är riktigt driftsäker men som alla bilar har den svaga punkter. Det som är bra är att den bygger på Ur-quattron. Motor och växellåda är riktigt bra och tål rätt mycket misshandel. Audis femmor är ju erkänt hållbara. Det som kan spöka är elektronik och då oftast den elektriska tomgångsregleringen. Ofta beror det på smutsig tomgångsmotor. Det är också lite problem med spruckna vakumledningar men inte mycket motorhaveri.
Kolla in GT-forumet och Edis hemsida om GT:n. www.gtcoupe.se och www.bilsnack.com/gt Det är ett fritt forum så regga dig gärna. Vi har skitbra sammanhållning och brukar träffas då och då. Kolla in under GT-relaterat. Jag lägger upp en tråd där så får du fler svar.

2. Vad drar bilen?
Från 0,7 och uppåt beroende på motorns skick och din körstil.

3. Bekväm?
Ja riktigt bra komfort. Den har tyskkänsla d.v.s. det känns att man sitter inne i en bil och inte på en kälke som det gör i Volvo 240. Den är mera åt Audi-Mersa-hållet.

4. Rolig att köra? Väghållning?
Skitkul. Den är relativt lätt, har bra viktfördelning och en motor med chyst bottendrag. Riktigt härlig. Väghållningen är kanon. Det är en bra förstabil.
AudiArt
GT-fanatiker
Inlägg: 410
Blev medlem: tis okt 17, 2006 18:13
Ort: Solna

Re: Fick en GT-fråga från Viktor

Inlägg av AudiArt »

bruzze skrev:
3. Bekväm?
Ja riktigt bra komfort. Den har tyskkänsla d.v.s. det känns att man sitter inne i en bil och inte på en kälke som det gör i Volvo 240. Den är mera åt Audi-Mersa-hållet.
VA?!
Min 240i sitter man som en *hehe* i!

Men annars bra skrivet. Gt couperna är ju toppen bilar pungt slut!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Bra skrivet *yes*

Jag brukar säga/skriva "En gång GT alltid GT" för de sätter verkligen sina spår. Det är få bilar som är så roliga och trevliga att köra.
Att motorljudet är underbart gör ju inte saken sämre heller :D
Holiace
Inlägg: 8
Blev medlem: lör dec 08, 2007 01:48

Inlägg av Holiace »

Det var jag som hörde av mig. Jag tycker om designen och ljuded från motorn.

Det var det som lockade mig till att vilja ha en GT Coupe!

Vad mer är positivt om bilen?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Välkommen hit :D *yes*

Hur ska du använda bilen?

Bruzze skrev ju om att det är en bra förstabil, men man ska veta att den är väldigt rolig att köra och inbjuder kanske till lite mer offensiv körning än vad den borde, så det är många bilar som har slutat som skrot pga det. Då kanske det egentligen inte är en riktigt bra förstabil...

Jag skulle kanske vilja säga såhär, ska man ha den som en slit och slängbil och inte gillar att meka och småfixa, då tycker inte jag att man ska ha en GT. Det är trots allt gamla bilar som kräver underhåll och delarna är ibland ganska dyra och kan vara svåra att få tag i (då tänker jag mest på lampor och lyktor).

Om jag skulle köpt en förstabil idag och hade 15-20000kr i plånboken hade jag skaffat mig en fin Audi Coupé 89- för det finns mängder till salu. De är modernare, har bättre komfort och det finns en massa roliga delar att köpa till dem. Eftersom de är tyngre och har katalysator så upplevs de inte lika pigga, men motorljudet finns där och de är snygga som tusan också *yes*
Holiace
Inlägg: 8
Blev medlem: lör dec 08, 2007 01:48

Inlägg av Holiace »

Hmm... Jag vet inte riktigt hur jag ska använda den.

Den nyare genrrationen 1989+ är inte lika snygg och tyngre OCH långsammare.

Därför vill jag inte ha en nyare.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Klart att du ska köpa en GT.
Edis måste ha korkat upp tidigt idag när han rekomenderar en -89 (tvålkoppen) istället för en GT. :wink:
Ska man dessutom ha "tvålkoppen" så är nog S2:an roligast och dyrast.

GT:n är extremt beroendeframkallande och man bör veta att om man köper en sådan så kommer både plånboken och kärlekslivet inte att bli riktigt desamma längre. :)

Lycka till med köpet och välkommen in i GT-gruppen.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Syftet med mitt inlägg är väl snarare att det är otroligt synd om en GT blir slit och slängbil och att man bara vill köra skiten ur den. Ska man åka till och från jobbet och ha god komfort samtidigt som man vill njuta av en femma så är en nyare Coupé en perfekt bil :wink:

Det är "lite" prisskillnad mellan en Coupé och en S2:a, så jag tror inte att valet av en sådan är aktuellt om man funderar på en GT heller.

