3" eller ynka fjuttiga 2,5"

Har hamnar det GT-snacket som inte passar i någon av de andra forumen.
Användarvisningsbild
stork3n
GT-fanatiker
Inlägg: 775
Blev medlem: tis apr 03, 2007 19:01
Ort: uppland

3" eller ynka fjuttiga 2,5"

Inlägg av stork3n »

hej hej, tänkte fråga om det går att få på 3" på gt eller blir det svårt? :lol: *yea*
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Eftersom vi inte har turbo o flera hundra hästar o så.. så räcker det med 2,5 tum. Har det på min o det e ljud i överflöd.. Men sen e där ju bara en liten dämpare..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Nu är jag ingen expert på motorer, men en sugmotor ska inte ha för lågt mottryck.

Jag har ett 2.5" rostfritt från Ferrita och det passar mig perfekt. Lagom ljud, inte för mycket och inte för lite *yes*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Jag har 3" på skorven. Den låter rätt gött!
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

har hört man måste ha ett visst motstånd? :roll:
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Totti skrev:har hört man måste ha ett visst motstånd? :roll:
Du har ju kört och åkt med i skorven. Den gick väl bra 8)
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

motstånd går ju bygga upp genom att sätta dit en 2½" ljuddämpare. Bara köpa 2 stegmuffar från 3" ner till 2½". På så sätt blir det ju lite motstånd också. men det är alldeles riktigt att bilen måste ha lite motstånd annars försvinner effekten. pappas grenrör sprack på hans pajero v6 automat. sen när han tog bort grenröret för att kunna svetsa det körde han hem bilen till farmors p-plats ( dåligt med plats hemma ) kickade han bilen o då hände det nästan ingenting... i vanliga fall spruttar den på ganska bra..
Audi GT Quattro -85
Användarvisningsbild
stork3n
GT-fanatiker
Inlägg: 775
Blev medlem: tis apr 03, 2007 19:01
Ort: uppland

Inlägg av stork3n »

fråga till bruzze, går det asså att ha 3" med ganska bra tryck i motorn med? gillar ju när det låter :D :lol:
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Säg såhär. Jag har 3 GT och den ingen av dom går så bra som den med 3". Sen vet jag inte vad som mer är gjort i den motorn. Jag vet heller inte om hur långt det är 3". Jag har detn inte hemma så jag kan tyvärr inte kolla den nu heller. Det låter som en traktor och den har riktigt bra bottendrag.

Personligen föredrar jag ljudet från mitt simons 2,5" som jag har på den fina GT:n. Gillar inte när det låter mer än det går.
Användarvisningsbild
stork3n
GT-fanatiker
Inlägg: 775
Blev medlem: tis apr 03, 2007 19:01
Ort: uppland

Inlägg av stork3n »

okok, men det känns som det blir 3" då, det verkar vara bra helt enkelt.. :) :D
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

stork3n skrev:fråga till bruzze, går det asså att ha 3" med ganska bra tryck i motorn med? gillar ju när det låter :D :lol:
Om du gillar när det låter så ska du höra min. Trampar jag på nere i stan så kan min flickvän höra det hemma hos sig.
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

stork3n skrev:okok, men det känns som det blir 3" då, det verkar vara bra helt enkelt.. :) :D
Japp det är ju coolt enligt 18-åringarna. Sen ska man ha ett minst 5" utblås längst bak som är så stort att det tar i backen :-)

Bild
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

:lol: :lol: Liiiite overkill dedär.
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

OMG!!

Inlägg av SibbSon »

Han måste jue ha en JET motor under huven på den dära för att få ngt som hellst motstånd *asg*
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

Sug-motorn vill ha motstånd, 2,5" eller 3" ger samma resultat, det är rätt liten skillnad. Se bara till att du har nån ljuddämpare som inte är fullflödes (alltså rakt igenom).
Det borde ge tillräckligt motstånd.

En Turbo motor går bättre ju snabbare avgaserna kommer ut och då går det jättebra att åka med 3" rakt, Hade jag på min 100 TQ med kkk24 m. 3" downpipe och rakt rör.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Vi hade en BMW 5-serie med en 6:a i här på bygden.
Den hade 3" hela vägen. Och det lät inte bra.
Hördes som att den blöddrade när den kom.

Fast det är ju klart. Audis 5:a tillsammans med ett grövre avgassystem
påminner om V8. :D

På en Audi 90 5cyl (NG motorn) rostade slutburken sönder på, enligt ägaren kände han då märkbar skillnad att bilen blev slöare och orkeslösare uppför långa backar.

Så det behöver nog vara avstämt hela vägen ifrån extraktorröret.

Känner en som lämnade in sin Volvo 940turbo på avgassystem byte på en mindre firma.
Efter ett litet tag rasade turbon.
Och det visade sig att verkstaden hade mont ett för tunnt avgassystem troligen ett till sugmotorerna. *hehe*
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker
Inlägg: 361
Blev medlem: sön okt 30, 2005 13:41
Ort: Vicktory Lake

Inlägg av Jimmen »

Har hört att de ska vara fritt flås på turbo och max 2,5" på sugen, som det sägs här ska det vara motstånd och en ökning till 3" ger en rejäl minskning i motstånd men ett ökande i ljud! Bästa är att be feritta göra ett :P

Hade 2,5" på röda 83:an förut och den gick bra men vart slöare när jag satte en fullflödes 2,5" dämpare *simons* då den gamla rostade bort! Det lät mer men gick mindre. Köpte förresten fullflödes endast pga snålhet då den var nästan hundringen billigare än riktiga dämparen då i alla fall... Over
Skriv svar