Audi GT Coupé

Har hamnar det GT-snacket som inte passar i någon av de andra forumen.
Domori
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 23, 2005 15:28

Audi GT Coupé

Inlägg av Domori »

Hej och hallå!

Det är så att jag går och funderar på att köpa en Audi GT Coupé-87:ans modell och jag har då lite frågor till er andra GT Coupé ägare och entusiaster:

1. Går det att tanka 95-oktan i en 87:a eller måste man tanka 98-oktan?

2. Är det bra bottendrag i en GT jämfört med t.ex. en golf GTI 8V eller kadett GSI 2.0?

3. Vad är den största bristen på GT Coupé, alltså vad är det man absolut bör vara noggrannast med att kolla upp när man tittar på en begagnad GT?

MVH
Användarvisningsbild
Krisse
GT-diggare
Inlägg: 72
Blev medlem: sön maj 08, 2005 18:19
Ort: Kramfors

Inlägg av Krisse »

1: Ska inte vara någon fara att tanka 95. Jag tankade 95 i början men har nu gått över till att bara tanka 98. Står i instruktionsboken att den vill ha 98, och jag tycker inte att de få kronor som skiljer spelar någon roll.
2: Pass..
3: Som på alla begagnade bilar ska man kolla efter rost. Det finns nog fler som kan komma med lite fler och bättre tips.
Annars tycker jag att man får mycket bil för pengarna. Relativt billig i drift, mätte upp min till strax under 0,9l/mil med många kallstarter och inte speciellt ekonomisk körning.
Lycka till!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

När jag letade GT så var det absolut viktigaste att den var i stort sett rostfri... Jag kollade på några stycken och med tanke på bilarnas ålder så kan de vara väldigt rostiga och då blir det inte kul om man inte älskar att svetsa...

I övrigt så ska den låta bra och inte kännas skum på något vis, men det gäller ju vad man än köper för bil...
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Jag kör en Golf II GTI till vardags och håller på att fixa till GT´n igen...
Jag skulle nog vilja säga att GT´n har ett shysstare bottendrag än Golfen,
Den har ju en cylinder extra :)
Golf II GTI har ju har ca 120hp medans GT´n ligger på 136...

Det finns en köpguide på www.gtcoupe.se som jag skulle rekomendera att du läser..
87:an är ju halvgalvad så den e ju lite mer rosttålig än de äldre (85 och äldre) Gt´sarna.. Men kolla skärmkanter och A-stolpar, tror det är de som är mest utsatta...

Men annars rekomenderar jag en GT, Det är underbara bilar att köra och äga
*yes*
Domori
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 23, 2005 15:28

Inlägg av Domori »

Man tackar för alla trevliga svar. Hoppas att det dyker upp några bra ex, har ringt på ett flertal men oftast är det rost som är problemet tyvärr. Hoppas på att få titta och provaköra en inom en snar framtid dock.
Thom
GT-intresserad
Inlägg: 11
Blev medlem: sön okt 02, 2005 19:18

Inlägg av Thom »

saknar min gt nå så in i :evil: . kolla bromsar bak om de är ok funkar handbroms ex, sen som dom andra skriver är det rost man får se upp med.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Thom skrev:saknar min gt nå så in i :evil:
Det är precis så det är! Har man en gång haft en GT är det inte lätt att klara sig utan en... Den är grymt trevlig att köra och utseendet kan man inte klaga på heller :D

Det svåra är dock att hitta en fin nuförtiden...
Thom
GT-intresserad
Inlägg: 11
Blev medlem: sön okt 02, 2005 19:18

Inlägg av Thom »

Edis skrev:
Thom skrev:saknar min gt nå så in i :evil:
Det är precis så det är! Har man en gång haft en GT är det inte lätt att klara sig utan en... Den är grymt trevlig att köra och utseendet kan man inte klaga på heller :D

Det svåra är dock att hitta en fin nuförtiden...

smyger omkring här. :D och hoppas att han som köpte den ska finnas här, sugen och höra hur det gått och bes bilen. satt ju en urq motor i.
Skriv svar