Är du van vid att meka Viktor?
Holiace
Inlägg: 8
Blev medlem: lör dec 08, 2007 01:48

Inlägg av Holiace »

Edis skrev:Syftet med mitt inlägg är väl snarare att det är otroligt synd om en GT blir slit och slängbil och att man bara vill köra skiten ur den. Ska man åka till och från jobbet och ha god komfort samtidigt som man vill njuta av en femma så är en nyare Coupé en perfekt bil :wink:

Det är "lite" prisskillnad mellan en Coupé och en S2:a, så jag tror inte att valet av en sådan är aktuellt om man funderar på en GT heller.

Är du van vid att meka Viktor?
Van, njae, inte direkt.
Jakken
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 18, 2007 00:21

Inlägg av Jakken »

tja, tänkte bara höra om du kanske vet vad en hyffsad gt/quattro går på om man nu ska kunna hitta i sverige. Vilket annat land kan man hitta många i då? tyskland?
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Jakken skrev:tja, tänkte bara höra om du kanske vet vad en hyffsad gt/quattro går på om man nu ska kunna hitta i sverige. Vilket annat land kan man hitta många i då? tyskland?
i sverige får du ge ca 25-35 beroende på hur den ser ut. devärre är dom lika dyra om inte dyrare i tyskland.

kolla hät tx
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

om du har riktigt mkt pengar varför inte denna??

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

eller denna?

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1


den billigaste urisen...
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Jakken
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 18, 2007 00:21

Inlägg av Jakken »

tack för tipsen zlobo! =) så fort jag får ett jobb så ska jag köpa nått dylikt :)
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Fanns ju en Quattro på blocket för 1-2 veckor sedan, en svart å fin var den men avställd, 35 lök och den blev såld inom ett par dagar :D Så eftertraktade är dom
Holiace
Inlägg: 8
Blev medlem: lör dec 08, 2007 01:48

Inlägg av Holiace »

Så jag bör inte köpa en GT Coupe om jag inte är van med att mecka? Synd i så fall. Jag vill ha 85-88an så det borde väl inte vara så hemskt?
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Klart att du ska köpa en GT.
Den är väl inte svårare att meka med än andra bilar.
Det finns det säkert både personer i din närhet och även verkstäder som kan hjälpa dig om det skulle behövas meka mer avancerat.
Dessutom har du ju detta forum att få hjälp av.
Leta gärna efter en GT i bra skick så slipper du börja med att laga upp den.

Lycka till!
Holiace
Inlägg: 8
Blev medlem: lör dec 08, 2007 01:48

Inlägg av Holiace »

Min låtsasbrorsa kan mecka och jag kan nog lära mig.


Är det lagligt att byta till en Turbomotor? Har för mig att man får byta motor om den motorn sitter i en annan bil på samma modellserie.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det finns hur många trådar som helst om turbokonverteringar, testa att söka lite så hålls denna tråden ren från de diskussionerna.

Köper man en gammal bil så får man lära sig att meka, oavsett märke, det är alltid en massa småsaker som behöver omvårdnad. Har en bil rullat långt och är över 20 år gammal så får man helt enkelt räkna med det. Det man ska tänka på är att våra bilar kan bli ganska dyra att underhålla om man inte är bra på att fixa och dona själv. Delarna är inte speciellt billiga, och i vissa fall finns det inte nya delar att få tag i längre...

GT:n är dock en underbar bil som sätter sina spår, det är en sak som är säker *yes*
Holiace
Inlägg: 8
Blev medlem: lör dec 08, 2007 01:48

Inlägg av Holiace »

Jag förstår att gamla bilar kväver omvårdnad men är inte GT'n ändå en ganska driftsäker bil?
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker
Inlägg: 361
Blev medlem: sön okt 30, 2005 13:41
Ort: Vicktory Lake

Inlägg av Jimmen »

Beror på hur dom blivit behandlade med tiden... Har bytt motor oftare än olja på min svarta! Den absolut största svagheten en bil kan ha är dess tidigare ägare, så är det bara, är bilen rätt skött är den driftsäker!
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Håller med Jimmen.
Motorerna brukar vara väldigt tåliga och är de slitna så beror det på dåligt underhåll och oftast också "dåliga" ägare.

Ett annat dåligt tecken är att drivknutarna inte mår bra.
Dessa är ganska tåliga och är de slitna så beror detta ofta på vårdslöst brukande.
En yttre drivknut ligger på drygt 2200kr/st.

Kylaren brukar vittra sönder efter några år.
En ny kostar nästan 3000kr.

Sedan är det ju som Edis säger lite känsligt för oss äldre GT-ägare att se hur dessa bilar misshandlas av unga ägare som kanske borde köra en gammal Volvo istället. Men det är ju bara min (och kanske Edis) personliga åsikt. :wink:
Skriv svar