Gällande GT-forumets faktaavdelning.

Har hamnar det GT-snacket som inte passar i någon av de andra forumen.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Gällande GT-forumets faktaavdelning.

Inlägg av Jojjan »

Har kollat lite på faktadelen här på forumet.
Hittade några saker som jag tänkte tipsa om bara.

a) Motorkoden KL på Audimotorerna brukar ju räknas som 2.1L. (sidan motorkoder m.m. står den som 2.2L)

b) Jag hittade originalkvittot på min GT quattro -85 och där står nypriset på 123.000kr. Dock står det inget om någon eventuell rabatt. Datumet är 30/7-85. (sidan priser står den som 143.000kr)

Men å andra sidan låter ju de högre siffrorna lite häftigare, :wink:
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag tror att motorstorlekarna är hämtade från en säker källa, men visst kan det vara fel. Det konstiga är dock att jag har en hel bok med motor- och växellådskoder (från 1987) och jag hittar inte KL i den, undrar om den såldes under något annat namn i Sverige. Kan ändra siffran om fakta skakas fram, hittar dock ingen motor till GT:n i den listan på 2.1 liter.

Priserna är priser hämtade från kataloger och tidningar från den tiden. Skulle gissa på att det är som med bilpriser idag, det går att pruta rejält, speciellt med en bil som din, en 85:a som säljs precis när 86:orna börjar säljas.
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Inlägg av Fegis »

vet inte om jag är ute o cyklar men söker jag på min bil på mekonomen står det såhär

Fabrikat: AUDI
Modell: COUPE (85)
Typ: 2.1 GT
Årsmodeller: 1983-1984

TYPINFO

Kaross: 85
Motor: KL
KW: 96

Så antar att "Typ 2.1 GT" menas att det är 2.1l
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag tror att den riktiga motorvolymen är 2144cc så det är därför det blir konstigheter.

Nu hittade jag iallafall en tabell i en bok "Tekniska data, åtdragningsmoment" och i den står det att KE, KK & KL är på 2.2L. Den boken kommer från Audi själva.
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Inlägg av Fegis »

Hmm 2144cc då borde det ju avrundas nedåt :P haha jaaaa dessa tyskar är lite roliga :)
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Ingen fara egentligen, jag hade bara jäkligt tråkigt efter fotbollsmatchen igår. :wink:
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jojjan skrev:Ingen fara egentligen, jag hade bara jäkligt tråkigt efter fotbollsmatchen igår. :wink:
Det är lugnt, det ska ju vara rätt uppgifter på sidan *yes*

Kan du skanna in eller fota av kvittot, det hade varit roligt att ha ett sådant på hemsidan! :D
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Ska se om jag kan scanna en kopia om jag nu får tag på en scanner. Men jag lär ju retuschera bort ägarens namn isåfall. Ska undersöka saken.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jojjan skrev:Ska se om jag kan scanna en kopia om jag nu får tag på en scanner. Men jag lär ju retuschera bort ägarens namn isåfall. Ska undersöka saken.
Låter bra, det är ju bara att retuschera bort allt som har med bilens identitet att göra så är jag kanonnöjd :D
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Fast det blir inte så mycket kvar på kvittot/fakturan när man retuscherar bort ägarens och bilens identitet. Men visst kan jag försöka fixa det ändå. :wink:
Skriv svar