En Bra Klassiker?

Har hamnar det GT-snacket som inte passar i någon av de andra forumen.
The Smurf
Inlägg: 3
Blev medlem: tis aug 19, 2008 00:19

En Bra Klassiker?

Inlägg av The Smurf »

Hej!

Aldrig ägt en VAG bil eller ens tyskt :P Nu är jag sugen på en Audi GT Coupé då den känns som en ovanlig klassiker idag, och priserna ligger ju lågt för att va så ovanlig på våra vägar.
Är detta en bra bil att ha som klassiker? Är den pålitlig eller måste jag spendera mer tid att skruva än att åka på crusing?

Försäkringen kan inte va hög på en sådan va? Även om man är 25år :)
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Det är en bra bil som klassiker. Tyvärr är just försäkringen ganska hög. Det lönar sig att ringa runt. Det bästa och billigaste är om man lyckas få en entusiastförsäkring. Driftsäkerheten är väl helt ok. Visst händer det saker men det är ju en standard Audi5a i så det är inte så invecklat och specialbyggt som t.ex. i en uris.
The Smurf
Inlägg: 3
Blev medlem: tis aug 19, 2008 00:19

Inlägg av The Smurf »

Hur kommer det sig att denna är dyr då? En gammal ganska motorsvag bil, tror väl inte den är så stöldbegärlig heller. Egentligen bara intressant för en motor entusiast, konstigt, men jag ska kolla imorgon på priser.

Har läst att jag ska satsa på 85- för snyggare extreiör(Smaken är som baken) och nyare interiör plus halvgalvad kaross.
Är dessa 85-88 mycket dyrare än dom äldre? Jag ser ett jäkla prisspann på dom på nätet, hur mycket är en vanlig bruksskick GT värd?
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Från -86 halvgalvas dem.

krukssick ca 15 000 om du inte vill laga rost och små fel då hittar då från ca 6000.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Försäkringen är väl inte speciellt dyr, jag gav ca 3600kr/år för helförsäkring, max 1000mil och viltskadeeliminering m.m. så jag vill inte påstå att de sticker ut direkt.

Jag kikar ju på de flesta annonserna och så här är nog inte fel att bedöma dem:
Ett lik, 0-5000kr
En obesiktigad men någorlunda fräsch GT, 5-10000kr
En besiktigad med lite rost i kanterna, 10-15000kr
En fräsch och fin GT, 15000kr och uppåt och en riktigt fin GT kan bli dyr. Hade jag letat efter en GT och hittat en pärla hade jag kunnat tänka mig att ge 30-40000kr för rätt exemplar.

I övrigt så får man väl säga att det är gamla bilar och självklart får man skruva med de ibland, man bör inte ha tummen mitt i handen och så bör man vara beredd på att vissa delar inte går att få tag i längre (eller är väldigt dyra).

Men som jag brukar säga, en gång GT, alltid GT. Det finns nog inte många som har haft en GT som inte blickar tillbaka till den tiden och tänker att det var en underbar kärra och mycket väl kan tänka sig att köpa en igen.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Ang. värdet på våra GT:ar så skulle jag alldrig släppa iväg min för under 25papp.
Fast det är ju klart, skulle alldrig köra den efter en grusväg heller. *hehe*
marino carlsson
GT-intresserad
Inlägg: 14
Blev medlem: tis aug 12, 2008 01:55
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson »

Intressanta prisbilder.. Tur ja inte köpte min av en entusiast, nog för att han inte ville ge bort den men ändå. Kanske skulle sälja min om priset var de rätta.

Nu när jag både eliminerat problemet med avgassystemet och stolarna som var minus på bilen så borde den väl vara värd någon krona då de inte finns mycket till rost och lacken i relativt bra skick.
Skriv svar