Ställer Ni av pärlan inför vintern?

Har hamnar det GT-snacket som inte passar i någon av de andra forumen.

Japp!
22
48%
Nej!
18
39%
6
13%
 
Antal röster: 46

Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Ställer Ni av pärlan inför vintern?

Inlägg av Edis »

Måste ju testa om det fungerar att rösta....

Ställer Ni av bilen nu när den bistra vintern närmar sig?
Anders B
GT-intresserad
Inlägg: 13
Blev medlem: fre okt 08, 2004 07:12
Ort: Flen

Inlägg av Anders B »

Har redan ställt av min för vintern, blev lite tidigt har jag kommit underfund med. Saknar att köra den :cry:
Men jag får gasa runt i golfen så länge :D
bigdaddy
GT-intresserad
Inlägg: 29
Blev medlem: fre okt 08, 2004 08:25
Ort: V

Avställning?

Inlägg av bigdaddy »

Tjenahejsan

Jag tänker faktiskt köra med min GT Quattro i vinter...brukar hålla till på NordicAudi, och har där stött på samma frågeställning gällande RS2...folk som undrar hur man bäst konserverar bilen över vintern??...dom ställer alltså av sina fyrhjulsdrivna bilar under den årstid då den som bäst behövs...störtlöjligt!....ställde en fråga i den tråden, jag undrade då varför man gör så...fick inget svar men antar att det måste vara för att bevara värdet på bilarna...salt och stenskott är ju ett gissel på vintern...samtidigt påpekade jag att bilarna ju faktiskt är konstruerade för att köras och inte några museiföremål...jag har förståelse för vinteravställning då det gäller bakhjulsdrivna bilar typ Porsche, Viper, gamla Mercor o dyl men bilar med Quattro??....har dessutom alltid kört mina GT på vintern, dom är ju skitbra vinterbilar, även utan fyrkrafs...

mvh/Micke
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Min GT är inte en bruksbil och den svenska vintern går hårt åt karossen m.m.
På vintern är ju quattro det absolut bästa och roligaste man kan köra, men har man en kärra som entusiastfordon så gör det ont i själen att utsätta den för salt och slask.

Jag kommer iallafall göra mitt bästa för att bevara GT:n så länge det går. Då håller det inte att köra den på vintern....
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Min GT är i bitar så jag kan inte köra... Men jag kommer inte att köra den till vardags på vintern när jag är klar med den heller. Tänker dock inte ställa av den, så om solen skiner och det är riktigt snöigt och kallt kan den nog tänkas få motionera lite, kanske på is? :lol:

Bruksbilen har Quattro (och bättre rostskydd) så den får käka slask i vintertrafiken...

/Christian
Joakim GBG
GT-tok
Inlägg: 109
Blev medlem: fre okt 08, 2004 18:04
Ort: G

Inlägg av Joakim GBG »

Min GT e väderbiten(Rostig) så den får rulla en vinter till i saltets GBG
AudiJohan
GT-intresserad
Inlägg: 24
Blev medlem: fre okt 08, 2004 23:32
Ort: V

Inlägg av AudiJohan »

Skulle vilja citera min granne:

"Den där Audin måste du vara rädd om. Det finns inte många kvar av dom. Dom förtjänar att bevaras."

Så oavsett om man har framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift så är nog det nostalgiska värdet mycket större än att använda en gammal bil som faktiskt är gjord för att användas på vintern.

Jag har bara GT:n så jag är tyvärr tvungen att använda den även på vintern.
Får väl leva med drömmen om att en dag kunna börja att renovera upp den igen. :)
Jimpa_31
GT-diggare
Inlägg: 89
Blev medlem: ons dec 15, 2004 09:11
Ort: Kopparberg /

Inlägg av Jimpa_31 »

HAhah Piip heller att GT ska stå stilla i vintern. den ska vara ute på fulla ställ :P.

sen när rosten börga tar över för mycket blir det total renovering på bilen :P.
Audi Gt Coupe 82
Bild
Mr.Speed
GT-intresserad
Inlägg: 20
Blev medlem: lör okt 09, 2004 07:18
Ort: Kinnekulle
Kontakt:

Inlägg av Mr.Speed »

Har kört min GT en vinter under dom åren jag har haft den,och det var p.g.a att jag inte hade råd att köpa en bil till... Dom senaste två vintrarna har jag skonat den från vinterkörning och köpt mig bakhjulsdrivna slit och släng bilar istället. 2 st Volvo´s och en BMW har det blivit... :D
Mr.Speed
Bild
JohnOlsson
GT-intresserad
Inlägg: 38
Blev medlem: fre nov 11, 2005 19:08
Ort: Vetlanda\Hultsfred
Kontakt:

Inlägg av JohnOlsson »

använde gt'n under den lilla vinter tiden faktiskt, dock tvättar jag den på statoil och preem *yes*

jag må säga att den var inte stabil alls :(
iofs var det odubbat men det var skrämmande faktiskt :S

får hoppas den blir stabilare nu när snön försvinner och mina sommardäck åker på 8)
Matte
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: ons jan 04, 2006 14:46
Ort: Pite

Inlägg av Matte »

Skulle aldrig få för mig att ställa av GTn under vintern, men det kan ju bero på att här uppe i Norrbotten använder vi inte vägsalt =P
JohnOlsson-> odubbade vinterdäck är nog den sämsta uppfinningen någonsin, min GT -85 har nya, fräscha vinterdäck (dubbade så klart) och kärran går som tåget på de extremt isiga och snöiga vägarna här uppe. Coupe GT är en av de bättre vinterbilarna jag kört.
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Samma me min den tid jag körde den på vinterväg, Satt som klistrad med ett par dubbade Elite däck *yes*
JohnOlsson
GT-intresserad
Inlägg: 38
Blev medlem: fre nov 11, 2005 19:08
Ort: Vetlanda\Hultsfred
Kontakt:

Inlägg av JohnOlsson »

får bli spikar till nästa vinter ;)
Användarvisningsbild
Kirreno
GT-intresserad
Inlägg: 14
Blev medlem: tis apr 27, 2010 20:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Kirreno »

Ruskar liv i tråden!
Såg nämligen i morse att saltbilen var ute och jobba vilket genast fick mig att tänka på gtn som står ute på parkeringen.

Det är så att jag haft bilen sedan i våras och det var tänkt att en vinterbil skulle inhandlas till vintern men nu pga begränsad ekonomi så har jag inte det alternativet längre så det ser ut som jag tvingas köra i vinter vilket svider eftersom bilen är i toppskick med nästintill ingen rost!

Hur mycket stryk tar bilen av en vinters körning, kanske borde jag överväga att åka kolektivt i vinter?

mvh
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Min gt quattro har aldrig varit vinter körd sedan den lackades om för över 15år sen och jag kommer inte heller köra med den på vintern.sen får folk säga vad dom vill om att det är vinter bilar eller ej. men jag anser att det finns sämre skit att slaska runt med på vägen som är fyrkrafs tex ford kosmos eller liknande gamla audi 100 osv
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

inhandlat vinterpärla för ett tag sen, ett par kilo underredsmassa och roststopp på bilen nu! lär gå brett med 4hjulsdrift i vinter!
(ändå inget allt för vacker bil från början)
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

hehe jag tror jag vet vilken. :lol:
Användarvisningsbild
Kirreno
GT-intresserad
Inlägg: 14
Blev medlem: tis apr 27, 2010 20:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Kirreno »

Nu har man lyckats fixat vinterförvaring till gtn iaf. Känns mycket bra! :)
Skriv svar